Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla/teckna av foton

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Hej på er som har koll!

Nyss haft diskussion med gymnasieeleverna på webdesignkursen om upphovsrätt av alla dess slag.

Men hur funkar det om någon ritar av ett foto som jag har tagit tex? (En som ritar väldigt bra) Det sägs att det är helt lagligt och för att få det att inte vara det så krävs rättsprocesser.

Någon som har stenkoll? =)

Jag har inte stenkoll men det borde ju vara det samma som att måla av någon känd målares konstverk. I det fallet är det ju helt lagligt att både måla av och att sälja så länge det tydligt framgår att det inte är originalet.

Jag kan tänka mig att lagstiftningen på området behöver fräschas upp under de kommande åren med tanke på att det blir svårare att sätta gränser mellan kopierande och avbildande när det gäller digitalt framställda efterapningar.

Intressant frågeställning!

Det är väl inte själva målandet/tecknandet i sig som är grejen, utan vad du gör med målningen/teckningen sedan.

För privat bruk, d.v.s. hänga upp den hemma på köskväggen tror jag inte det finns några hinder.

Om du däremot publicerar eller säljer den så kan nog upphovsrättslagen spela in.

Någon som minns hur det gick med fallet där något målat en tavla föreställande Crister Pettersson som såg väldigt lik ut ett fotografi av honom?

Det är nog ganska svårt att hindra att någon tecknar av ett foto och sedan publicerar teckningen.

Om jag inte minns helt fel var det en fotograf som för åtskilliga år sedan anmälde konstnären Bert Olls för att denne hade tecknat av ett foto som fotografen hade tagit. Teckningen kom sedan ut på marknaden och när detta kom till fotografens kännedom så anmälde han men rätten ansåg att även om teckningen var exakt likadan som fotografiet så var den att betrakta som ett original. Så rätten friade Bert Olls.

Men så är också fotograferna i ett underläge upphovsmässigt. För hur ofta är det inte som privatpersoner och även företag använder sig av foton de hittat på nätet utan att ta hänsyn till upphovsrätten? När jag på en tidigare arbetsplats kom på att de till företagets hemsida valde att använda bilder de hittade på internet påpekade att det finns något som heter upphovsrätt även för fotografier så blev reaktionen: "Jaha, och vem kollar det då?"

Torparfarsan skrev:
Så rätten friade Bert Olls.

Vet inte om jag tänker på samma foto (föreställande Taube), men jag har för mig att det var en ganska segsliten rättslig process som tecknaren förlorade.

Hur som helst, en koll med upphovsrättslagen säger att man inte får avbilda ett foto till teckning eller annan konstart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar