Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"många svar" vs. "inga svar" på kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
hejhej, satt och funderade lite vid frukostbordet. vet inte om det är rätt forum riktigt.

1. vad tycker ni om folk som inte kommenterar era kommentarer?

2. brukar ni gå tillbaka och titta ifall de svarat på era kommentarer?

3. kommenterar ni hellre bilder där folk har svarat på kommentarerna?

4. känner ni att er kommentar inte spelar någon roll ifall fotografen inte kommenterar er kommentar?

5. ni som svarar på kommentarer: svarar ni direkt eller väntar ni ett tag?

6. beror diverse problem pga den ngt bristfälliga bevakningen om svar?

1. beror på. om jag givit en kommentar där jag frågar ngt, föreslår ngt, vilket objektiv etc, dvs ngt konkret så vill jag gärna ha svar. ser jag att många (kanske 10 st) ställt frågor och fotografen inte brytt sig om att svara så strunar jag i att skriva ner ngt.
om jag bara skrivit "snyggt!" så struntar jag i ev svar.

2. japp, men är tidsödande. blir lite slumpmässigt.

3. ja. testade detta nyss (senaste två dagarna) och man får mer och givande kommentarer om man är aktiv och svarar. annars så brukar kommenterandet dö ut lite. ber om ursäkt om jag verkat arrogant :)

4. ja, se 1.

5. blandat. om jag sitter vid datorn svarar jag oftast direkt, annars blir det när man får tid.

5. japp! men bättring är på väg?

1. Det är bara om jag ställt en fråga i kommentaren som jag blir lite stött om responsen uteblir.

2. Ja, alltid. Men ju fler bilder man kommenterat desto jobbigare blir det.

3. Nej, har ingen betydelse.

4. Nej, jag är säker på att min kommentar blir läst åtminstone en gång, och då har den ju uppfyllt sitt syfte.

5. Ibland svarar jag direkt, ibland senare och ibland inte alls.

6. Har inte så stor koll på bevakningsfunktionerna, det kommer som mail va? I så fall avstår jag, har tillräckligt med mail ändå. Någon form av blänkare på "min sida" skulle jag kanske utnyttja.

mill skrev:
hejhej, satt och funderade lite vid frukostbordet. vet inte om det är rätt forum riktigt.

4. känner ni att er kommentar inte spelar någon roll ifall fotografen inte kommenterar er kommentar?

1. Jag är lite delad här... ibland kan det vara bra med ett svar, men inte om det är ett "försvarande" av bilden imot negativ teknik.
2.nej.
3.nej.
4.nej.
5. När jag ser den.
6.mej.

Jag tycker det är riktigt dåligt att inte på något sätt bekräfta att man noterat att någon gjort sig besväret att kommentera ens bilder.

Ja det gör jag.

Jag brukar tyvärr inte kolla upp det innan jag kommenterar, borde göra det mer egentligen. Folk som aldrig ger respons borde inte uppmärksammas.

Fotografen kanske inte ens sett kommentaren, vad vet jag?

Jag brukar svara så fort jag upptäcker den, om det inte är fråga om en motkommentar brukar jag se ifall jag kan åstadkomma en motkommentar.

Nej?? Man har ju sin profil att titta på.

Det spelar inte så stor roll. Jag kommenterar inte alla kommentarer jag får, men jag funderar mycket på varje som jag själv får.

Nej jag tycker det är avklarat när en kommentar är given. Jag har svårt att se kommenteringen som ett diskussionsforum och diskuterar hellre vidare någon annanstans om något är oklart.

Ja om det har kommit följdfrågor, annars spelar det ingen roll.

Ja det viktigaste är att den som skriver och den som läser båda får fundera genom det.

Jag väntar gärna lite och svarar flera på en gång. Jag vill gärna ha kommentarerna mer koncentrerat än om vartannat inlägg kom från mig själv.

Nej jag tror man är olika. Jag var länge tacksam för alla kommentarer även om jag inte fattade att det förmodligen är god kutym att svara.

Ska försöka mig på ett sammansatt svar på frågorna:

De gånger jag går tillbaka och kollar mina givna kommentarer är om jag ställt ngn fråga.

Jag tycker vissa bilders kommentarer kan vara riktigt röriga att läsa då det tackas och svaras hela tiden, ibland liknar det nästan en chatt. Därför uppskattar jag om det inte svaras på kommentarerna. Tycker det är underförstått att folk blir glada och tacksamma över att få kommentarer och det behöver definitivt inte tackas för kommentarer som jag gett. Av samma anledning svarar jag sällan på kommentarer jag får. Låter kanske lite torrt men kanske kan man lägga in några rader där man tackar i sin profiltext istället, för glad blir man ju? :)

Och vad ska man svara, förutom tacket då? Det tittaren har upplevt och uttryckt i sin kommentar är ju dennes upplevelse och inget jag kan påverka, och så ska det ju vara tycker jag. Jag tror jag svarat några gånger på kommentarer där något har antagits men som inte stämmer + svar på frågor.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar