ANNONS
Annons

"Lurad" av fotofirma ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Observera! Köplag (1990:931) och Konsumentköplag (1990:932) är inte samma!

Konsumentköplagen tillämpas privatpersoner och köplagen företag. Kan vara värt att hålla isär :)

Ur konsumentköplagen:
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Möjligtvis kanske man kan lutas sig mot denna paragraf då du som kund antog att du köpte ett "NY" objektiv och inte ett demo-exemplar. Men det är du som kund som ska bevisa detta, inte säljaren.

andewid skrev:
Därför att det inte är någon skillnad.[/url]

Varför skulle det då benämnas olika?

Skillnaden består i:

Bytesrätt: byte mot en annan vara eller tillgodokvitto.

Öppet köp: Samma som ovanstående ELLER pengarna tillbaka

Det är jag fullt medveten om.. KKL står över KL. Men om man inte finner det man söker i KKL kan man använda sig av KL..

Du citerar inte hela 16§ KKL nu;)

Källa www.notisum.se

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

KL
1 § Denna lag gäller köp av lös egendom.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lös egendom.

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

Andreas74 skrev:
Varför skulle det då benämnas olika?

Skillnaden består i:

Bytesrätt: byte mot en annan vara eller tillgodokvitto.

Öppet köp: Samma som ovanstående ELLER pengarna tillbaka
Jo, men det är fortfarande ett frivilligt avtal mellan säljare och kund.

Jag är också väldigt nyfiken på vilket företag det är som klantar sig så.

Att hänga ut dessa företag på ett eller annat sätt är ju det enda sättet att få dom att tänka om. Annars fortsätter dom behandla sina kunder illa (ända tills ingen går dit av erfarenhet).

Det är ju när 'ordet går' som det ger effekt. Undra om högsta chefen på detta företag känner till denna händelse?

Hoppas det löser sig för dig.
Snälla berätta när processen är över!

Mvh Stellan

Köplagen gäller endast när:
Privat person köper av Privat person.
Och/eller
Företag köper av företag.

När en privat person köper av ett företag gäller konsumentköplagen, eller konsumenttjänstelagen, beroende om man köper en vara eller tjänst.

Och i just detta fallet skall skall paragraf 16 stycke 2 i konsumentköplagen åberopas.
Men då måste konsumenten uppfylla paragraf 23 i konsumentköplagen.
är man en kredit kund hos detta företag så kan man utnyttja paragraf 26
i konsumentköplagen.

Utöver detta finns en lag som heter Avtalsvilkorslag-Konsumenter SL 1994:1512

I den är paragraf 3 väldigt bra för oss konsumenter.

Sen till köplagen.
När ni säljer er bil eller kamera skriv ALDRIG "Befintligt skick" är köparen något juridikst kunnig så kan han dra köplagen för er och ställa till ett rent helvete för er.
Köplagen är ingen påtvingande lag i den mån så den går att förhandla bort :),
är den inte bortförhandlad så gäller den.

Senast ändrad:
RawBeer skrev:
Sen till köplagen.
När ni säljer er bil eller kamera skriv ALDRIG "Befintligt skick" är köparen något juridikst kunnig så kan han dra köplagen för er och ställa till ett rent helvete för er.
Vad innebär detta? Vad kan hända?

Jag föreslår att du läser den.
Det står mycket i den.

Men i kort kan du bli skyldig att reparera bilen om tex växelådan rasar 1vecka efter du sålt bilen. eftersom detta var ett fel vid köpet.
Men det framgår ej i befintligt skick.
Det finns färdiga kontrakt att hämta hem från internet som är bra.

Jag tycker att det är olyckligt att fotografer beklagar sej över till exempel att origínalkartongen är bruten och att det finns ett fingeravtryck.
Om ett företag är välvilligt inställd till att kunderna får titta på produkterna och ev provfotografer innan köp känns det ologiskt att samma företag sen som straff tvingas sälja de prylar någon tittat på som demoexemplar.

Kan vi inte acceptera ett fingeravtryck på en produkt slår det bara tillbaka på oss kunder själva genom att företagen blir ovilliga att låta oss testa grejerna innan köp, och det tycker jag är ett större problem än brutna originalkartonger.
Hur kul är det att köpa något i en försluten originalkartong för att efter uppackning inse det var ju inte riktigt det här jag ville ha.

Alla vill vi väl serviceinriktade företag och då vi måste också se till att de som är det förblir det.

Hades skrev:
Jag tycker att det är olyckligt att fotografer beklagar sej över till exempel att origínalkartongen är bruten och att det finns ett fingeravtryck.
Om ett företag är välvilligt inställd till att kunderna får titta på produkterna och ev provfotografer innan köp känns det ologiskt att samma företag sen som straff tvingas sälja de prylar någon tittat på som demoexemplar.

Kan vi inte acceptera ett fingeravtryck på en produkt slår det bara tillbaka på oss kunder själva genom att företagen blir ovilliga att låta oss testa grejerna innan köp, och det tycker jag är ett större problem än brutna originalkartonger.
Hur kul är det att köpa något i en försluten originalkartong för att efter uppackning inse det var ju inte riktigt det här jag ville ha.

Alla vill vi väl serviceinriktade företag och då vi måste också se till att de som är det förblir det.

Hej ba.. vi säger såhär. I affären finns 2 objektiv av samma sort. Det ena har folk pillat på, tagit provbilder med, kanske lånat hem över helgen, och det andra är i en obruten kartong. Vilket väljer du ?

Om du inte vet vilken som är vilken, vill du då bli informerad om att den kartong du valde har varit ute och vänt hos kunder innan du handlar och kanske få någon hundring i rabatt eller göra ett aktivt val att vänta tills det kommer in ett objektiv som är -helt nytt- ?

Jag accepterade ju att mina objektiv sannolikt varit pillade på eftersom dom fungerade precis som jag förväntat mig. Det är mörkandet, blånekandet, och skyllandet på leverantörer jag främst vänder mig mot.. när dessutom en vara uppenbarligen är defekt och man försöker sälja den till nästa kund blir jag arg på riktigt. Jag vill kunna lita på den jag handlar av, oavsett om det innebär att mina objektiv varit föremål för andra kunders flottiga fingrar eller inte.

Visst är det så att man som kund vill ha den service som du beskriver.

Problemet i mitt fall är att jag inte fått en komplett originalprodukt utan en som består av delar från två olika konkurrerande fabrikat. Om det nu är så att firman ifråga tagit emot en retur från en annan kund och accepterat att den returnerats felaktigt så anser jag att företaget skall så för det misstaget och inte jag, de minsta de kan göra är att upplysa mig om det.
Att sedan samma optik var oskarp och hade ett kromatiskt fel gör inte saken bättre utan får mig bara att tro att den trots reklamation hamnat på hyllan igen för utleverans.
När jag påpekade att produkten innehöll delar från en annan leverantör vid återlämnadet fick jag ingen ursäkt för att ett fel uppstått utan bara bortförklaringar i stil med att det minsann hänt tidigare att leverantören skickat optik med linskydd från en konkurrerande tillverkare...

Den bortförklaringen går ju nästan till historien.

Som om tillverkare A skulle blivit utan objektivlock och skickat över en springare till för att köpa nya lock hos konkurrenten B som dessutom är märkat med B's logotyp. Känns inte rikigt sannorlikt.

I mina ögon är inte längre denna firma seriös eftersom jag inte fått någon ursäkt för det inträffade utan bara en massa axelryckningar och undanflykter. Har trots allt handlat för rätt stora summor det senaste året.

eeyore skrev:

Att sedan samma optik var oskarp och hade ett kromatiskt fel gör inte saken bättre utan får mig bara att tro att den trots reklamation hamnat på hyllan igen för utleverans.

Om en vara är felaktig går den tillbaka till generalagenten för rep eller, vilket är mest troligt, utbyte. Jag tror knappast att någon återförsäljare medvetet skulle lägga den på hyllan igen, för att antagligen återigen få en reklamation på samma produkt.

Vad gäller damm och sånt på nya produkter så har det alltid varit damm på mina Hoya-filter t ex, trots att förpackningarna har varit osprättade.

RawBeer skrev:
Köplagen gäller endast när:
Privat person köper av Privat person.
Och/eller
Företag köper av företag.

När en privat person köper av ett företag gäller konsumentköplagen, eller konsumenttjänstelagen, beroende om man köper en vara eller tjänst.

Och i just detta fallet skall skall paragraf 16 stycke 2 i konsumentköplagen åberopas.
Men då måste konsumenten uppfylla paragraf 23 i konsumentköplagen.
är man en kredit kund hos detta företag så kan man utnyttja paragraf 26
i konsumentköplagen.

Utöver detta finns en lag som heter Avtalsvilkorslag-Konsumenter SL 1994:1512

I den är paragraf 3 väldigt bra för oss konsumenter.

Sen till köplagen.
Köplagen är ingen påtvingande lag i den mån så den går att förhandla bort :),
är den inte bortförhandlad så gäller den.

Hur kommer det sig då att det står i Köplagen att den inte skall anvädas om konsumentköplagen tarupp saken? Det måste väl betyda att båda lagrummen kan användas?

Forslund skrev:
Hur kommer det sig då att det står i Köplagen att den inte skall anvädas om konsumentköplagen tarupp saken? Det måste väl betyda att båda lagrummen kan användas?

I köplagen står det detta

Konsumentköp

4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.
///////////////
Man läser lagen så här:
Om det är ett konsumentköp så gäller konsumentköplagen. och inte köplagen.

Ralph L skrev:
Om en vara är felaktig går den tillbaka till generalagenten för rep eller, vilket är mest troligt, utbyte. Jag tror knappast att någon återförsäljare medvetet skulle lägga den på hyllan igen, för att antagligen återigen få en reklamation på samma produkt.

Vad gäller damm och sånt på nya produkter så har det alltid varit damm på mina Hoya-filter t ex, trots att förpackningarna har varit osprättade.

Du som verkar insatt...

Vad händer med sådant som varit och "vänt hos kund" då ?
Informeras någonsin nästa köpare ?
Vilka tester görs av inkommen optik innan den bestäms vara i skick att säljas som ny ?

Upplever du precis som min kontakt på företaget ifråga att du heller aldrig någonsin öppnat en vara från leverantör som var helt ren ?

Senast ändrad:
JA det blev ett meningslöst inlägg

Har inte läst allt men meningslöst blev det.
Du vill inte tala om vilken postorderfirma.
Du har full retur rätt så länge som prylar levereras tillbaks i orginal förpackning och i ny skick.

Handla i en butik så har du för hoppningsvis inga sådana problem eller är det så att det faktiskt kan vara flera hundra som fingrat testat prylarna där.
Tyckte faktiskt att han som jämför det med kläder i butik har en poäng. Köp dina lewis men vad har de som provat dem innan haft för sjukdomar eller löss.
Sedan tro att man om man köper kläder från post order skulle vara oprövade är lite naivt när man har full bytes rätt om de inte passar.

Vill du inte ha prylarna skicka tillbaks dem eller ring dem och pruta.

//O.Olsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar