Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Män vs. kvinnor

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske frågan är felställd, borde den kanske lyda:
Är duktiga manliga bröllopsfotografer bögar?

Okey, lite provocerande kanske, men vad jag menar är att den som söker den finner. Eller den som inte ser objektivt, en som redan har en uppfattning när frågan ställs, hittar alltid bevis för att det är som han trodde.

Så länge kvinnan anses som känslomässig och mannen teknisk så är hela fotodebatten snevriden till kvinnans fördel. Det som är paradoxalt är att det finns fler manliga fotografer(alla genrer, större statistiskt underlag) än kvinnliga. Är konstformen för enkel för kvinnorna eller är kvinnans känslomässiga fördel bara en myt?
 
Vad säger att en massa känslor skulle ge bättre bröllopsbilder, kanske det är bättre att vara analytisk och teknisk och fota med hjärnan än med hjärtat så att säga? Jag vet inte. Kvinnor gråter alltid på bröllop, är det inte svårt att ha koll på vad man ser i sökaren då? ;-)
 
Det finns få män som arbetar som barnmorskor. Är kvinnor bättre barnmorskor än män?

Det finns få kvinnor som jobbar som brandmän. Är män bättre brandmän än kvinnor?

Så länge folk döljer sitt kön så har kvinnorna fördel som barnmorskor.
Så länge brandmännen behöver stora muskler har männen fördel.
I det teoretiska kan det däremot vara annorlunda...

Om det finns fler män som fotograferar bröllop än kvinnor är i sig irrelevant för den kvalitativa bedömningen.

Kanske försöker männen i sann tävlingsanda att överträffa kvinnorna medans kvinnorna gäspar och ser oss som wannabes. :O)
 
I en del sammanhang kan den snedvridna konkurrenssituationen faktiskt gör att gruppen kvinnor håller märkbart högra kvalitet i sin prestation. Det rör sig om områden där de måste bevisa sig extra mycket för att ha en chans att över huvud taget ta sig in. Urvalet blir m a o hårdare och av de som kommer in är fler mer engagerade att alltid prestera på topp. Vet inte om det är så inom bröllopsfoto.

I samhället så som det ser ut idag är jag i alla fall övertygad om att kvinnor oftare är bra på klassiska kvinnosysslor och män i allmänhet är bättre på typiska manssysslor. Det beror inte på att jag tycker att det bör vara så eller att jag tror att det ena könet är mer lämpat att göra det ena eller det andra. Det beror på att vår kultur formar individerna och grupperna efter mönster som är tröga att ändra på.

Det går att ändra, vi ändrar det hela tiden, men det går långsamt. Om man ska kunna förstå sådana mönster och på ett medvetet sätt arbeta med att ändra dem krävs det att man höjer blicken över individnivå och är förmögen att förstå och tolka generellt utan att för den skull tillskriva enskilda individer några särskilda egenskaper.
 
I en del sammanhang kan den snedvridna konkurrenssituationen faktiskt gör att gruppen kvinnor håller märkbart högra kvalitet i sin prestation. Det rör sig om områden där de måste bevisa sig extra mycket för att ha en chans att över huvud taget ta sig in. Urvalet blir m a o hårdare och av de som kommer in är fler mer engagerade att alltid prestera på topp. Vet inte om det är så inom bröllopsfoto.

I samhället så som det ser ut idag är jag i alla fall övertygad om att kvinnor oftare är bra på klassiska kvinnosysslor och män i allmänhet är bättre på typiska manssysslor. Det beror inte på att jag tycker att det bör vara så eller att jag tror att det ena könet är mer lämpat att göra det ena eller det andra. Det beror på att vår kultur formar individerna och grupperna efter mönster som är tröga att ändra på.

Det går att ändra, vi ändrar det hela tiden, men det går långsamt. Om man ska kunna förstå sådana mönster och på ett medvetet sätt arbeta med att ändra dem krävs det att man höjer blicken över individnivå och är förmögen att förstå och tolka generellt utan att för den skull tillskriva enskilda individer några särskilda egenskaper.

Minoriteter har alltid svårt att hävda sina rättigheter eller fördelar gentemot majoriteter. Det beror inte på en viss enskild egenskap hos individer inom minoriteten. Istället är det en sammantagen konsekvens av flera gränsskapande faktorer. Dessa kan bidra till rivalitet, selektiv perception, bias och utanförskap. Människor väljs bort pga sina namn, sin ålder, sin sexuella läggning osv. Dessa parametrar har inget med faktisk kompetens inom ett visst område att göra.

En fotograf kan vara mer eller mindre framgångsrik, "duktig", kompetent
inom bröllopsbranschen beroende på olika personliga egenskaper, marknadens aktörer och efterfrågan. Återigen har jag svårt att se något hållbart samband mellan könstillhörigheten och individens konkurrenskraft inom bröllopsfotografi.
 
Vad säger att en massa känslor skulle ge bättre bröllopsbilder, kanske det är bättre att vara analytisk och teknisk och fota med hjärnan än med hjärtat så att säga? Jag vet inte. Kvinnor gråter alltid på bröllop, är det inte svårt att ha koll på vad man ser i sökaren då? ;-)

Det enda kvittot på "bra" bilder är att brudparet är nöjt. En del brudpar vill kanske ha känslosamma bilder á la fotojournalism. Andra brudpar söker istället formella, poserade foton.

Det finns inga hållbara argument för att könet skulle har någon inverkan på förmågan att ta lyckade bilder oavsett vilken typ av foton brudparet önskar sig.
 
Nej precis, vad som är "bättre" är inte så lätt att definiera, det är ju inte bara fotografen som är variabel i det här sammanhanget, köparen/betraktaren är ju det i högsta grad också.
 
Kanske frågan är felställd, borde den kanske lyda:
Är duktiga manliga bröllopsfotografer bögar?

Okey, lite provocerande kanske, men vad jag menar är att den som söker den finner. Eller den som inte ser objektivt, en som redan har en uppfattning när frågan ställs, hittar alltid bevis för att det är som han trodde.

Så länge kvinnan anses som känslomässig och mannen teknisk så är hela fotodebatten snevriden till kvinnans fördel. Det som är paradoxalt är att det finns fler manliga fotografer(alla genrer, större statistiskt underlag) än kvinnliga. Är konstformen för enkel för kvinnorna eller är kvinnans känslomässiga fördel bara en myt?

Vilken fotodebatt? Vad består snedvridenheten i?

Är det verligen så paradoxalt att det finns fler manliga fotografer? Fotograf är ju ett yrke med gamla anor. Av tradition var det ju förr så att i första hand männen arbetade och då är det följdaktligen logiskt att även fotografen primärt var man. Säkerligen har könsfördelningen bland fotografer förändrats över tid precis som det i dag utbildas fler kvinnliga läkare än manliga sådana.
 
Minoriteter har alltid svårt att hävda sina rättigheter eller fördelar gentemot majoriteter. Det beror inte på en viss enskild egenskap hos individer inom minoriteten. Istället är det en sammantagen konsekvens av flera gränsskapande faktorer. Dessa kan bidra till rivalitet, selektiv perception, bias och utanförskap. Människor väljs bort pga sina namn, sin ålder, sin sexuella läggning osv. Dessa parametrar har inget med faktisk kompetens inom ett visst område att göra.

En fotograf kan vara mer eller mindre framgångsrik, "duktig", kompetent
inom bröllopsbranschen beroende på olika personliga egenskaper, marknadens aktörer och efterfrågan. Återigen har jag svårt att se något hållbart samband mellan könstillhörigheten och individens konkurrenskraft inom bröllopsfotografi.
Håller med dig om det mesta men undrar vad ordet minoritet kommer in när det gäller jämlikhet mellan könen.

(För övrigt är det en generalisering att minoriteter alltid har svårt att hävda sig eller att svårigheterna aldrig beror på någon egenskap. Inte fel att generalisera såklart, men man ska oftast vara noga med att inte vara kategorisk.)
 
Vilken fotodebatt? Vad består snedvridenheten i?

Är det verligen så paradoxalt att det finns fler manliga fotografer? Fotograf är ju ett yrke med gamla anor. Av tradition var det ju förr så att i första hand männen arbetade och då är det följdaktligen logiskt att även fotografen primärt var man. Säkerligen har könsfördelningen bland fotografer förändrats över tid precis som det i dag utbildas fler kvinnliga läkare än manliga sådana.

Snedvridenheten består i att frågan överhuvudtaget ställts. Om det är så att skillnaden finns så lär det ju bero på könet och könsdebatten är och har alltid varit ganska infekterad.

Har aldrig påstått att det är paradoxalt att det finns fler manliga fotografer. Allt handlar ju om intresse. både män och kvinnor gillar att fotografera, skulle tro att det inte skiljer sig så mycket i antal. På det så finns prylintresset som män tydligen går igång på. Att det dessutom tidigare varit klart mansdominerat yrke gör också sitt till.

Jag tror inte att de flesta duktiga fotografer är det bara för att de är födda med rätt "séende", jag är övertygad om att vill man så kan man (lära sig alltså) Därför borde andelen bra manliga fotografer vara större men jag tror inte att de manliga är bättre än de kvinnliga, bara fler.
 
Snedvridenheten består i att frågan överhuvudtaget ställts. Om det är så att skillnaden finns så lär det ju bero på könet och könsdebatten är och har alltid varit ganska infekterad.

/...

Jag kanske missuppfattar det du skriver helt men jag tolkar det som att du tycker att man inte bör ifrågasätta ojämlikhet mellan könen. Menar du att problemet inte finns om man inte talar om det?!

Hur menar du när du säger att skillnaderna beror på könet? (Alltså, vad lägger du i begreppet könet i den meningen?)
 
Håller med dig om det mesta men undrar vad ordet minoritet kommer in när det gäller jämlikhet mellan könen.

(För övrigt är det en generalisering att minoriteter alltid har svårt att hävda sig eller att svårigheterna aldrig beror på någon egenskap. Inte fel att generalisera såklart, men man ska oftast vara noga med att inte vara kategorisk.)

Könens jämlikhet har aldrig varit min utgångspunkt i den här tråden.

Visst kan minoriteter hävda sig i förhållande till majoriteter. Miljardärer, kungar och presidenter är några exempel. Trots allt är det svårt att bortse ifrån att minoriteter i regel är marginaliserade dvs i underläge relativt majoriteten. Men visst kan det vara en fördel att tex vara en tupp i hönsgården.

Svårigheter för en minoritet att hävda och få gehör för sina intressen beror nog sällan på en enda egenskap hos minoriteten. Fast blinda kan säkert ha svårt för att kompensera för sin blindhet med andra medel.

Ju mer man tänker efter desto tydligare blir det hur svårt det är att finna stöd för att generaliseringar håller. Det finns nog allt som oftast förbehåll och undantag.

Hur som helst: Könet som enskild egenskap lär inte ha någon faktisk inverkan på hur väl en fotograf tar bilder.
 
Hur som helst: Könet som enskild egenskap lär inte ha någon faktisk inverkan på hur väl en fotograf tar bilder.

Jag anser att könet inverkar på hur en fotograf tar bilder och som någon tidigare indikerade så skulle jag tro att det finns fler likheter mellan en manlig homosexuell fotografs bilder och en kvinnlig än mellan en heterosexuell manlig fotograf och en kvinnlig.

Vi får inte glömma att det är rätt stor skillnad på män och kvinnor genetiskt och det påverkar (generellt) mycket av det vi gör.
 
Jag anser att könet inverkar på hur en fotograf tar bilder och som någon tidigare indikerade så skulle jag tro att det finns fler likheter mellan en manlig homosexuell fotografs bilder och en kvinnlig än mellan en heterosexuell manlig fotograf och en kvinnlig.

Vi får inte glömma att det är rätt stor skillnad på män och kvinnor genetiskt och det påverkar (generellt) mycket av det vi gör.

Du får anse, tro, anta vad som helst. Det har inget hållbart värde förrän det finns objektiva fakta som stöd för dina hypoteser.

Varför i hela världen skulle en eventuell kvalitetsskillnad mellan två fotografers bilder av samma motiv enbart bero på att den ena är man och den andra kvinna?

Skulle du märka om den busschaufför du åkte med till Arlanda var man eller kvinna om du reste med förbundna ögon?

Hör du skillnad på en manlig och kvinnlig konsertpianist?

Kan du avgöra om maten du serverats på din dotters bröllop har tillagats av en manlig eller kvinnlig kock?

Kan du utan att titta efter avgöra om bilden på din morgontidnings förstasida är tagen av en man eller kvinna?
 
Eftersom det inte går att mäta en bilds kvalitet objektivt utan det är baserat på tro och känsla, så är det svårt att komma med objektiva fakta... tidigare i tråden refererades det till nån test där man tydligen plockat manlig/kvinlig fotograf på nån tävling med ganska hög träffprocent.

Skillnaden beror på att vi är olika genetiskt, tror jag skrev det.

Jag tror att jag skulle kunna avgöra om den buss jag åker med körs av en man eller kvinna...

Pianisten blir svårare, eftersom jag hört så lite pianomusik, men kanske...

Kocken är nog det svåraste, troligen ingen chans...

Bilden på morgontidningen, japp, bättre än slumpen.
 
Ju mer man tänker efter desto tydligare blir det hur svårt det är att finna stöd för att generaliseringar håller. Det finns nog allt som oftast förbehåll och undantag.
Nja, de flesta generaliseringar håller ju på ett generellt plan. Felen uppstår när man försöker göra generaliseringar till absoluta sanningar utan undantag eller när man försöker använda dem på specifik nivå. Att man kallar ett antagande eller för generalisering innebär alltså per definition att man räknar med att det finns motsägande exempel och undantag. I annat fall hade man presenterat antagandet som en absolut sanning aplicerbar på alla nivåer.

Att man hittar en massa exempel på individ nivå som strider mot en teori som rör något generellt betyder inte att teorin är felaktig. Det betyder att man missuppfattat vilken nivå teorin rör sig på. Naturligtvis är det så att ifall man till slut hittar tillräckligt många undantag kan man kullkasta teorin men det beror inte på de enskilda exemplen utan på att man därmed skapat ett tillräckligt stort underlag för att de ska kunna gälla på en generell nivå.

Angående det här med bröllopsfotograferi tror jag att variansen (antalet motsägelsefulla undantag) är såpass hög så att det är svårt att urskilja några betydande tendenser. Särskilt ointressant blir det generella när det gäller enskilda val av fotograf. Helt olika nivåer.

I praktiken förekommer en massa sammanblandningar mellan generaliseringar och antaganden på individnivå hela tiden. Det gäller inte minst genusdebatten. Min erfarenhet är att det oftare är män än kvinnor som känner sig personligt påhoppade när man gör generella bedömningar av manligt/kvinnligt. (Pass på, ordet "oftare" innebär att jag gör en generalisreing här.) Det beror ibland på att någon debattör inte är tillräckligt tydlig med att han/hon handskas med generella termer och ibland på att att den som känner sig påhoppad inte förmår skilja mellan nivåerna.

Där går felslutet i riktningen att man missförstår en generalisering som något som är aplicerbart på individnivå.
Felslut i andra riktningen är också ganska vanliga men är ett nödvändigt ont för att vi ska kunna orientera oss.
Till exempel vet vi att det oftast är lämpligt att sätta ena foten framför den andra för att förflytta oss framåt. Vi generaliserar detta och tar väldigt många steg utan att för varje gång undersöka ifall det verkligen är ett lämpligt sätt även denna gång. När det någon gång är lite ojämn terräng blir vi inte förvånade över att generaliseringen inte stämmer exakt, vi får ta lite mer medveten hänsyn till gropigheterna. Ibland blir det ändå fel. Vi stöter på ett extremt krångligt ställe att gå på utan att vi är förberedda. Generalisreingen funkar inte längre och vi trillar omkull. Trots att vi misslyckats när vi någon gång snavat på en hal isfläck fortsätter vi generalisera vårt sätt att gå eftersom det skulle kräva orimligt mycket resurser att analysera varje steg vi tar.
Förmågan att generalisera har fört livet extremt mycket längre än om vi saknat det kraftfulla verktyget.
 
Senast ändrad:
Tjejer/kvinnor som skryter om att dom är bättre än män just för att dom är tjejer i något sammanhang, sådana där typer intresserar inte mig överhuvudtaget! Låt dom tro att dom är vad dom tror att dom är istället. Det tredje världskriget har startat och det har tjejkönet startat mot oss killar, och detta kommer antagligen att pågå för all framtid.


Jag vill inte föra någon vidare diskussion i detta ämnet, jag hoppas att folk respekterar detta.


MVH

En singelkille som njuter av singellivet.
 
Senast ändrad:
Tjejer/kvinnor som skryter om att dom är bättre än män just för att dom är tjejer i något sammanhang, sådana där typer intresserar inte mig överhuvudtaget! Låt dom tro att dom är vad dom tror att dom är istället. Det tredje världskriget har startat och det har tjejkönet startat mot oss killar, och detta kommer antagligen att pågå för all framtid.


Jag vill inte föra någon vidare diskussion i detta ämnet, jag hoppas att folk respekterar detta.


MVH

En singelkille som njuter av singellivet.


Det var inte något speciellt respektingivande förhållningssätt :D
 
Kamerorna då??

Jag tycker en intressant vinkel på frågan ang kvinnliga o mannliga fotografer är vem är proffskamerorna gjorda för? Sitter på jobbet nu med två st 1D mk II med 16-35 2,8 respektive 70-200 2,8 framför mig. Inte konstigt att kvinnor drar sig för att bli proffs när man känner på dessa tegelstenar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.