Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Lurad" av fotofirma ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: JA det blev ett meningslöst inlägg

O.Olsson skrev:
Har inte läst allt men meningslöst blev det.

....

//O.Olsson

Du menar att det är meningslöst för att jag vill diskutera hur firmor principiellt får behandla kunder utan att hänga ut ett företag innan jag vet om dom gjort fel..

Om du hade bemödat dig med att läsa allt (och förstå det) så hade du insett att det inte är vare sig dammet eller fingeravtrycken som gör något, men men.

Citatet ovan från ditt inlägg diskvalificerar dig från att tas på allvar.

ebbhead skrev:
Du som verkar insatt...

Vad händer med sådant som varit och "vänt hos kund" då ?
Informeras någonsin nästa köpare ?
Vilka tester görs av inkommen optik innan den bestäms vara i skick att säljas som ny ?

Upplever du precis som min kontakt på företaget ifråga att du heller aldrig någonsin öppnat en vara från leverantör som var helt ren ?

Det är säkert olika från fall till fall men personligen skulle jag, om jag satt på en retur/serviceavdelning, alltid använda bomullsvantar och vara rent löjligt noga att kolla på saker som har varit hos en kund då jag själv är grymt pedantisk med mina egna grejor. Jag tog t ex över 4500 bilder med min 10D innan jag sålde den och det som skilde den från en ny var några små repor på bajonetten pga objektivbyte (svårt att komma ifrån och syns direkt) och att jag hade en plastbit på displayen från www.daproducts.com (klart att rekommendera).

Men jag reagerar inte nämvärt över att det är t ex damm på sakerna, för de ligger ju inte direkt vakuumförpackade. Ett fingeravtryck på zoomringen gör egentligen inte heller något för det räcker att personen på Sigma / Canon / Nikon osv som har förpackat optiken kom springandes från lunch och var lite varm i kläderna och därmed lite enklare lämnar spår ifrån sig. En fuktig trasa och det är borta.

Jag håller med herr Olsson att man i första hand (och egentligen direkt man anar att grejorna inte är ouppackade eller använda) ska kontakta återförsäljaren omgående och påpeka felet, eventuellt då för en prisreducering för det kostar ju återförsäljaren pengar för frakter att byta ut grejen i fråga. Tjatar man ett år efter får man som ingen tyngd bakom orden...

Jag tror nog att de flesta returavdelningarna är oerhört noggranna, mycket pga de rätt stränga reglerna för att få returnera eller byta grejorna. Annars blir ju handlarna överfulla med demoex som de knappast tjänar så mycket pengar på.

På ett internetföretag är antagligen risken enormt mycket mindre att optik flänger fram och åter och fingras på jämfört med en traditionell fotohandel.

Det blev visst lite mer och lite rörigare än vad jag hade tänkt från början, hoppas du är med! :)

Jag vill gärna veta hur detta ärende slutar... dvs ifall företaget byter ut varan eller vad dom har för svar på fler frågor...

Jag är optimist och tror att de flesta företag vill finnas kvar och servar kunden med bra produkter och har god service.

Dock kan det ju tex finnas olika personer som packar och svarar på mail/telefon.. (support)
och därför har den personen ingen aning om vad som händer på packningen eller vilka produkter som är vad...

cenario:

Person A packar upp en retur produkt och går igenom den för att kolla funktionen och skickat, sedan lägger person A den på hyllan för försäljning.

Person B packar ner produkten för leverans till kund utan att veta att varan har varit och vänt hos en annan kund redan.

Kunden som nu får produkten tycker att den är smutsig och kontaktar supporten (person C)
Person C har en dålig dag och svarar på mailet lite bitskt att han inte sett rena produkter.

Kunden skickar då tillbaka varan till företaget och tas emot av person D som gör en funktions kontroll och kollar skicket och lägger den på hyllan för försäljning......

Produkten har nu alltså varit i händerna på minst 5 personer...

Ovanstående text ska tas med en gnutta ironi :)

Senast ändrad:
Tack för många bra svar och synpunkter ! Jag skulle tro att företaget i fråga inte illvilligt lurar upp kunder på läktaren, då skulle de inte bli speciellt gamla i branschen.

"Jag som konsument" (klyscha-varning) känner ändå att jag har rätt att ifrågasätta och undersöka när något inte känns helt hundra. Jag har trots allt spenderat drygt 25.000:- hos det onämnda företaget under en ganska kort period (iofs inte så mycket inom vår hobby, men ändå en hyffsad summa pengar). Tyvärr fick jag inte det bemötandet jag hade hoppats på utan ( som jag tolkar det ) en serie bortförklaringar vilket gör att jag helt enkelt vänder mig till någon annan nästa gång.

Konstigare än så är det inte.

Avslutningsvis kan jag meddela att det som önskades bytas har blivit återköpt av företaget utan krångel, dock med en lite konstig kommentar angående det felaktiga locket.. "-Jaha! det händer ofta att vi får fel lock..". Det konstiga i kommentaren ligger i att företaget i ett mail skrev "Att det skulle vara ett Tamron-lock på en Sigma-konverter låter mycket, mycket konstigt." Vilket jag naturligtvis håller med om...

Slutet gott allting <fyll i själv>.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar