Annons

måste man själv ställa in skärpan på EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för objektiv du har, egentligen? Något 38-76 som du skriver om har mig veterligt aldrig tillverkats av Canon i någon serie som passar till en 400D. Det bör stå något typ Canon zoom lens EF 28-80 mm f/3.5-5.6 III USM någonstans på objektivet. Ofta längst fram, men det varierar. Paketobjektivet Canon zoom lens EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II var vanligt tillsammans med den kameran när den var ny.

Varför skulle detta inte fungera med 400D, https://photographylife.com/lenses/canon-ef-38-76mm-f4-5-5-6 ? Det är ju ett EF-objektiv.

Ja minsann, det fanns en sådan i alla fall. Jag hittade inte den på Canons egen sida, men såg nu att den aldrig såldes i Japan. Därför fanns den inte i listan jag tittade på. Alltid lär man sig något.

Nåväl, detta är ju från Canons lågprissegment, så om fokuseringen skulle ha gett upp i det objektivet behöver man inte bli förvånad i alla fall. Stärker rådet att prova med ett annat objektiv.

Begagnade EF-S 18-55 mm går att hitta till relativt billig peng, förmodligen billigare än att lämna in kameran på verkstad. Men låna ett först och testa :)
erik

Förresten, du har väl inte gått på samma mina som jag... damm på AF-sensorn fick autofokusen att flippa ur trots att kameran bara är ett år gammal
Sensorn är inte lätt att se, man måste först fälla upp spegeln med 'manual sensor cleaning'-läget och sen försöka kika ner i brunnen längst ner i botten på kamerahuset. Svårt ändå att se vad som gömmer sig där..
/erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar