Annons

Lysrörsbelysning-vilken färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Ska plåta inomhus i en betongbunker med lysrörsbelysning (inget dagsljus), vilken färgfilm är bra till detta?
Finkornigt är bra :)

/Andreas
 
Skulle tro att Fuji Press 400 eller 800 skulle fungera bra, förhållandevis fint korn med tanke på isotalet. Är det gott om ljus så är ju Fuji Reala att föredra. Samtliga ovan nämnda filmer är anpassade blandljus och borde din situation bra.

Eventuellt kan du komma att behöva något filter för att korrigera eventuella färgstick, men det vet säkert någon annan bättre.

/A
 
Olika lysrör har olika färgtemperatur.
Har du möjlighet att kolla upp beteckningen på lysrören går det ju att ta reda på färgtemperaturen och fixa rätt film eller filter.
 
jag håller med Kjell
Tungstenbalanserad film för lysrör är vägen att gå om man vill undvika färgstick helt
sen om du får film över så kan du ju roa dig m låånga slutartider på natten just för att få till de där färgsticken som filmen just tar bort (inte ger) i lysrörsljus.
klart läckert
 
rätta mig om jag har fel, men tungstensfilm vore inte så himla bra. (balanserad för glödljus) filter är det som gäller.
 
Ja Tungsten låter glödljus för mig...
Temperaturer hit och dit - kör du Realan tuggar den i sig allt i sin väg, och fördelen jmf med filter är 1) att du slipper filtermeckandet uppenbarligen 2) ljusbortfallet som är ett eller ett par steg.

Filter och färgtemperaturmätare kanske är exaktast, men några nävar Reala i väskan för oförutsedda platser är aldrig fel
 
Portra 100T är färgbalanserad för 3200 Kelvin och de vanligast lysrören ligger mellan 3000 och 4000 Kelvin.
Jag vet inte hur Realan fungerar vid konstljus men en tungstensbalanserad film som Portra 100T kan vara "fel" film.
Säkrast är att kolla upp beteckningen på lysrören och använda ett korrigeringsfilter.

Eftersom det är negativ film går det ju att korrigera lite färgstick vit kopieringen och det låter ju på de andra som om Realan funkar i konstljus.
 
jaha
det är bara att erkänna
jag hade fel !
tom jag kan ha det ibland... typ en gång per halvår eller någe ;)
tänkte lampa och läste lysrör eller något sånt

oupss
 
Okej! Jag ska kolla upp färgtemperaturen på lysrören. Men vad är färgstick för något?
Är det alltid dåligt?
 
Färgstick är enkelt uttryckt den färg som en i verkligheten vit yta uppvisar på ett foto.

Det är inte alltid fel. Men det är "fel" om man vill återge motivet korrekt. Kan man säga.
 
Det kan ofta vara positivt. Många gillar t ex att fotografera utomhus när solen står lågt i gryning och skymning. Eller under den "blå timmen". För vissa bilder kan till och med den gula tonen från en glödlampa upplevas positivt.

Men det är ganska sällan färgstick från lysrör ser skoj ut. Även om det säkert finns såna tillfällen också.
 
Jag har fotograferat massor i bergrum. För körde jag med Kodachrome faktisk. Med magentafilter fick man bra färger.

Sen stod jag utan film en gång, och stoppade i en Fuji Reala 100 eftersom jag ville ha en finkornig film. Sen dess har jag inte tagit en enda diafilm.

Färgåtergivningen på Reala 100 är suverän när det gäller lysrör och betong/berg.

Numera syndar jag ibland och använder superia 200. När den kom med sk fyrlagersemulsionen är den i det närmaste likvärdig med Reala tycker jag.

Så beroende på känslighet som du vill ha så välj Reala 100, Superia 200 eller 400.

Skanna sen negativet, och gråbalansera i Photoshop med gråpipetten så ska du se att du får näranog perfekta färger som till och med är svårt att slå med en digitalkamera. Betong och lysrör funkar toppenbra tack vara gråjusteringen i Photoshop.

I nått fall har labbet framkallat papperskopiorna skitdåligt, men när jag skannad negativen så låg färgerna nästan rätt. Den sista justeringen eller kollen gör jag men gråbalansen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.