Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

måste man själv ställa in skärpan på EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

grabbarna

Medlem
jag har fått en begagnad EOS 400 och blir knäpp på det här med fokus, måste jag ställa in den själv trots att jag har på AF på objektivet eller är det något fel. Har jag missat någon annan inställning? om jag använder sportinställning så fotar den trots ofokus men har jag någon annan inställning fotar den inte förän jag ställt in fokus.

har tänkt fota barnen när dom rider men finns ju inte ens chans att jag hinner ställa in fokus..som det är nu blir det ju fortfarande bättre bilder med mobilen och det var ju inte riktigt meningen....

Jo precis jag kan välja mellan AF och M men det fungerar ändå inte.. Händer liksom ingenting när jag trycker ner knappen till mitten.. Den surrar bara

Prova att återställa kameran till standardinställningarna.
Finns i menyn någonstans...

Om du har gjort det + att dubbelkolla att objektivets AF är på (om objektivet har en on/off knapp) och AF fortfarande inte fungerar är någonting trasigt.

Känner inte till menyn på Canon men på mina Nikon så kan jag i menyerna ställa in att kameran bara ska fotografera efter att den hittat fokus. Heter "focus priority" på Nikon. Själv har jag stängt av den och kör på "shutter priority", dvs den tar en bild när jag trycker ned knappen oavsett om den tror att bilden är i fokus eller inte.

Så här är det

I sportläget används följande autofokus och då tas bilder hela tiden-Helt normalt på alla Canonkameror (och de flesta andra som har detta autoläge.) Har objektivet slö autofokus så blir det fler bilder med dålig fokus. Lösningen är att ta många bilder i serie. Ett bättre alternativ är att se till att fokusera innan du ska ta bilden (följa med motivet med AF aktiverad (ofta avtryckaren halvt nertryckt om man inte ställt in AF på annat sätt) så att objektiven hinner ställa in skärpan innan du trycker ner avtryckaren i botten.
Hoppas jag förstått dig rätt och du inte har stängt av AF på objektivet med knappen som finns där.

...
om jag använder sportinställning så fotar den trots ofokus men har jag någon annan inställning fotar den inte förän jag ställt in fokus.
...

Menar du att den inte ens försöker fokusera automatiskt eller menar du att den inte hinner (i sportläget).
I vanliga läget säget du att du måste fokusera innan du kan exponera. Menar du att du måste vrida manuellt tills fokus uppnåtts? I så fall verkar det som att fokusmotorn är trasig i objektivet.
Har du, eller kan du låna, något annat objektiv att prova med?

Petter...

Menar du att den inte ens försöker fokusera automatiskt eller menar du att den inte hinner (i sportläget).
I vanliga läget säget du att du måste fokusera innan du kan exponera. Menar du att du måste vrida manuellt tills fokus uppnåtts? I så fall verkar det som att fokusmotorn är trasig i objektivet.
Har du, eller kan du låna, något annat objektiv att prova med?

Petter...

Den försöker inte ens.....

Nu ställde jag in själv innan jag tog kort eftersom jag provade när dom i princip stog stilla men nästan alla bilder är ändå suddiga ..

Jamen precis jag får vrida själv.... Och i de andra programmen tar den inte kort innan den tycker jag ställt in focus ordentligt....

Fotar jag ett stillastående objekt i ha tältet in fokus själv blir det bra bilder.. Men som sagt så ställer den inte in själv..

På Objektvet står det Canon 38-76 0.58m/1.9ft

I sportläget används följande autofokus och då tas bilder hela tiden-Helt normalt på alla Canonkameror (och de flesta andra som har detta autoläge.) Har objektivet slö autofokus så blir det fler bilder med dålig fokus. Lösningen är att ta många bilder i serie. Ett bättre alternativ är att se till att fokusera innan du ska ta bilden (följa med motivet med AF aktiverad (ofta avtryckaren halvt nertryckt om man inte ställt in AF på annat sätt) så att objektiven hinner ställa in skärpan innan du trycker ner avtryckaren i botten.
Hoppas jag förstått dig rätt och du inte har stängt av AF på objektivet med knappen som finns där.

Nej jag har inte tänkt av AF den verkar inte vilja fungera ändå... Får nog gilla läget att den är trasig helt enkelt.... Blir ju bra bilder när jag hinner/kan ställa in själv

Du kan prova att göra rent kontakterna på objektivet och i kameran. Alltså de små mässingsplupparna som ska överföra elektruska signaler mellan kamera och objektiv.

Petter ..

Nej jag har inte tänkt av AF den verkar inte vilja fungera ändå... Får nog gilla läget att den är trasig helt enkelt.... Blir ju bra bilder när jag hinner/kan ställa in själv

Du kan prova att göra rent kontakterna på objektivet och i kameran. Alltså de små mässingsplupparna som ska överföra elektruska signaler mellan kamera och objektiv.

Petter ..

Det ska inte vara några konstigheter att få autofokus med din 400D ifall inte någonting är sönder. Vilken fokuspunkt lyser när du tittar i sökaren och samtidigt trycker ner avtryckarknappen halvvägs? Tänker att någon av de yttre punkterna kanske är aktiverad och att det är därför autofokusen inte "låser" och då också i förlängningen gör att inga bilder kan tas. Måhända rätt långsökt tanke, men du kan ju checka av om det kan vara det i alla fall. Men enklast är att göra som någon annan skrev..att nollställa kameran helt till fabriksinställningar. Det görs enkelt i menyn.

Börja med att ta av objektivet från kameran och rengör kontakterna på objektiv och kamera med teknisk sprit eller teknisk bensin.
Montera sedan objektivet på kameran, man hör ett klick när den sitter rätt.
Är det en vit prick på objektivets baksida så skall den överstämma med vita pricken på huset.
Är det en röd prick på objektivets baksida så skall den överstämma med röda pricken på huset.
Se till att AF är påslagen på objektivet.
Ställ kameran i P läge. Och prova om det fungerar.
Om inte återställ kameran i fabriksläge, finns ett sådant under menyerna. Testa igen.
Om det inte då heller fungerar ta med kameran med objektiv till ett ställe där dom säljer Canon objektiv och fråga om du kan få testa ett annat objektiv, och förklara hela bakgrunden.
Om du då har ett annat objektiv på kameran och det fungerar så ligger felet i objektivet.
Skulle det inte fungera så är det något knas på kamerahuset.

Du skriver att du hade fått kameran. Har du fått den gratis av någon du känner eller. Då kan du fråga denna person om det har fungerat tidigare. Då har du ju inte blivit av med pengar i onödan.
Men är det någon som har köpt kameran och gett dej kameran så får man ta kontakt med denna person också. Men då har man kommit i en annan situation för då har man lagt ut pengar på kameran.

Hoppas allt löser sig.

Ställer du kameran på grön ruta och objektivet står på AF, då ska den försöka fokusera så snart du trycker ner avtryckaren halvvägs. Gör den inte det är det fel på antingen kamera eller objektiv.
Sen är det inte alltid den lyckas, beroende på vad man riktar den mot, men försöka ska den göra.

Som skrevs ovan, prova med ett annat objektiv, eget eller någon annans.

Vad är det för objektiv du har, egentligen? Något 38-76 som du skriver om har mig veterligt aldrig tillverkats av Canon i någon serie som passar till en 400D. Det bör stå något typ Canon zoom lens EF 28-80 mm f/3.5-5.6 III USM någonstans på objektivet. Ofta längst fram, men det varierar. Paketobjektivet Canon zoom lens EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II var vanligt tillsammans med den kameran när den var ny.

Det står inte i din profil var du bor, men du kanske är nära någon medelm som kan hjälpa dig lite snabbt, om du inte har någon lämplig fotohandlare i närheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar