Annons

Märketiketter, köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

larsten

Aktiv medlem
Jag behöver beställa märketiketter till stativ, objektiv, kameror, minneskort etc,

Det finns ju märketiketter i olika material och med olika antal rader. Vad rekommenderar ni?

Silver/guld verkar mer hållbara än vitt papper?
5 radiga verkar stora...3 radiga mer hanterbara.

Vad har ni valt?
Vad skriver ni på era märketiketter?

Lars

Jag har använt treradiga som är tryckta på etiketter av genomskinlig plast. De är, till skillnad från de pappersbaserade, extremt slitstarka. Och dessutom diskreta. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag beställde dem, skulle behöva skaffa nya.

Kolla www.etikiett.nu i Malmö. Jag var nöjd av deras utbud.
Bobo R

Tack för tipset. Tyvärr har det bara de större i guld/silver som jag tror är mer hållbara...

Vad rekommenderar du att man skriver.

Funderar på att skriva:

Rad 1: webadress
Rad 2: mailadress (där mitt namn finns med)
Rad 3: mobiltelefon

5 radiga blir det plats för mer men de tar ju större plats!!!

Kollade nu -- firman jag beställde de genomskinliga etiketterna från heter Documenta. Och man får plats med mycket mer text än man tror.

Jag behöver beställa märketiketter till stativ, objektiv, kameror, minneskort etc,
Det finns ju märketiketter i olika material och med olika antal rader. Vad rekommenderar ni?
Silver/guld verkar mer hållbara än vitt papper?
5 radiga verkar stora...3 radiga mer hanterbara.
Vad har ni valt?
Vad skriver ni på era märketiketter?
Lars

Hej Lars!
Jag kommer med en helt annan "vinkel" av detta med att ha märketiketter på sina fotogrejer.Jag har aldrig haft det på något av det jag ägt eller som jag har idag.Jag gör som så att jag tar en bild av allt för att mot mitt försäkringbolag kunna visa att jag äger det och i vilket skick det är. Samt att jag har kvitton på vad grejerna kostar.Och allt detta för om det skulle hända något.
Jag menar att ha namn,telefon m.m är som att låta "tjuven" komma på besök enkelt.För jag menar att om jag förlorar något i kamera väg idag så är det med största sannolik lika med noll % att någon lämnar tillbaka det.Men kanske tala om att där och där bor någon som med säkerhet har något mer av värde.Men skulle det inte finnas ärliga människor ? Jo, säkert men inte särskilt många. Nu är det väl kanske så att jag har en fotoryggsäck modell större där allt jag behöver för fotograferingen går ned.Den är liksom lite svår att bara glömna när jag åker iväg från en fotografering.Jag har varit runt i världen med den och aldrig blivit av med den.
Här på fotosidan kan man se hur många räknar upp allt dom har av fotoprylar. Varför? Jag kan inte förstå nytta med det.Fotosidan är den bästa "databasen" för dom som vill stjäla.Bättre kan det inte bli.
Eller (lite elakt)är denna uppräkning av fotoprylar för att vill visa omvärlden att man är en "bra och duktig" fotograf.Nu kommer jag säkert att få en XXXX för det men det tar jag.

Eller (lite elakt)är denna uppräkning av fotoprylar för att vill visa omvärlden att man är en "bra och duktig" fotograf.Nu kommer jag säkert att få en XXXX för det men det tar jag.
Så kan man förstås tänka, men de flesta av oss gör nog inte det. Själv lägger jag in mina prylar på profilsidan för att den som t ex undrar om en Hyperdrive Colorspace ska kunna se att jag har en sådan och pm:a eventuella frågor till mig. Jag har själv fått hjälp och råd av generösa FS-medlemmar på det viset.

Så kan man förstås tänka, men de flesta av oss gör nog inte det. Själv lägger jag in mina prylar på profilsidan för att den som t ex undrar om en Hyperdrive Colorspace ska kunna se att jag har en sådan och pm:a eventuella frågor till mig. Jag har själv fått hjälp och råd av generösa FS-medlemmar på det viset.

Trist att jag inte har en sådan, för då kunde jag ju frågat dig om hur det är att HA en sådan.Väldigt intressant tycker jag!
Om jag nu av en händelse skulle vilja ha en sådan kan jag ju alltid vända mig tex www.dustin.se/pd_5010205421.aspx !
Och där får jag denna förklaring: HyperDrive COLORSPACE UDMA är en portabel hårddisklagring utrustad med en LCD färgskärm. Med den kan du snabbt och enkelt ta backup på dina minneskort samtidigt som du kan titta på resultatet utan att använda en dator.
Jo, det är säkert viktigt att tala om för andra vad man har!
Ps!
Jag blir bara sååå spänd å vad du tycker om din BlackRapid R-strap!
Va, att du har en sådan.En annan har ju bara en massa gummiband på rad för att hålla kameran runt halsen. Viktig fråga det här.

Okej, det finns tydligen folk som är tillfreds med att fatta köpbeslut utifrån den information om olika produkter som försäljaren vill ge. Andra vill kanske ta reda på lite mer, t ex genom att diskutera på forum eller prata med folk som använder produkten.

Rolf, alla får ha sin åsikt. Men din sarkastiska jargong tycker jag inte hör hemma i ett forum som detta. Tagga ner.

Jag kan inte annat än hålla med annars. Innan jag köper något av större värde så vill jag höra vad personer som äger prylen har för erfarenheter - gärna också prova själv. Att då kunna komma i kontakt med folk som har objektiv och dylikt i närheten av där jag bor är guld värt och minska antalet felköp för mig.

Men för att återgå till huvudfrågan. Jag tror inte heller att det är speciellt stor chans att få tillbaka sakerna om man droppar dem på random ställe. Därför sätter jag bara en liten papperstejp på mina saker med mitt smeknamn, det är tillräckligt för att sakerna ska hitta tillbaka om jag glömmer dem hos en kund i anslutning till ett fotojobb, och de blandas inte ihop med andra fotografers prylar när vi är flera på samma ställe, tex i en studio tillsammans.

Samtidigt gör den lilla papperstejpbiten att en eventuell tjuv troligen inte kan hitta mig. Den här lösningen är enkel, men kanske inte så snygg om man tycker det är viktigt.

Rolf, alla får ha sin åsikt. Men din sarkastiska jargong tycker jag inte hör hemma i ett forum som detta. Tagga ner.
Jag kan inte annat än hålla med annars. Innan jag köper något av större värde så vill jag höra vad personer som äger prylen har för erfarenheter - gärna också prova själv. Att då kunna komma i kontakt med folk som har objektiv och dylikt i närheten av där jag bor är guld värt och minska antalet felköp för mig.
Men för att återgå till huvudfrågan. Jag tror inte heller att det är speciellt stor chans att få tillbaka sakerna om man droppar dem på random ställe. Därför sätter jag bara en liten papperstejp på mina saker med mitt smeknamn, det är tillräckligt för att sakerna ska hitta tillbaka om jag glömmer dem hos en kund i anslutning till ett fotojobb, och de blandas inte ihop med andra fotografers prylar när vi är flera på samma ställe, tex i en studio tillsammans.
Samtidigt gör den lilla papperstejpbiten att en eventuell tjuv troligen inte kan hitta mig. Den här lösningen är enkel, men kanske inte så snygg om man tycker det är viktigt.

Du, för mig är det inte viktigt att tala om för omvärlden vad jag har för att fotografera. Vad andra tycker kanske vara bra.Men det ändå inte andra så kan avgöra om det passar mig.Så,jag kan fortfarande inte förstå varför man radar upp saker här.Nu är jag inte någon "prylnisse" för mig är bilden det viktiga och tro mig att du kan skapa bild med mycket enkla medel.
Du har en poäng i ditt inlägg:" Men för att återgå till huvudfrågan. Jag tror inte heller att det är speciellt stor chans att få tillbaka sakerna om man droppar dem på random ställe. Därför sätter jag bara en liten papperstejp på mina saker med mitt smeknamn,"
Mycket bra och det var ju det som jag skivit om tidigare i fall du läser det.Att inte "bjuda in tjuven" är min paroll.
Och du jag har också kunder m.m men lyckligtvis så blir det inte så många problem för min del.

Alla får ha sin åsikt, och om du läser mitt inlägg igen så har jag inga kommentarer på vad du tycker. Det jag tyckte var onödigt var din sarkastiska och otrevliga attityd mor Erland.

För mig är det inte heller viktigt att visa vad jag har för tekniska prylar här. Däremot är det viktigt för mig att hjälpa andra, och ett sätt att göra det är att visa vad jag har så andra kan ställa frågor till mig och eventuellt få testa själva.

När jag ska köpa nytt objektiv så tittar jag mycket runt här på fotosidan på bilder som är tagna med det objektivet för att försöka få en känsla för bokeh, skärpa etc. Recensionerna här läser jag också flitigt.

Edit: Vad hände med ditt sista inlägg som jag skrev det här inlägget som en kommentar till?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto