Annons

Måste det vara systemkamera för de RIKTIGT bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameror med liten (mycket liten) sensor har tre nackdelar:

Mer brus, sämre kontrastomfång (inte sämre än analogt dock) och längre skärpedjup.

Arleklint skrev:
Jag har kollat dina bilder och ser att du oftast/alltid har långa skärpedjup. Du verkar fota så?
Jo, jag pysslar mest med gatufoto och då är det för det mesta 35 eller 50 mm och småbild som gäller för mej. Kör även en del med 90 mm och småbild och mellanformat med 80 och 150 mm, men tycker det är svårt ljust för att skärpedjupet blir så kort. Har även en 300d som får följa med i bland.

Slutligen så håller jag med om att det är smartare att satsa på en dslr och lägga pengarna på att långsiktigt bygga upp ett system än att skaffa ytterligare en kompakt att växa ur. Då kan man ju uppgradera husen vart efter dom kommer ned i pris.

sagan skrev:
Kameror med liten (mycket liten) sensor har tre nackdelar:

Mer brus, sämre kontrastomfång (inte sämre än analogt dock) och längre skärpedjup.

Om du med kontrastomfång menar förmågan att återge detaljer i hög och lågdagrar så har du fel som vanligt, men jag tänker inte ta den diskussionen en gång till. Och alla vet att du är väldigt förtjust i det digitala, det är väl bra att du trivs med dina grejjor, jag trivs med mina. I bland får jag för mej att du utnämnt dej själv till någon sorts korsriddare för det digitala. För mej får folk plåta med vad dom vill, det är väl trots allt bilden som räknas?

Jag citerar FOTO:

"Överraskande nog så verkar den digitala bilden klara ett större kontrastomfång än filmbilden."

Jämförelse kompakt digital vs kompakt analog i senaste numret (7/2005).

sagan skrev:
Jag citerar FOTO:

"Överraskande nog så verkar den digitala bilden klara ett större kontrastomfång än filmbilden."

Jämförelse kompakt digital vs kompakt analog i senaste numret (7/2005).

Jag antar man testade mot en film. Den analoga kameran har inget kontrastomfång alls.

Jag skulle vilja lägga till några saker som gjorde att jag bytte upp mig till DSLR. JAg hade tidigare en olympus 5060WZ. I vissa fall saknar jag den faktiskt fortfarande för jag tycker att det var en otroligt trevlig kamera. Det som huvudsakligen gjorde att jag bytte (förutom den sedvanliga prylgalenheten) var snabbhet och bristen på långa brännvidder. Att sedan brusnivåerna är otroligt mycket lägre i min 350D är en bonus visserligen men det var itne därför jag bytte. Inte heller berodde det på skärpedjup. För mig var det snabbheten och möjligheten att kunna börja fota fåglar som fick mig att byta.

Så för att sammanfatta så tycker jag definitivt at det är värt att fundera på att köpa en semiprofskamera om du får en för ett bra pris. Sedan är ju risken stor att du kommer att byta ändå men jag tycker det är värt att fundera på. För min del var det en instegskamera och den fick mig att bli riktigt intresserad och således byta upp mig.

Tackar för visat intresse:)

Som det känns nu, efter de svar jag fått från er och en hel del funderande fram och tillbaka från min sida så verkar det vettigast att satsa på system direkt. För det är fullständigt sant. Förr eller senare kommer jag att byta till system, så varför inte på en gång!?

Jon

Jag har fingrat lite på en FZ20 och den har en imponerande optik, inget snack om den saken. Men i övrigt är den lika irreterande som alla andra SLR-wannabe. Hopplöst skärpedjup, inga små bländare vilket kan få betydelse främst vid blixtfotografering. Dålig kontroll över zoom och skärpa osv...

Den kameran är främst intressant för naturfotografer som inte vill satsa på ett system. I övriga fall skulle jag satsa på en A200 om jag inte vill ha en system.

System är i slutändan bästa valet iaf, detta då du anpassar kameran efter dig istället för att du anpassar dig efter kameran.

Mvh
Maverick

Man behöver inte använda systemkamera för att få fram de bilder man vill ha, men det underlättar. Viktigast är att man får med det man vill ha på sina bilder, och då kan det krävas objektiv med antingen kort, lång brännvidd eller mitt emellan. Om man vill ta bilder på små föremål, krävs extra tillbehör som bälg eller mellanringar, och då behöver man en enögd spegelreflexkamera för att kunna se motivet i sökaren.

Har bara läst i början på tråden men jag tycker du låter som exakt en sån person som ska skaffa system kamera.

Med en halvsystem kommer du få lite friare tyglar, med en system HELT fria tyglar och gillar du att fota samt ta lite kreativare bilder så kommer du att bli lika störd på att du bara har en halvhjärtad systemkamera som du nu stör dig på din vanliga kamera.

Och tar man dåliga bilder med en 350D med kitobjektiv så vet man vart felet ligger, bakom spakarna och det är första steget till att bättra sig.

Ska skaffa? Du menade väl inte mig? Jag har använt systemkameror ända sedan 1976. Nyligen har jag till och med köpt ett "nytt" (begagnat) kamerahus som passar till mina objektiv och tillbehör av samma märke som jag har hållit mig till sedan 1980. Att byta till ett helt digitalt kamerasystem skulle ha kostat mig åtskilliga tusenlappar, vilket min budget förbjuder mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar