Annons

Kulledsbekymmer - vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att vi gör oss ekonomiskt beroende av Kina är en i längden farlig utveckling, men det är nog oundvikligt. Kineserna har redan tagit över lågprismarknaderna för alla möjliga varor och är på god väg att göra det även för dyrare grejer.
 

Använder en äldre variant av den tillsammans med Manfrotto 323 snabbplatta och en L-bracket. Funkar väldigt bra.
 
Att vi gör oss ekonomiskt beroende av Kina är en i längden farlig utveckling, men det är nog oundvikligt. Kineserna har redan tagit över lågprismarknaderna för alla möjliga varor och är på god väg att göra det även för dyrare grejer.
så det är fult att vara framgångsrik då med det resonemanget?
Det är fri konkurrens o med sveriges röda politik så dödar vi våra förutsättningar att lyckas. Sveriges katastrofala skattetryck gör det svårt för företag att kunna konkkurrera. Sedan kan man komma långt med smart tänk o logistik som gör att tesla skruvar ihop sina bilar på halva tiden jämfört med andra biltillverkare.
Vi kommer bli överkörda av kineserna o vi har våra politiker att tacka för det.
 

Använder en äldre variant av den tillsammans med Manfrotto 323 snabbplatta och en L-bracket. Funkar väldigt bra.
Jag har en sådan till astrofoto men skulle aldrig vilja använda den för vanligt foto. Den saknar all form av flexibilitet, även om den är väldigt stabil och exakt.
Jag behöver kulleden just för flexibiliteten, att kunna köra allt från landskap till fåglar med stort tele. Specialhuvuden har sin plats, men inte som enda stativhuvud att ha med mig ut. Jag har även ett Manfrotto 500AH videohuvud som är kanon, men lite klumpigare och kräver L-fäste på kameran för att funka till stående bilder och en "levelling plate" för att få den i våg.
 
Jag har en sådan till astrofoto men skulle aldrig vilja använda den för vanligt foto. Den saknar all form av flexibilitet, även om den är väldigt stabil och exakt.
Jag behöver kulleden just för flexibiliteten, att kunna köra allt från landskap till fåglar med stort tele. Specialhuvuden har sin plats, men inte som enda stativhuvud att ha med mig ut. Jag har även ett Manfrotto 500AH videohuvud som är kanon, men lite klumpigare och kräver L-fäste på kameran för att funka till stående bilder och en "levelling plate" för att få den i våg.

Jag har "alla sorter". Kulan är ju snabbast men med långa och tunga objektiv en besvikelse. Videohuvudet har skålfäste och det tillhörande videostativet är osmidigt att ta med. Begränsningar om man vill ha porträttformat eller vinkla kameran mot stjärnorna. Växelhuvudet är mest exakt men långsamt att ställa in. Trevligt om man t.ex ska följa månen med långt tele. Det vanliga trevägsuvudet är en kompromiss, men används nog mest. Sorry för utläggning utanför ämnet.
 
Jag använder en Arca Swiss Monoball Z sedan många år. Det är en stabil kulled som inte niger efter att man låst den. Vid macrofoto kan den dock ändra lite i höjdled når man låser. Det är en rejäl och tung pjäs som får stanna hemma mestadels.

Sedan ett halvår tillbaka använder jag även två Leofoto kulleder. LH-25 och LH-36 vilka är förvånansvärt stabila. T.o.m bättre än Arca Swiss vid macrofoto.

Arca Swiss tål en belastning på 60 kg, Leofoto en fjärdedel av det. Valet av kulled beror ju i hög grad av vad man använder dem med. Arca Swiss var perfekt med fullformat och långa objektiv. Leofoto räcker mer än väl med MFT och dess inte fullt så långa och tunga objektiv.
 
Hade jag haft oändligt med pengar hade jag kanske slagit till på en Acratech GXP men nu är budgeten begränsad och marknaden för begagnat här i Sverige verkar smal...

Jag har kört med Acratech GP i ett tiotal år nu. Jag har aldrig varit så nöjd med en kulled. Tidigare har jag använt Arca-Swiss och Manfrotto. Du har rätt, begagnatmarknaden för Acratech är smal - jag säljer inte. Jag ser dessutom att priserna har gått upp samtidigt som dollarn blivit dyrare. Idag hade jag nog inte lagt de pengarna på en kulled.
 
Jag använder en Arca Swiss Monoball Z sedan många år. Det är en stabil kulled som inte niger efter att man låst den. Vid macrofoto kan den dock ändra lite i höjdled når man låser. Det är en rejäl och tung pjäs som får stanna hemma mestadels.

Sedan ett halvår tillbaka använder jag även två Leofoto kulleder. LH-25 och LH-36 vilka är förvånansvärt stabila. T.o.m bättre än Arca Swiss vid macrofoto.

Arca Swiss tål en belastning på 60 kg, Leofoto en fjärdedel av det. Valet av kulled beror ju i hög grad av vad man använder dem med. Arca Swiss var perfekt med fullformat och långa objektiv. Leofoto räcker mer än väl med MFT och dess inte fullt så långa och tunga objektiv.

Ja Arcas monoball är tung och rejäl vilket ibland är en nackdel. Men den har aldrig någonsin, under de 10-12 åren som jag ägt min, gjort mig besviken eller resulterat i att jag behövs förändra mina planer eller tänkta kompositioner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.