Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lyckas fota himlen utan att den blir utfrätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina Johansson

Aktiv medlem
Hej,

tycker jag har svårt att få till en naturtrogen himmel när jag fotar, speciellt när den är extra intressant med moln i olika nyanser och ljus bakom - allt blir bara ljust & utfrätt.

Har ni några tips på bra inställningar (har en CanonEos7d) och bättre teknik?
 
Halvtonat gråfilter, blixtar, polfilter eller att underexponera med en råfil och försöka få fram lågdagern igen.
 
Raw

I Raw går det att hämta tillbaka mycket ur utfrätta partier. Eventuellt något EVsteg minus... alternativet kan vara att exponera för himmelen i en bild, och för marken i nästa... samt slå samman bilderna i Photoshop.
 
Vid nästa kamerabyte kaske du ska fundera på en fullformatskarmera. De ger en vädigt fin återgivning av himlar, faktiskt det jag gillar bäst med uppgraderingen!
 
Viktigaste av allt är ju att fota när ljuset är som bäst. Ingen kamera klarar tillexempel att fotografera av ett hus i motljus som ligger i skugga så att det blir helt perfekt. Så vänta till när solen ligger rätt gentemot det du ska fotografera. Betydligt viktigare än vilken kamera man väljer.
 
Är det för stor skillnad i ljusstyrka mellan himmelen och det på backen eller vad det nu är så klarar inte kameran av registrera hela spannet från ljusaste till mörkaste. Det kan du , som nämnts tidigare, lösa med ett tonat gråfilter eller genom att ta flera bilder, t ex två där ena är exponerad efter himmelen och det andra efter marken och sen sätta ihop dem efteråt.

Om det inte är större ljusskillnad än att kameran ska klara av att registrera det så kan du prova med att ställa in kameran på spotmätning av ljuset och sen mäta mot den ljusaste punkten i bilden, t ex ett vitt moln, och justera exponeringen så att de då visas 2-3 stegs överexponering. Hur mycket över beror lite på vad din kamera klarar. Sen komponerar du om bilden och tar en bild med de uppmätta inställningarna, då bör du klara dig från att få himlen utfrätt.
 
Ett sätt jag använt ett par gånger för att fånga en vettig himmel är helt enkelt att ta två exponeringar och med stativ då förståss. en exponerad efter himmeln och en efter marken, och därefter i princip sätta ihop bilderna.
 
Halvtonat gråfilter, blixtar, polfilter eller att underexponera med en råfil och försöka få fram lågdagern igen.

Håller med men halvtonade gråfilter är bökiga att jobba med. Inget för ögonblicksbilder direkt.
Lättare att använda virtuellt i t.ex. LR.
Blixt fungerar bra så länge motivet är nära och motivet inte särskilt stort.

HDR är oftast det bästa knepet. Fungerar bra att handhålla om man har snabb serietagning.
En normal HDR bygger på 3 bilder undeexponerad-normal exponerad-överexponerad. Crika 1-2 steg beroende på ljus.
Använder man sedan ett HDR program som HDR Efex pro så lägger den ihop bilderna.
En bra HDR är enligt mitt tycke när man inte ser att man använt HDR.
Här är ett exempel som inte skulle gå att få till utan endera ett kraftigt avtonat gråfilter eller som jag gjorde, körde HDR med 3 bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/2735128.htm

Här är en annan som är tagen i Plitvice. Här går man runt på träspångar över vatten i en stor del av parken. Parken är bara öppen under dagtid 8-19 så det är bara att gilla läget.
Här var ofta HDR enda räddningen. Här är en sådan bild tagen i starkt motljus med skog i skugga.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/2718279.htm?_p=2732085
 
Håller med men halvtonade gråfilter är bökiga att jobba med. Inget för ögonblicksbilder direkt.
Lättare att använda virtuellt i t.ex. LR.

Problemet då är ju om man frätt ut himlen vid exponeringen så finns inget eller väldigt lite att rädda i LR efteråt. Är det verkligen utfrätt finns ju ingen detaljinfo kvar.
 
Problemet då är ju om man frätt ut himlen vid exponeringen så finns inget eller väldigt lite att rädda i LR efteråt. Är det verkligen utfrätt finns ju ingen detaljinfo kvar.

Det är helt rätt. Fotar man RAW skaffar man sig oftast 1-2 steg större utrymme och risken att det är helt utbränd minskar motsvarande. MIn 5DMKIII har cirka 10 steg i dynamiskt omfång i JPG och cirka 12 steg i RAW. Det är 20% mer vilket har avgörande betydelse.
I extrem fallet kan ett motiv ha 20 steg mellan svartpunkt och vitpunkt. Då får man endera ändra förutsättningarna på något sätt eller öka på kamerans dynamiska omfång genom att använda HDR.
Något standardlösning som fixar allt finns ju inte.
Det gamla rådet att fotografera några timmar efter soluppgången och några timmar före solnedgången och sova en lång paus mitt på dagen är nog fortfarande det som ger bäst bilder.
Jag har inget emot avtonade gråfilter. Använder det själv ibland.
Fast jag gillar inte dessa plastbitar som gärna blir kladdiga av fingeravtryck och lätt blir rediga.få tag
Jag vet att det finns bättre grejor än Cokin att få tag på.
Det löser dock inte att man känner sig som en forntida fotograf med lådkamera. Det krävs i princip stativ och gott om tid för att få det rätt.
HDR är för mig ett sätt att lösa det på vad jag tycker ett bekvämare sätt.
Nu passar ju inte heller HDR till alla motiv.
 
Finns ett bättre alternativ om man inte har exempelvis en kamera ed bra DR. Fota precis som man skulle ha gjort med HDR, men istället för tonmappning så slår man ihop det till en 32 bits TIFF och fortsätter därifrån i ex LR.
 
Har du något exempel på detta? Jag har aldrig hört det förut och är skeptisk.

Per.


Tja den här t ex. Har fotograferat samma vy många gånger och vet resultaten. De mer innehållsrika välexponerade himlarna beror ju säkert också på bättre dynamiskt omfång i en modernare sensor (jag jämför med en Canon 40D).
 

Bilagor

  • Sky.jpg
    Sky.jpg
    11.8 KB · Visningar: 271
Tja den här t ex. Har fotograferat samma vy många gånger och vet resultaten. De mer innehållsrika välexponerade himlarna beror ju säkert också på bättre dynamiskt omfång i en modernare sensor (jag jämför med en Canon 40D).

Det är ju inga problem att få en himmel bra exponerad om man bortser från resten av bilden. I ditt bildexempel är nog himlen bra exponerad men mycket av marken ser mörkt och underexponerat ut. Dock är det svårt att se ordentligt på en liten bild.

Sen är det som du skriver att många FF- och Pro-kameror har ett större dynamisk omfång(DR) än många konsumentkameror ger därför bättre förutsättningar för att få till en välexponerad med stora ljusvariationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.