Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lutande bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

Var ute en sväng idag och fotograferade men jag märkte nu när jag kollade på bilderna att rätt många lutar, inte så konstigt jag har la lutat på kameran.

Men jag tänkte verkligen på att inte luta kameran, men jag kanske gjorde fel, jag kollade på fokuspunkterna och försökte få dessa jämna med varandra.

Skulle jag kollat på kanten i sökaren istället? De bilder där jag kollade på kanterna är mycket bättre.

Hur gör ni för att bilderna ska bli raka (när man nu vill ha raka bilder).
 
Det fixas lätt i PS. Under rotate canvaz och sedan arboitary eller vad det nu heter ;) Där kan man luta tillbaka bilden och sen beskära den så den blir rak.
 
Smart med nyckelringspasset, får skaffa ett sånt. Tack Calle.

Tack Payman, jag brukar använda den funktionen, jag bara retade mig på att bilderna lutade åt samma jäkla håll trots att jag försökte få den rak.
 
Payman skrev:
Det fixas lätt i PS. Under rotate canvaz och sedan arboitary eller vad det nu heter ;) Där kan man luta tillbaka bilden och sen beskära den så den blir rak.

Om man drar en linje jäms med till exempel horisonten (om den lutar) med måttverktyget (finns vid pipetten i verktygsmenyn) och sedan använder "bild/rotera arbetsyta/fritt val..." så väljer PS själv vinkel så din måttlinje blir vågrätt.
 
Jag lider av samma problem; väldigt lätt att det blir sneda horisonter. Jag skaffade Hamas vattenpass som man sätter i blixtskon på kameran. Helsmidigt. Man får se upp så att den inte glider ur och försvinner, t ex om man slänger kameran över axeln och promenerar lite i naturen. Har inte hänt mig än, men mer än en som jag känner har råkat ut för det.
 
Rutnätet i sökaren på Nikon D70 är ett utmärkt hjälpmedel för att få räta bilder.
 
Micke skrev:
Rutnätet i sökaren på Nikon D70 är ett utmärkt hjälpmedel för att få räta bilder.
Japp, en av de få grejorna jag som Canon-anhängare är lite avundsjuk på att Nikon-människorna har tillgång till :eek:) Det är en helt lysande funktion!
 
Micke skrev:
Rutnätet i sökaren på Nikon D70 är ett utmärkt hjälpmedel för att få räta bilder.

Har en sån funktion i min F80 och jag håller med, den är kanon, men jag älskar min F5 och D1 alldeles för mycket, men klart nu lutar ju mina bilder vilket ju är synd *ler*.
 
Hamas vattenpass verkar vara en kul pryl. Själv har jag iofs mest behov av det horisontella så nyckelringsvattenpasset får nog duga ett tag till. Jag har hittat en plats som är rak på kameran där jag dessutom kan se passet i ögonvrån när jag använder sökaren.
 
andm31 skrev:
Har en sån funktion i min F80 och jag håller med, den är kanon, men jag älskar min F5 och D1 alldeles för mycket, men klart nu lutar ju mina bilder vilket ju är synd *ler*.
I F5 och D1 är det ju utbytbara skivor så där är det ju inga problem. Skivan med rutnät heter förmodligen E även till D1 och F5.
 
om jag går till CSM-menyn -> Visa raster.
så får jag välja mellan enkel eller detaljerad. Oh jag är på detaljerad redan. Fattar inte vart rutnätet är
 
C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
om jag går till CSM-menyn -> Visa raster.
så får jag välja mellan enkel eller detaljerad. Oh jag är på detaljerad redan. Fattar inte vart rutnätet är
Du är inte inne i "CSM-menyn" (den magenta pennan) utan menyn "Inställning" (den gula skiftnyckeln). Inställningen du letar efter heter "08 Visa raster" i den förstnämnda menyn och dyker upp oavsett om du valt Enkel eller Detaljerad på den inställning du nämner.

För att se vad menyerna heter, tryck vänster några gånger.
 
fjalstal skrev:
Om man drar en linje jäms med till exempel horisonten (om den lutar) med måttverktyget (finns vid pipetten i verktygsmenyn) och sedan använder "bild/rotera arbetsyta/fritt val..." så väljer PS själv vinkel så din måttlinje blir vågrätt.

Vilken Photoshop använder du? Kör CS och hittade inget "måttverktyg" i min verktygslåda... "fritt val" måste väl vara arbitrary i de engelska menyerna...!?
 
Jag använder själv tre knep förutom vattenpasset:

- Det ena är att se till att det verkligen är kanterna på bilden man ser i sökaren. Kanterna har en tendens att hamna utanför synfältet för oss glasögonfolk. Då är det lätt hänt att det är en falsk kant man går efter och då blir det gärna snett.

- Det andra är att tänka på att inte trycka av på ett sådant sätt att man tippar kameran när man trycker. Slarv som gärna återuppstår periodvis...

- Det tredje är att ha en stor motor på. Det blir lite lättare att känna hur kameran lutar. Inte minst för horisontella bilder om motorn är tung. Ju rundare kamera desto svårare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.