Annons

Mätsökare?

Produkter
(logga in för att koppla)
The one and only.....

Canonet QL17 GIII.
Jag har 6 styck.
Önskar självfallet att ni fattar; jag sitter på dom tills priset ökar.....
Spök till revolver....köp nu!

Robin Gyllander skrev:
Men hur mycket går en billig beggad mätsökare på?

Tradera är en bra sajt att kolla då och då. Där kan man hitta t ex Canonet QL19 och QL17 för några hundralappar. Exempel på avslutade auktioner:
http://www.tradera.com/Fin_Canon_Canonet_QL19_med_filter-auktion-55604945
http://www.tradera.com/Fin_Canon_Canonet_QL17_GIII_med_filter-auktion-55604884

PS. En QL17 GIII är förstås inget att ha om den inte är svart. ;o)))
*Obs! Skämtar bara* :eek:)

Bilagor

• qlg3jpg.jpg
    qlg3jpg.jpg
    48.9 KB · Visningar: 230
Verkar vara trendigt bland Hollywoodtjejerna att visa sig med klassiska kameror. Kirsten Dunst använder en Rolleiflex.

Kan kanske vara en smart framtidsinvestering att knäppa bilder på skådiskollegorna och sen ge ut en bok om ens stjärna skulle dala.

mohei skrev:

PS. En QL17 GIII är förstås inget att ha om den inte är svart. ;o)))
*Obs! Skämtar bara* :eek:)

Du är en jävel Monica!!!!!
Jag vill ha en Svensk tjej; bara hon är svart,
Jag vill ha lön; bara den är svart.
Jag tvättar mattor; bara dom är svarta.

Jag har 6 GII'or...vita som synden.....
//GamleErik

Robin Gyllander skrev:
Vad är egentligen idén med mätsökaren?? Man har ju paralellaxelfel och dyligt med dem. Varför försvann inte mätsökarna när enögda spegelreflexkameran kom??
Enda fördelen jag ser är att sökaren e bättre.

Och mätsökargluggar är mindre, och oftast bättre, då man i optikkonstruktionen inte behöver ta hänsyn till en spegel som är i vägen.
Och det har någon eller några redan påpekat :)

Och nyheter kommer, här är en!!!
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/v-lens/v-l-m/35-1.4/index.html

Ps.
Har inte läst hela tråden, ursäkta, men det finns två parallaxfel, yttre och inre,
det är den yttre man kan åtgärda i sökaren.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Contax har ju två modeller med AF: Contax G1 och Contax G2. Det tvistas bland de lärde om det ska kallas mätsökarkamera
Hur motiverar man att kalla dessa kameror för mätsökarkameror? De har ju inte någon mätsökare.

Jag har min farfars Voigtländer Vitomatic II, tyvärr är den trasig, det går inte att fokusera, gängorna har skurit ihop.

Funderar på ett köpa en om jag hittar nån billigt.
Nån som vet om ljusmätaren duger för dia-film?

Edit: Jo farfar fotade dia med den men han kanske använde en lös ljusmätare, det vet jag inte.

Re: Re: Mätsökare?

Här kommer en grov översättning av den japanska texten från länken om den nya Nokton 35mm/1.4. En intressant optik som kan bli ett alternativ till den stora och lite tunga Nokton 35mm 1,2? Hoppas det kommer lite tester-bilder framöver.

"texten:That there is a unique expression power which today is not the lens as for us you think in lens constitution of the symmetrical shape which the past name lens has. The description which is deduced from the arrangement of the classical lens where balance comes off, the large aperture wide angle lens for the range finder camera which it enhances the up-to-date optical material (the super high refraction glass) with, today makes revive. In contraction opening being gentle, if beautiful becoming dim taste, it squeezes, the descriptive power which shows the sharp cut expands the width of photograph expression. The large aperture lens for the photographer who enjoys photographing which utilizes the characteristic of the lens, that is the ノクトン classic. * Actualizing the large aperture 1.4 at compact size lens constitution and the up-to-date optical material of lens constitution traditional symmetrical shape of symmetrical shape (the super high refraction glass) with combination. * Reproducing the unique description where the control classic lens has description at contraction value. In contraction opening being gentle, gentle becoming dim taste produces the 3-D. If it squeezes, it becomes sharp description, colorful expression is possible with 1 lens. * Lens coating multiple coating of 2 types which can be chosen (MC) with neutral you aim toward color reappearance not to limit, single coating (SC) with reproducing the classical color tone. It is the line-up which can choose the lens coating which you like.

fakta:0 focal length/35mm 0 aperture ratio/1:1.4 0 smallest it squeezes,/F16 0 lens constitution/8 6 groups 0 angles of view/the 63° 0 contraction feather quantity/10 0 shortest photographing distance/0.7 m 0 range finder gearing ranges/XXINF? 0.7m 0 maximum diameter × total length/φ 55×28.5mm 0 filter size/φ 43 0 weight/200g 0 mount/VM mount desired retail classified by price (tax) NOKTON classic 35mm F1.4 MC. ......... XXYEN 75,000 February 17th sale NOKTON classic 35mm F1.4 SC. ......... XXYEN 75,000 February 17th sale private hood LH-6 (selling separately)... XXYEN 6,000"

4680kr ungefär för optiken i Japan. Förmodligen lite dyrare vid köp i Sverige.

Robin Gyllander skrev:
Mätsökare har väl bara "tummatning" för filmen?

Finns t ex Leica Motor M med upp till 3b/s.

Men en M Leica är ju heller ingen sportkamera. Den ska vara liten, smidig och diskret och få är det väl som skaffar en sån för serietagning av bilder.

Robin Gyllander skrev:
Mätsökare har väl bara "tummatning" för filmen?
Manuell framdragning menar du? Nej, det finns andra varianter, t.ex. Leicavit och Rapidwinder samt motorer att montera under vissa Leica-modeller. Leica M8 har en liten motor som spänner slutaren efter varje bild.

Nu begär jag väl för mycket men inse faktum Robin, det finns tillämpningar där en mätsökare är bättre och mer lättanvänd än en DSLR. De är inte tänkta för "spray-and-pray"-dårar som dig som plåtar utan att tänka.

Emil-G skrev:
Nu begär jag väl för mycket men inse faktum Robin, det finns tillämpningar där en mätsökare är bättre och mer lättanvänd än en DSLR. De är inte tänkta för "spray-and-pray"-dårar som dig som plåtar utan att tänka.
Jag är ingen spray and pray dåre.

ANNONS