Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månadens medlemsalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Jag har tidigare kommit med en idé om ett gästalbum, där en fotograf sätter ihop ett album med andra fotosidemedlemmars bilder. Det skulle kunna kallas "månadens medlemsalbum" eller liknande. Tror fortfarande på idén. Det skulle kunna bli en injektion för bildseendet och för kvaliten på sidan.

För att förklara idén enkelt:

Låt oss säga att t.ex. Jim Heikkinen anmäler sig för att sätta ihop mars månads album. Han får då den angenäma uppgiften att välja ut 8 (eller kanske 12 bilder) som han gillar skarpt - det finns ju några tiotusentals att bläddra mellan.

Regeln bör vara; endast en bild av samme fotograf och självfallet inga egna.

Det skulle också vara intressant med några rader från Jim (ja, han blev ju exemplet) om varför han valt ut respektive bild.

Jag tror det skulle kunna fungera.

Vad säger administratörerna och ni andra medlemmar?

/U

Ulf, det var ett fräscht initiativ! Det skulle också främja mer "bildanalys", vilket alltid är positivt.

Jim, kan man inte helt enkelt lotta bland dem som anmält intresse? Säg att en anmälan om intresse gäller i 3 månader, och så drar man bland de som lagt in intresse-anmälan.

Om vederbörande skulle inte-ha-tid eller sånt, så drar man helt enkelt om.

Borde väl kunna funka?
-Christian

Hej

Kanske ett tema för varje månad?

Typ de kategorier som finns för bilderna så lite variation kommer fram?

Det finns ju medlemmar så att vi teoretiskt klarar drygt 900 år med månadens album ;-)

jimh skrev:
Idén är lysande. Hur skulle månadens kritiker väljas ut?

Jag tror Christian skrev vad jag tänkte. Alla ska kunna anmäla sitt intresse att göra månadens medlemsalbum. Sedan lottar man helt enkelt. Jag tänker mig att "värden/värdinnan" för månadens album mejlar in länkarna till de bilder han/hon valt ut och bifogar några korta rader som motivering för var och en.

Ja, sedan får vi hoppas att administratörerna kan(har tid) att lösa det rent tekniskt.

/U

roinek skrev:
Hej

Kanske ett tema för varje månad?

Typ de kategorier som finns för bilderna så lite variation kommer fram?

Jo, jag funderade på det också. Men tycker nog ändå att månadens värd/värdinna ska få vara "allsmäktig" i sitt val av bilder. Tema eller inte tema, färg eller s/v, natur eller dokumentär, sammanhållet eller bara en skön blandning etc.

Variationen hoppas jag kommer av sig själv eftersom ingen fotograf är den andre lik i valet av favoritbilder. Det är i alla fall vad jag tror.

Jag håller nog med Ulf i kategoriseringstankarna. Tror på automagisk variation genom det utmärkta styrinstrumentet full frihet.

PS. Jag har hört från en tillförlitlig källa att en alls icke negativt inställd redaktion tänker så det knakar i korken på det utmärkta förslaget.

jimh skrev:

PS. Jag har hört från en tillförlitlig källa att en alls icke negativt inställd redaktion tänker så det knakar i korken på det utmärkta förslaget.

Mycket roligt att höra Jim. Jag tror detta kan vara ett litet bidrag för att bibehålla och utveckla kvalitén och för att skärpa vårt bildseende. Kan nog behövas fler initiativ - bildarkivet växer enormt och där finns många, många guldkorn.

Trenden att nästan enbart senast inlagda bilder kommenteras (och ses) kan bli lite ensidigt i längden.

Som vi säkert kommer ihåg alla, så var ju Ulfs anti-jante-idé: "Mina bästa bilder" ett uppskattat strövtåg in ibland bildbergets olika skrymslen och vrår.

-Christian

Redaktionen tycker att detta är ett utmärkt initiativ. Vi har jättedåligt med tid denna vecka, men piska på oss så löser vi denna kreativa idé!

(Tack Gunnvor Sebbfolk för att du tipsade mig om den här diskussionen!)

Jag har tidigare skrivit under "Gästalbum på fotosidan" diskussionen:

Att välja ut ett valfritt antal bilder med motiveringar och presentera dem för fotosidan vore ett utmärkt komplement till sökmotorn. Dels sporrar det till ett ökat bildtänkande men framförallt lyfter det fram de bilder som förtjänar extra uppmärksamhet.

Förslagsvis skulle ett sådant gästalbum se ut som under "galleri/visa senaste kommentar" med motivering och tumnagelbild. Var och en kan sätta samman sitt album. Slumpmässigt så läggs de sedan fram på fotosidans första sida.

Hej David,
pisk pisk pisk pisk.... :)

Har ni bättre med tid denna vecka?

Jag tycker att detta är en bra idé, och
jag skriver gärna upp mig på "listan",
då den börjar existera (men efter Ulf,
som kanske har "honören".) Fast just det,
det skulle lottas ju... Glöm det.

-Christian

Mycket bra idé av Jim Fågelhammar,kan det kanske till och med dra ihopsig till tvåveckersperiod a`la "Hvar fjortonde dag" så kanske man har turen under dom 450 år en framåt..
mvh/gunte....

Men alltså, mina herrar! Nu blandar ni väl ändå ihop folk en aning?
Det är väl David Fågelhammar och Jim Hansson vi pratar om?

-Ulf Wettergren
:)

Nej nu är det dags att mota Olle i grind,eller hur Christian Tyrann...självklart tror jag det,Olle..:))
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar