Annons

Månfärden

Produkter
(logga in för att koppla)

Efwa

Aktiv medlem
Med tanke på den andra debatten om manipulation. Vad säger ni om månfärdsbilderna? Studio eller äkta?
Såg ni dokumentären? Jag kan inte se omöjligheterna med att kunna fota så bra på månen, men jag undrar om man fotografiskt är så duktig när man står där. Och med kameran fastsatt på bröstet i brösthöjd.

:confused:

Jag tror bilderna av någon skum anledning är manipulerade. Ljuskällorna var tillräckligt avslöjande. Att alla bilderna var perfekta, kan bero på att ett mindre urval av bilderna blev publicerade.

Man kan ju undra hur bakgrunderna kunde vara identiska mellan dom olika dagarna trots att dom sas vara någon helt annan stans än första dagen? (Bilden där månlandaren plötsligt saknades)

Om dom är manipulerade känns dom rätt klantigt gjorda...

:)

Hasselblad gav ut ett litet häfte med bilder och repotage om den först (och även andra) månlandningen 1970, där det finns med hela sekvänser av bilder, kontaktkopierade, och där är inte alla bilder perfekta, en del är sneda, en del överexponerade. Förövrigt såg jag inte dokumentären, amerikanare kan få en brandvarnare som piper att fylla ut en timma i deras dokumäntärer, med alla dramatiseringar osv...

Vilken.....

.....kamera var det som Neil och Buzz tiog bilder med på månen?
Var det en Kontax ? Eller kanske en rollicord ?

Tack !!!

NIKLAS

Kom att tänka på........när jag jobbade på Nybro Fotomagasin - ca 1994 - kom det in en farbror med några dior som han ville göra 20x30 från. Vad som fick min uppmärksamhet var att det stod printat NASA, & ev. åxå Apollo på pappramarna (småbild). Kunde givetvis inte låta bli att fråga vad detta var för bilder, och fick då till svar nånting i stil med att "Min kusin i USA kände en av de som var med på denna månlandning". Detta var orginaldior och han hade fått dem från kusinen. Den andra landningen i raden sa han om jag inte minns fel. Jag tittade på diorna & visst var det bilder från månen. Jag tyckte ju detta var helspännande. Så beställde han sina kopior & gick ut. Posten (alla filmer mm) brukade hämtas vid fem på eftermiddagen och innan klockan blev slagen hade jag ringt upp denne man & frågat om jag fick beställa egna kopior från hans dior, och visst fick jag det. Så jag har bilder kopierade från orginaldior som varit på månen......sa i alla fall den äldre mannen......jag tror nog på honom. Hade jag en flatbädd hade jag publicerat dem här för vidare spekulationer.......

pentapix: Tyvärr, det är knappast några originaldior. Däremot kan det mycket väl ha varit några av de tusentals diaduplikat som självklart gjordes av nog världens dyraste diarullar.

MVH Erik

Bilder från NASA kan man beställa från dom direkt.
då får man bilder från månen med NASAs snygga logga. Visst det kostar en slant men den har garanterat inte varit på månen just den bilden du får i handen. Min bror har ca 400 bilder som han köpt från NASA .säger inte att bilderna i sig är falska eller äkta säger bara att dom kommer från NASA.

månbilderna

Jag såg också den amerikanska dokumetären och undrar precis som den f.d forskaren också -hur den amerikanska flagga kunde vajja i vinden PÅ MÅNEN??? Man blir lite fundersam om mygel!

Den vajar inte i vinden. Precis innan filmsnutten börjar har astronauten tryckt ned flaggstången i marken vilket satt stång och flagga i gungning (flaggan hålls ut med en stång förstås). I avsaknad av luftmotstånd gungar den längre än vad vi är vana vid att tunna platta saker gör på Jorden, vilket gör att det ser konstigt ut.

Urk, att ni orkar diskutera detta! Jag skulle på min höjd orka uttrycka ungefär samma ansiktsuttryck jag ger till andra revisionister. Den mänskliga önskan att vara unik har verkligen inget slut.

Det borde nästan finnas lagar mot att sprida dumhet till allmänheten, ex. ricky lake och tabloiddokumentärer. Många är verkligen för blåsta för att hantera det.

Konspirationsteorier

När vi ändå är inne på konspirationsteorier så tycker jag att det är dags att återuppliva The Flat Earth Society, teorin att Elvis är bortrövad av marsianer, att JFK sköts av CIA, att Palme var KGB-spion & arrangerade sin egen död samt att vi alla kommer från yttre rymden!

:)

/Fredrik (som tycker att amerikanska drama-dokumentärer kan vara riktigt underhållande ibland...)

Jag vet i alla fall att "vi" i avsendet oss här inte har varit på månen...och jag har äkta månbilder....fast det står inte nasa på dem...men det står Fuji i kanten i alla fall..

va spelar det för roll om amerikanarna har kutat om kring på månen eller nevadaöknen....vi vinner väl inget eller förlorar på någonting hur det än är med det...har då inte tillfört mig något i alla fall.

Flutte...du kan ju trösta dig med att vi är rymdvarelser i alla fall...men det är ju flugor med så det kanske inte va så märkvärdigt trots allt när jag tänker efter...

Jag tror det är nyttigt att tänka i konspirations-termer. Ibland gör vi nog världen enklare än den är.

Visst blir man bra tveksam när sådana här "fakta" kommer fram.
Men många av dessa "bevis" kan inte kallas för bevis, t.ex flaggan.

Varför skulle vi inte kunna diskutera detta? Vi är väl inte bara fotografer? Vi har väl andra intressen, och tycker att sällskapet på listan är ett sällskap värt att diskutera med.

Jag måste nog läsa länkarna för att övertyga mig själv om att jag trodde rätt från början. "Vi" har varit på månen, eller:confused:

Skeptikerna borde nog läsa...

Tidigare i denna debatt hänvisade jag till DN medarbetaren Clas Svahns utomordentliga artikel om just månfärden. Han skrev artikeln efter min önskan efter den sk "dokumentären" som sändes för första gången redan 1 april förra året.

Clas Svahn som är oerhört duktig, objektiv och väl insatt i dessa ämnen är också verksam i föreningen UFO Sverige som är en mycket seriös och professionell organisation som granskar UFO - rapporter i Sverige. Föreningen samarbetar bla med olika myndigheter, försvaret, FOA, men också med forskare och vetenskapsmän av olika slag.

I sin artikel i DN förklarar Clas ingående om de missuppfattningar och rena lögner som figurerar runt månfärderna. Men framförallt punkterar han dessa väldigt effektivt med kunskap, logik och fakta. Och en av de saker han förklarar är hur den berömda flaggan kan vaja i "vinden".

Så till er som tvivlar säger jag: LÄS DEN!

http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=313&a=218934&f=apollo.html

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar