Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mäta ljus?
- Trådstartare Rudie
- Start datum
Sumpen
Aktiv medlem
En gammal gymnasielärare gav rådet att alltid börja svaren med "det beror på". Och allt beror ju på något, så det kanske inte var så dumt råd. Mitt svar:
Det beror på... vad vill du visa? Vad är viktigt för bilden? Hur stora skillnader i ljuset i steg är det mellan mörka och ljusa sidan? Vill du har teckning i skuggsidan?
Du får allt ge mig lite mer info så får jag se vad jag kan göra åt saken.
Vill du har ett medelvärde tar du en mätning på ett gråkort som du håller framför ansiktet. Har du en infallande ljusmätare håller du den framför ansiktet med mätaren riktad mot kameran och gör en mätning. Men sen beror det på vad du mer vill göra med porträttet.
/Erik
Det beror på... vad vill du visa? Vad är viktigt för bilden? Hur stora skillnader i ljuset i steg är det mellan mörka och ljusa sidan? Vill du har teckning i skuggsidan?
Du får allt ge mig lite mer info så får jag se vad jag kan göra åt saken.
Vill du har ett medelvärde tar du en mätning på ett gråkort som du håller framför ansiktet. Har du en infallande ljusmätare håller du den framför ansiktet med mätaren riktad mot kameran och gör en mätning. Men sen beror det på vad du mer vill göra med porträttet.
/Erik
mbn
Aktiv medlem
Att mäta ljuset i lågdagrar för neg och högdagrar för dia ingår i det berömda zonsystemet. Ljusmätning i studio med negfilm handlar om att just mäta i lågdargrar (dvs skuggpartier), den som vill veta och läsa mer kan göra det exempelvis i Ulf Sjötedts och Lennart Nilssons bok om porträtt och studiofotografering.
Om man vill ha exempelvis en solariserad effekt eller något annat behöver man självklart inte följa ovanstående gamla regel!
Om man vill ha exempelvis en solariserad effekt eller något annat behöver man självklart inte följa ovanstående gamla regel!
Luke
Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att mäta i skuggorna om det inte ska finnas några detaljer i dem.
Att i det ovan beskrivna exemplet mäta i skuggapartiet kommer att resultera i ett mycket tätt negativ som kan bli besvärligt att kopiera och garanterat svårt att scanna. Om du använder diafilm kommer diorna att bli på tok för ljusa.
MVH
Lukas
Att i det ovan beskrivna exemplet mäta i skuggapartiet kommer att resultera i ett mycket tätt negativ som kan bli besvärligt att kopiera och garanterat svårt att scanna. Om du använder diafilm kommer diorna att bli på tok för ljusa.
MVH
Lukas
Xappoline
Aktiv medlem
Följdfråga
Om jag inte har någon spotmätare i kameran (för det har väl inte Canon EOS 300?) och ingen lös mätare, kan jag då bara rikta om kameran mot det ljusare partiet, och sen rikta kameran mot något mörkare, räkna ut mittenvärdet och bara trycka av?
En ljusmätare, är det något man måste ha?
Om jag inte har någon spotmätare i kameran (för det har väl inte Canon EOS 300?) och ingen lös mätare, kan jag då bara rikta om kameran mot det ljusare partiet, och sen rikta kameran mot något mörkare, räkna ut mittenvärdet och bara trycka av?
En ljusmätare, är det något man måste ha?
mbn
Aktiv medlem
Luke skrev:
Det finns ingen anledning att mäta i skuggorna om det inte ska finnas några detaljer i dem.
Man behöver naturligtvis inte mäta ljuset som proffsen gör (främst då i studio). För negfilm mäts värdet i skuggpartier och för dia i de ljusa partierna. Det är skillnad på hur filmtyperna beter sig. Följer man denna enkla regel blir resulatet bra, inte som Luke beskriver. Testa själva eller fråga närmaste proffsfotograf, eller som jag skrev läs mer i nämnda bok för att lära mer. För vanlig fotografering (inte studio) och systemkamera använder man självklart den inbyggda ljusmätaren.