Przemek
Aktiv medlem
Jag har i ca. 4 år arbetat som fastighetsfotograf. Jag har arbetat med två stycken stora leverantörer och till slut bestämde jag mig för att arbeta på egen hand.
Vare sig det är Zentuvo, SE360 eller de nya Husfoto och Diakrit kommer det aldrig att gynna fotografen.
I Zentuvo fick jag 545kr per uppdrag(15 bilder) och då behövde jag inte redigera bilderna själv.
I SE360 fick jag 605kr per uppdrag (15 bilder) och då behövde jag inte redigera bilderna själv.
Jag har varit i kontakt med Diakrit och Husfoto.
Diakrit betalar sina fotografer 450 kr per uppdrag som kan ta 1 ½ timme och då behövde jag inte redigera bilderna själv. Jag fick själv stå för resor i 15 mils radie och alltid vara tillgänglig.
Självklart tackade jag nej.
Husfoto betalar sina fotografer 80% av ordervärdet. Den kunden som var påtänkt att jag skulle ta hand om betalade 900kr för obegränsat antal bilder inkludera höghöjds bilder plus att jag fick redigera bilderna själv. Hela det arbetet skulle ge mig 720kr. Jag tackade nej.
Vikten av att tillhöra en grupp fotografer som kan rycka in vid sjukdom är oväsentlig. Om jag har kollegor som är fullbokade, kommer de då att avboka sina uppdrag för att hjälpa mig? Nej,det gör de inte.
Skulle min utrustning gå sönder under en fotografering så har jag råd att ha dubbla kameror, objektiv, blixtar och stativ.
Jag har satsat på att lära mig allt om branschen och tagit till mig alla erfarenheter jag kunde.
Jag skickade e-post till större kedjor av mäklare där jag erbjöd fotografering med en personlig fotograf.Jag fick en stor kund.
På platsen där jag bor har jag anlitat en fotograf som behöver extra jobb och som kan rycka in snabbt vid behov. Han får hela beloppet per fotografering.
Mina bilder redigeras utomlands för en kostnad på 11€ och är alltid färdiga 10 timmar efter uppladdningen.
Idag tjänar jag det dubbla än jag gjorde innan utan att tillhöra någon grupp eller företag och vill uppmana alla fotografer som i dag arbetar för något annat företag än sig själva att tänka om.
Låt inte någon annan bestämma hur du ska arbeta. De företagen du arbetar åt tjänar stora belopp och det är du som fotograf som får arbeta.
Du kan få det mycket bättre.
Word. Det är först när man kör eget som man har råd att utvecklas. Kör på och lycka till!