ANNONS
Annons

Mästerliga bilder med Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)
OJ!
Helt fantastiska bilder! Första bilden med noshörningarna är helt otrolig! Sista bilden och den med bufflarna eller vad det är var också fina.

Jag tycker om hans komposition, närhet, färgval med bevarad värme.
Lejonhanen som ryter till, kvinnan som tittar på med ett litet subtilt leende. - vad gormar du om.
Ungefär som ett äktenskap.
eller?
Mikael

Ska säga en sak till er.
Utrustningen står för den tekniska bildens kvalitet. Ni kanske skulle vända er till de som hr tagit bilderna istället. Jag tycker att det pratas alldeles för mycket om bara utrustningen.
Ojdå, nu har du redigerat ditt inlägg igen...
Att han trivs med sin kamera är ju en annan sak.
Ps, otroliga bilder.
Ds

Mvh Markus

Jag hajjar inte riktigt. Varför är det så konstigt att få sådana bilder med en D100? Förvisso inte den "senaste" modellen, men hus med 6Mp räcker oftast till det mesta.. Det handlar ju om att ha bra optik och framför allt vara en bra fotograf och "se" ett bra motiv :) Hade dom varit tagna med en IXUS 2.1Mp från 2001 så hade jag nog höjt på ögonbrynen :)

Senast ändrad:
Håller med Mikael, Lejonbilden är ju störtskön, o honans småleende gör ju hela bilden! (började gapflabba när jag såg den) Förövrigt många vackra bilder av en duktig fotograf...

/johan

Han må ha en D100 - men jag gissar att han framför allt har riktigt bra glas framför. Och plåtar raw. Och jobbar en hel del i Photoshop...

Men det tar inte på något sätt bort kvaliteten i hans arbete. Grymt fint!

Men..d100 är väl fortfarande en bra kamera..;)
Sedan så har han säkerligen som någon påpekade riktigt bra glas framför..
Skitsnygga bilder i alla fall..:)

Slowfinger skrev:
Han må ha en D100 - men jag gissar att han framför allt har riktigt bra glas framför. Och plåtar raw. Och jobbar en hel del i Photoshop...

Men det tar inte på något sätt bort kvaliteten i hans arbete. Grymt fint!

Tjenare Bo.
Hans optik är bra men alltså inga supergluggar. Killen är duktig helt enkelt.
Raw tror jag inte han har kört med eftersom D100 är hopplöst långsam med sin buffring och hanterande av rawfiler. (han berättar vilka gluggar han fotar med i del 1)

as kindly requested....gear used was 2 old D100 bodies used mostly with the fantastic 200-400 F4 VR and the 70-200 f2,8 VR, some chimpa portraits were done with 105 Macro F2,8.....other lens used were 12-24 F4, 28-70 F2,8, beanbag or handheld, thanks to VR....

Mikael

Senast ändrad:
Hehe ja som vanligt har kameran rättså lite att säga.

Jag fick hem en poster från crimson.se igår. 70x100cm i mycket bra kvalitet.. det betyder med filen från min 1D att man lätt kan printa ut bilder i storleken 100x140 med en D100....

Pixelmanin är en ryslig feber i mina ögon, så länge man inte måste leverera feta filer till byråer såklart.

Tänk när det var endast analogt... då var det objektivet och filmen man pratade om..

Mvh Niclas,

macrobild skrev:
Tjenare Bo.
Raw tror jag inte han har kört med eftersom D100 är hopplöst långsam med sin buffring och hanterande av rawfiler. (han berättar vilka gluggar han fotar med i del 1)

as kindly requested....gear used was 2 old D100 bodies used mostly with the fantastic 200-400 F4 VR and the 70-200 f2,8 VR, some chimpa portraits were done with 105 Macro F2,8.....other lens used were 12-24 F4, 28-70 F2,8, beanbag or handheld, thanks to VR....

Mikael

Hej mikael

70-200/2.8 VR är väl ändå en av Nikons bästa för 20 000 kr. Macro 105 anses ju oxå grym. 12-24 gillar jag men inte du ;-)

Vad jag menade var bara att objektiven är viktigare än kameran och antalet pixlar. Ungefär som att Canons kitlins till 350D är som att sätta dubbdäck på en Ferrari ;-)

Du vet väl vad jag tycker om hysterin.

Men vilket öga för djur o natur denna grabb har.

Även luttrade naturfotografer som deltar på dpreview gratulerar till mycket fina bilder.

mikael

Som jag sagt ett antal ggr....

Det går att ta bra bilder utan att använda Canon 20D.....

Det finns en del här på FS som är brusnojiga...

Dom hävdar med bestämdhet att alla bilder tagna med Nikon D70 och nedåt har ett oacceptabelt brus.

Här har vi kalasbilder tagna med en kamera som inte har D70:ns prestanda....

Fotografen....det är han/hon som är supervisor i dramat...

Vi rätt plats vid rätt tid.

Bilderna kräver sin fotograf men många hade vel kirrat det om man bara hade varit där just då, eller?

Många planerar ju tex sina safarireser under tider/säsonger då mycket ser tort ut i dessa länder. Jag skulle tro att denna fotograf och andra som lyckas mycket bra faktiskt också har möjlighet att vara där på rätt plats till rätt tid med den rätta guiden osv.. Ingen slump att bilderna blir bra.

Många av oss fotografer är ju bekväma av oss. Vi sitter hemma och väntar ut regnet och stormen, de som lyckas bäst är ju faktiskt ofta de som är där ute i vädret och är redo när det ändrar sig.

Typiskt är ju att allt som skall till för att en situation ur ett perspektiv skall bli perfekt ofta händer inom en väldigt kort tidsrymd. Alla, ja det kan ju vara 50 element helt plötsligt liksom på kommando och på beställning sker synkront i perfektion framför en. Den som inväntar finare väder inne i jaktstugan missar många sådana tillfällen i alla sin bekvämlighet.

Det är ju iaf några tankar.

Mvh Niclas,

Ja, att vara en bra fotograf handlar nog om mycket mer än att "ha ett bra öga". Det krävs nog också ett stort mått av tålamod, envishet, ambition, erfarenhet och besatthet, osv...

Visst fotograferar Alex i Raw

macrobild skrev:
Tjenare Bo.

Mikael

Enligt Alex själv fotograferar han alltid i Raw, så det verkar fungera trots långsam buffring.

/Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar