Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

månlandningen

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Hittade massa sidor om månlandningen huruvida den var riktig eller fejkad när jag sökte på mån fotografering. Hittade en sida med argument för att det var fejkat http://batesmotel.8m.com/
finns säkert hur många som helst, men jag stötte på denna. När man kollar på bilderna och läser vad han skrivit tycker jag det verkar som han har rätt men har någon en sida som talar för månlandningen? Sökte i arkivet och hittade en länk till en DN artikel som skulle va bra, var tyvärr bortplockad.

Vem var fotografen? Han borde ju va rätt känd?
Vad använde de för utrustning?
 
Visst, och det bor onda andar i parabolantenerna oxå och tomtar finns. Dessutom blev jag erbjuden "free password" till diverse porrsajter när jag kollar länken, så den känns jätteseriös;-)

Här , här och här kan man läsa förklaringar till de "oförklarliga bilderna".
 
Belöningen är 14 fina Hasselbladare med extra fin smörjning. För den som åker dit igen. Dom tog bara med rullarna tillbaka.

Sedan kan man förvånas över att folk tvivlar på att själva uppdraget var verkligt.

Jag såg allt direkt i TV den natten.. nyinflyttad med fru i Sumpan.

Göran
 
Orkar inte läsa al den där texten. Men uppenbarligen måste det ju finnas flera ljuskllor. Fanns det fler än solen? Hur förklarar man bilderna där endast vissa saker ger skuger medans andra inte gör det?!
 
Jag läste för ett tag sedan i en Hasselbladsbok (kommeer inte ihåg namnet) och där var bilderna med.
Så jag förmodar att bilderna är tagna med Hasselblad.
Den eller de som tog bilderna var antagligen någon av astronauterna.
Mvh
Jonas
 
Jag påstår inte att det hela var fejkat, tycker bara det är intressant att läsa vad de har för argument och motargument. Men varför skulle det vara så konstigt om det var fejkat? USA skulle säkert vinna en väldig massa på att göra det fejkat istället.

Görant: Du vet väl att man inte ska tro på allt som dom säger på TV? ;)

Hursomhelst läs argumenten innan du bara påstår att det är trams.
 
tycker fortfarande det är skumt med de olika skuggorna. Det kan ju bara ha funnits en ljuskälla borsett från den de står på! Å andra sidan kan väl inte jänkarna vara så dumma att de inte tänkt på det själva!
 
Jag dristar mig till att svara utan att ha orkat läsa länkarna... På månen måste jorden kunna vara en ljuskälla mycket starkare än vad månskenet är på jorden...
 
Det här med ljsukällor, dom kan ju ha meckat med bilderna själva för att USA flaggan ska synas fast att den egentligen var i skugga. Varför är det omöjligt att det inte hade egna lampor med sig? Var står det att de inte hade det?
Undrande är jag till flaggan som alltid ser ut att vaja i vinden trots att där inte finns nån vind, det är ju dock mycket möjligt att de gjort en styv flagga för att man tyckte det såg fult ut med en flagga som slokar. Är också undrande till det här med spåren som bilen lämnade på månen, enligt sidan jag länkade till måste det finnas vatten i marken för att kunna lämna ett sådant spår.
 
anders84 skrev:
Hursomhelst läs argumenten innan du påstår att det är trams.
Var det där riktat till mig?
Då kan jag ju infa dig om att det gått dokumentärer på tv och skrivits en del om det i dagspress om denna konspirations teori.
Sajten du länkade till gav inget nytt ljus på det hela. Men visst är den underhållande.

anders84 skrev:
Är också undrande till det här med spåren som bilen lämnade på månen, enligt sidan jag länkade till måste det finnas vatten i marken för att kunna lämna ett sådant spår.
Angående spåren, läser du inte mina länkar?

"While we addressed the power of the LM descent engine in our first installment, we did not address the issue of the footprints. In essence, the critics' argument is that footprints like those seen on the Apollo photographs can only occur if the ground has moisture in it; they then compare the "lunar footprints" to those that appear on Earth in wet sand. At first, this may seem like a logical argument. However, it is dependent -- as so many of the Moon Hoax arguments -- on an assumption that the Moon and Earth are essentially the same place. Critics wrongly assume (since they obviously haven't been there!) that since there is no moisture on the Moon, footprints must fill-in -- like they do in bone dry, sandy deserts here on Earth.

But, of course, in this area too their poor understanding of space physics is glaringly apparent; there are other well-known bonding agents that can create coherent, stable footprints in a vacuum, like those seen in the Apollo photographs taken on the lunar surface.

The lunar surface is pretty much made up of a variety of materials that fall under the general category of "silicates." Silica has a natural tendency/ability to bond with other silica, making large "chains" of atoms and molecules. When a meteorite impacts a body (or, in our model, a massive glass-based protective lunar structure), a lot of the energy released goes into fracturing the surrounding structure, if not its rock foundation. These fractures are, in fact, breaks in molecular bonds in the artificial and naturally-occurring minerals. These fractures, in turn, leave many "exposed" bonds. On Earth, these fractures are quickly filled by oxygen in the atmosphere (a process called "oxidation" or "weathering"). With a total lack of oxygen (such as on the lunar surface), these molecules with bonding potential simply have nothing to attach to ... until something changes (an impact event) and places two molecules or atoms side-by-side. This is how, in the absence of a "wetting agent" (like water), this dust (the lunar soil) can form not only "large clumps" -- but stick to itself like a mold, forming "mirror images" of any outside "deforming structures" (like spacecraft landing pads, or the cleats of astronaut boots). The consistency of this pulverized dust, incessantly battered over literally eons, is finer than talcum powder or cement dust. This incidentally is exactly how the astronauts described the lunar surface dust ... like "talcum powder or wet sand ..."
 
Calle S: Jag håller på o läser! Mycket text dock, har inte hunnit igenom allt, men det var bra sidor som tar upp det mesta. Citatet var inte riktat till dig utan till alla skulle jag tro.

Jag har inte läst texten än, men på denna sidan håller han ju inte i själva flaggan, bara i flaggstången. http://www.lunaranomalies.com/rad.htm Nästan längst ner på sidan.
 
anders84 skrev:
..Undrande är jag till flaggan som alltid ser ut att vaja i vinden trots att där inte finns nån vind, det är ju dock mycket möjligt att de gjort en styv flagga för att man tyckte det såg fult ut med en flagga som slokar...

Nja..så är inte fallet då de visste att det inte blåste på månen så ser flaggstången ut som ett upponervänt L. Så flaggan är även fäst i överkant.
 
För mig får folk gärna tro på både jordlinjer och elallergier. Jag följde Apolloprogrammet med stort intresse när jag var en liten skit, och ju äldre jag blir ju mer fantastiskt tycker jag att det är att man lyckades med bedriften med tanke på hur mycket av tekniken som var outvecklad när man startade projektet. Och visst är det väldigt viktigt att ifrågasätta resultat som man tycker borde ifrågasättas, men med tanke på hur många människor som var inblandade i projektet och hur väldokumenterat det var känns det ändå högst osannolikt att allt skulle vara fejk. Men vissa program har bara uppgiften att sälja publik till annonsörer, och därför finns det en marknad för den här typen av spekulationer. Apollointresserade hänvisar jag till länken http://www.apolloarchive.com/
 
För att kort förklara några av funderingarna:

1) Sedan jag var 7 år (30 år sedan) har jag vetat att flaggorna har insydda ståltrådar...
2) Månytan är ganska ljus (kolla själva...) och ger ett ganska bra indirekt ljus. Därav de ofta ganska ljusa skuggpartierna.
3) Det fanns INGA blixtar, fotolampor etc. med på färderna.
4) Skuggor får olika längd bl.a. beroende på hur marken lutar. Månytan är ingen fotbollsplan precis.
5) Skuggor ser ofta ut att ha olika riktning bl.a. pga. distorsion med vidvinkliga objektiv. Titta på några bilder du själv tagit...

Inte en enda av konspiratorernas teorier håller måttet för fem öre.
 
Men Elvis lever, och James Dean. Vaccinationer är en sammansvärjning för att förstöra livet för befolkningen. Väntar nu bara på ett rykte om att president Lincoln också är i livet. Inte har man varit på månen men UFO från andra galaxer landar eller hoovrar och tar upp personer som färdas på ensliga vägar. Trovärdigt alltihop......
Us
 
Det finns en mycket bra webplats som tar upp detta och många andra moderna vandringslegender som Barbadostriangeln, VM-58 (kanske) mm.

Den heter något med skeptic .. och är uppsatt som en encyklopedi. Har tyvärr glömt adressen.

Själv tycker jag att argumentet med skuggorna talar för äktheten, skall man göra en så stor manipulation missar man inte detta. Hollywood gjorde det inte tio år senare med Capricorn One.

För övrigt förlorade Brasilien VM-finalen 1958, det är en konspiration från Brasilianaren Havanlange och FIFA som har fått oss att tro något annat. Det är därför som Lennart Johansson inte fick bli FIFA ordförande, han skulle kunna avslöja bluffen.
:) :)
 
Brasilien finns inte, hela idén med sydamerika är en bluff för att dölja att Columbus inte upptäckte Amerika (som alltså inte finns).
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.