Annons

Mätsökare?

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Den stora nackedelen är parallaxfelet och streckplattan i genomsiktssökaren som blir plottrig om alla brännvidders mätramar skall med....
På Leicorna tex speglas bara två ramar i taget in beroende på vilket objektiv som sitter på kameran, så speciellt plottrigt blir det inte.

Robin Gyllander skrev:
Jo leica m8 men den gick ju "bara" på 40 000 kronor, för de pengarna köper jag hellre eos 1D markIII
Om man vill ha en mätsökarkamera för dess fördelar så är knappast en Canon något alternativ. Men kanske är det bäst att själv skaffa sig de erfarenheter man behöver för att kunna avgöra vilken kamera man behöver för de bilder man vill ta ;)

Makten skrev:
Den är inte bättre i alla avseenden. Det är en stor nackdel att sökarens effektiva storlek varierar med brännvidden. Att slänga på ett tele ger minisökare där man inte ser ett skvatt av om man fokuserat rätt eller inte. Man ser heller inte skärpedjupet alls i sökaren. Det är i princip oändligt. Använder man vidvinklar så skymmer till och med objektivet en del av utsnittet i sökaren.

Hur funkar det att sökaren blir mindre med tele??

Emil-G skrev:
Jaså? Har du letat? Det finns mängder av gamla Olympus, Konica, Minolta, Canon, Yashica etc för kaffepengar. Vill du kunna byta optik finns Voigtländer Bessa och alla rysskopior, de senare för en hundralapp eller två per styck på Ebay.
Jag som trodde att endast leica gjorde mätsökare.

Robin Gyllander skrev:
Jag som trodde att endast leica gjorde mätsökare.
Grattis, då har du lärt dig något nytt idag! Såväl Canon som Nikon började sin kameratillverkning med mätsökare, några av dem (tex Nikon SP och S4) är svindyra samlarobjekt som kostar tiotusentals kronor på auktion idag. Jämfört med dem är många Leica-modeller rena fynden! En M2 kan du få för 2-3000kr, en M6 för 6000 men en ny MP kostar 25-30000kr.

Idag finns åtminstone tre tillverkare av mätsökare; Leica, Zeiss och Cosina Voigtländer.

Robin Gyllander skrev:
Eftersom man inte tittar genom objektivet som på en SLR använder man en genomsiktssökare med konstant storlek. För att kunna komponera bilden visas därför olika ramar i sökaren beroende på brännvidden, t.ex. en ram för 35mm, en annan lite mindre för 50mm etc. Idag finns kameror med sökare för optik från 21mm till 135mm (dock inte alla i samma kamera).

Emil-G skrev:
Eftersom man inte tittar genom objektivet som på en SLR använder man en genomsiktssökare med konstant storlek. För att kunna komponera bilden visas därför olika ramar i sökaren beroende på brännvidden, t.ex. en ram för 35mm, en annan lite mindre för 50mm etc.

Det där är ju löst på ett annat sätt på en modern kompaktkamera med motordrivet zoomobjektiv. Jag vet inte hur, dock, men det fungerar! Varför används inte samma metod på t.ex. en Leica? Konservatism?

Jag reserverar mig för eventuella dumma slutledningar!

Per.

Delvis konservatism ja men säkert också platsbrist, onödigt krånglig mekanik och optik samt "bildkvaliteten" i sökaren. Jag skulle tro att en sådan sökare blir betydligt mörkare än Leicas nuvarande konstruktion. Många Leica-fanatiker hävdar dock att Leicas sökare bara har blivit sämre med åren (MP undantagen) pga besparingar i material och arbete, M2/3/4 lär ha den bästa konstruktionen.

Många gillar också att kunna se vad som händer "runt" bilden, är något på väg in i bilden? Händer det något intressant vid sidan av som man hade missat annars?

Emil-G skrev:
Delvis konservatism ja men säkert också platsbrist, onödigt krånglig mekanik och optik samt "bildkvaliteten" i sökaren. Jag skulle tro att en sådan sökare blir betydligt mörkare än Leicas nuvarande konstruktion.

Varför tror du att den skulle bli krångligare? Hur fungerar dessa billiga kompakter med varierad sökare? På en Leica skulle det ju inte vara zoom, utan ett par, tre fasta lägen. Det borde inte var så mycket kårngligare än ramarna.

Emil-G skrev:
Många gillar också att kunna se vad som händer "runt" bilden, är något på väg in i bilden? Händer det något intressant vid sidan av som man hade missat annars?

Det är ett argument, men det hindrar ju inte att man tar med extra och har en ram, fastän man varierar optiken i sökaren.

Per.

perstromgren skrev:
Varför tror du att den skulle bli krångligare? Hur fungerar dessa billiga kompakter med varierad sökare? På en Leica skulle det ju inte vara zoom, utan ett par, tre fasta lägen. Det borde inte var så mycket kårngligare än ramarna. [...]
Jag vet inte hur en zoomsökare i en kompaktkamera fungerar. Uppenbarligen är det ett eller flera linspaket som förändrar brännvidden allt eftersom man zoomar in eller ut och det innebär känslig mekanik och optik som skall flyttas väldigt exakt. Just sökaren och optiken däri är redan den överlägset känsligaste delen i en Leica. Även om du skall ha fasta lägen måste du byta eller flytta ett linspaket inne i sökaren och det är inte direkt gott om plats där inne!

Det finns säkert en uppsjö med goda skäl till att dr Leitz och hans efterträdare har valt den nuvarande konstruktionen och behållt den genom åren. Ljusstyrkan är säkert ett av dem. Här är en artikel om ett av problemen med Leicas konstruktion, sk "patch flare", med bilder på de optiska konstruktionerna i olika modeller.

Jag hoppas någon av de gamla mätsökarrävarna kan svara på denna fråga för jag vet inte mer än så här. Bengan? Alf? Nils?

Om man gillar enkla, mekaniska mätsökarkameror eller avancerade elektroniska digitala systemkameror är en smaksak.

Det är givetvis fullt möjligt att gilla både ock. Själv har jag svårt att tro att jag ska kunna skiljas från min Leica M2, även om det digitala nu är på väg in i mitt liv.

Den ryska Kievkameran (en rysk Contax mätsökarkopia) tycker jag personligen är en trevlig mätsökarkamera, som är mycket billig begagnad. Lämplig för den som tycker att 50 mm är en trevlig brännvid och har tillgång till lös ljusmätare.

Emil-G skrev:
Jaså? Har du letat? Det finns mängder av gamla Olympus, Konica, Minolta, Canon, Yashica etc för kaffepengar. Vill du kunna byta optik finns Voigtländer Bessa och alla rysskopior, de senare för en hundralapp eller två per styck på Ebay.

Vad gäller M8:ans storlek är den ungefär 2mm tjockare än de äldre modellerna. Jag håller med om att de märks om man är van vid en analog M men så värst stor tycker jag inte den är, speciellt inte jämfört med vanliga DSLR.
kaffepengar? Hur mycket i kronor?

alf109 skrev:
Mått för de olika Leicorna:
M8 whd 139*80*37mm M7 whd 138*79,5*38 mm
vikt M8 utan batteri 545g M7 610g
Så skillnaderna är marginela.
M7 har jag nog aldrig petat på, utan syftar på äldre saker. Kanske jag minns fel, men M8 kändes i alla fall inte särskilt liten.

Robin Gyllander skrev:
Som sagt så har sökaren konstant förstoring, så ett teleobjektiv innebär bara att bildvinkeln blir mindre. Man ser fortfarande samma bild i sökaren oavsett vilket objektiv man sätter på, så man får "beskära i huvudet" med hjälp av ram-markeringar i sökaren.

Robin Gyllander skrev:
Kaffepengar jämfört med en M8, men även de analoga "billiga" mätsökarkamerorna är avsevärt dyrare än spegelreflexkamerorna, så jag tycker att din observation är helt riktig.

-----------------------------------------

För övrigt så jämförde jag sökaren i M8 med en Bessa R2, och den senare hade klart större och bättre sökare. Man behövde inte alls hålla ögat lika nära, och ändå var bilden större. Då vet jag i och för sig inte om Leicans sökare var vidvinkligare, vilket är mycket möjligt.

Det intressanta med mätsökarkameror annars tycker jag mest är att de ofta är så enormt fint byggda. Det är finmekaniska mästerverk med mycket "känsla". Det kan väga upp diverse nackdelar;-) Men jag skulle ändå föredra en digital spegelreflexkamera i samma stuk, just för att bättre kunna använda väldigt olika brännvidder. Synd att det fortfarande är så lätt att bränna ut högdagrarna med digitalt, annars kunde man fimpa displayen också.

Robin Gyllander skrev:
Jag hoppas för allas skull att du bara spelar dum...

Hade det varit bättre om jag skrev "småpengar" eller "några kronor"? Jag menar att man får högst kompetenta kameror för ett par hundralappar eller mindre om man letar lite. Är man ingen prylbög som alltid måste ha det senaste kan man komma ganska långt med små medel. Nu pratar jag inte om Leica här utan andra märken som de jag räknade upp i ett tidigare inlägg. En snabb sökning på Ebay ger att du kan få en Yashica GSN, en Kodak Retina av varierande modell, en Olympus XA för $30-40 eller en Canonet QL17 för det dubbla. Optiken på dessa slår antagligen 90% av dagens digitalkompakter med hästlängder, trots att de senare kostar 5-10 ggr mer.

Makten skrev:
M7 har jag nog aldrig petat på, utan syftar på äldre saker. Kanske jag minns fel, men M8 kändes i alla fall inte särskilt liten.

M8´an är ganska mycket mindre än en 5D. Skillnaden till en t ex 400D är mindre men jag upplever ändå M8 som mindre, jag har dock inte jämfört dem rätt av.

Det som däremot är väldigt stor skillnad på är objektiven. Jag ställde mitt, numera till herr Björkbom sålda, Nokton 40/1,4 bredvid mitt EF35/1,4L och skillnaden är enorm. Kombinationen M8 och en liten vidvinkel är betydligt mindre än 5D med 35.an, för att inte tala om när man hänger på 24-70/2,8..

Makten skrev:
M7 har jag nog aldrig petat på, utan syftar på äldre saker. Kanske jag minns fel, men M8 kändes i alla fall inte särskilt liten. [...]
Alla M-kameror utom M5 har samma yttermått och vikten varierar väldigt lite, 580-620gr för enbart kamerahus.

ANNONS