Annons

Märkligt på negativet

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Hej,
framkallade igår lomograthy iso400, 120film . Det är märkliga prickar på negativet och de syns även mellan exponeringarna där det ska vara svart. Vad kan det tänkas vara. (Menar inte torkade vattenfäckarna)
Träd

Sen undrar jag om min första färgkemi-sats har gjort sitt (hur artar sig det?) om man kollar på övergångarna mellan det ljusa och mörka så är det fläckvis övertoning . Har skannat om och försökt få bort det men går inte. Inte varit så på tidigare rullar.
Nån aning?

Tycker hela bilden ser fläckig ut, Syns tydligt även i himlen. Sen har du några större fläckar i nederkanten av samma sort, tror inte det är bokeh-cirklar eller reflexer. Newtonringar från scanningen finns också. Kan det vara glaset som använts vid scanningen som är fläckigt-smutsigt?

Det ser ut som bubblor som förhindrat
Fullständig framkallning, kan beor på för dålig agitation. På min tid slog vi alltidframkallningsdosan i bordet några ggr för att bubblorna skulle lossna.

Måste vara tveksam kvalitét på det fabrikatet om trycket på skyddspapperet har etsat sig fast på filmen. Vem tillverkar lomographys film?

Vilken kamera har du kört med? Är det någon kamera som skulle kunna ge detta resultat om baksidan utsattes för starkt ljus (typ lomo eller liknande plast)?

Funderar på om detta är filmens fel eller kamerans fel...

Vilken kamera har du kört med? Är det någon kamera som skulle kunna ge detta resultat om baksidan utsattes för starkt ljus (typ lomo eller liknande plast)?

Funderar på om detta är filmens fel eller kamerans fel...

Det var iof en extremt solig dag men tror inte att det är kamerans fel. Körde på en Mamiyaflex C2

Det är besvärligt när man får Newtonringar ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonring), som din bild även drabbats av. Det är när kontakten mot glaset är ofördelaktigt. Det finns anti-newton glas, bygger på en viss skrovlighet. "På min tid" så tog man pekfingret och tog ett varv på sin näsa för att sedan kleta av på bassidan av negativen/diorna. Tur att kunden inte fick veta, men det hände väl att man glömde torka av. Men för större format > 6 X 6, räcker inte näsan till, om man inte har särskilt dålig hy :)

Det är besvärligt när man får Newtonringar ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonring), som din bild även drabbats av. Det är när kontakten mot glaset är ofördelaktigt. Det finns anti-newton glas, bygger på en viss skrovlighet. "På min tid" så tog man pekfingret och tog ett varv på sin näsa för att sedan kleta av på bassidan av negativen/diorna. Tur att kunden inte fick veta, men det hände väl att man glömde torka av. Men för större format > 6 X 6, räcker inte näsan till, om man inte har särskilt dålig hy :)

Fast jag har ju kommit på vad det är.
Det har färgat/etsat av sig från tycket på baksidan av 120 rullen. Kolla högre upp i tråden, finns bild där.

Men är lite intresserad av min andra fråga om hur man ser att kemin börja sluta verka eller vad det nu är som händer?

Jo, jag vet men vad händer? Förstår att styrkan avtar men kan man se på något annat sett. Fick ju konstiga mörka partier i min senaste framkallning, kanske nåt sånt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar