ANNONS
Annons

"Lurad" av fotofirma ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Juhani,

Serienumret på samtliga saker jag handlat därifrån står på lappar löst liggande i kartongen (och även på objektiven såklart), alternativt utanpå kartongen på en klisterlapp.

Men visst, det finns säkert många anledningar till varför det var damm och fingeravtryck på mina objektiv. Om det nu är en orutinerad packare, så varför kunde dom inte bara säga det när jag frågade ? -"jo vi har lite nyanställd personal som håller på och lär sig" , det hade varit fullständigt ok med mig. Nu är allt leverantörernas fel som alltid skickar smutsiga objektiv... Nej jag tror mer på min ursprungliga teori, och om den teorin inte stämmer så har de uppenbarligen problem med hanteringen av sin varor.

Sen borde det väl knappast vara något problem att blåsa rent ett lock såvida man inte har stampat jordgolv med vattenläcka på lagret där man packar.. ;)

Jag har inga problem med att handla sådant som är obetydligt använt, men jag vill bli upplyst om detta innan jag gör affären.

Att få en pryl som bevisligen inte är in nyskick eftersom den innhåller komponenter från en konkurrerande tillverkare är ju inte vad jag kallar nyskick.

När jag sedan kontaktar företaget och nämner det så får jag ett låjt svar i stil med:
- Ja då har den väl antagligen varit ute hos någon kund.
Detta gör mig knappast mer sugen att göra affärer med den firman igen.
Anmärkningsvärt är att jag inte ens får en ursäkt över det inträffade, som kostat mig mycktet tid och besvär.

Vad jag kommer att göra är att returnera min vara i det "nyskick" jag fått den i och sedan är det färdighandlat på den firman.

Har varit en trogen kund, men blir man behandlad så här nonchalant så finns det ingen rellation att rädda, tyvärr.

Nej, jag kommer INTE att lämna ut firmans namn innan jag har löst mitt problem.

PS.
Är det förresten någon som saknar ett TAMRON-lock?? (locket är i "nyskick")
DS.

Svenska lagar...

Står själv i butik och det jag stör mig mest på är den svenska konsumentköplagen.
JA, den är kanonbra för konsumenten, men INTE för företagen och nästkommande konsument!

Om en kund kommer in inom tiden för det öppna köpet så får kunden lämna tillbaka varan. Till en början trodde jag att detta då endast gällde obrutna och oanvända varor. PROBLEMET är att kunden FÅR öppna förpackningen, kunden FÅR pilla på varan och kunden FÅR använda varan så länge som det inte ser ut att vara använt.
Att kunden sen inte kan få ner varan som orginalförpackad är inte hans/hennes problem utan företagets.
De flesta företagen satsar nog på att försöka kränga iväg den varan som ny i alla fall. Lite jobbigt för ett renodlar postorderföretag, men det fungerar bättre för vanliga butiker där personal/kunder kan ha öppnat förpackningen.

Sen ska vi inte tala om allt som kan hända efter det öppna köpets utgång...

För våra företag är konsumentköplagen idag en stor belastning, men kan du den som konsument utan och innan så kan du ha mycket glädje av den!!!

Re: Svenska lagar...

Dagobert skrev:
Står själv i butik och det jag stör mig mest på är den svenska konsumentköplagen.
JA, den är kanonbra för konsumenten, men INTE för företagen och nästkommande konsument!

Om en kund kommer in inom tiden för det öppna köpet så får kunden lämna tillbaka varan.

Jobbar själv i butik och vill påpeka att "öppet köp"
är ingen lag. Det är frivilligt för butiken att
erbjuda "öppet köp". Många "konsumenter" tror att
det är en rättighet att få "öppet köp".

/Bosse

Re: Re: Svenska lagar...

twang skrev:
Jobbar själv i butik och vill påpeka att "öppet köp"
är ingen lag. Det är frivilligt för butiken att
erbjuda "öppet köp". Många "konsumenter" tror att
det är en rättighet att få "öppet köp".

/Bosse

Företag som säljer på postorder är bundna av distansavtalslagen, som bland annat innebär en bindande ångerrätt (eller öppet köp, om du så vill) på 14 dagar. Kunden har alltså alltid 14 dagar på sig, från erhållandet av produkten, att ångra sitt köp. Detta gäller alltså postorder, men inte i "vanlig" butik.

/Markus

Öppet köp finns inte i lag men däremot så finns ju bytesrätten i lag.
Har för mig att man alltid har 4 veckors bytesrätt oavsett hur lång tid butiken påtalar.

Finns ingen bytesrätt (vad jag känner till) eller dylikt heller vid normalköp. Det är bara om man ingår ett avtal med försäljaren om "öppet köp" "bytesrätt" osv. Se http://www.notisum.se/

Dock, som redan sagts, så finns distansköplagen som säger att en privatperson som handlar på distans (telefon, dörrförsäljare, internet och liknande) har möjlighet att ångra sitt köp. Det är 14 dagar, dock minst 7 arbetsdagar.

I övrigt så måste varan vara i "nyskick". Vad det innebär är ju en tolkningsfråga. Men att riva sönder emballagen är kanske inte lämpligt (vilket är problem med plomberade kartonger mm).

Sen är det upp till butiken hur de vill sälja en återlämnad vara så att kunder inte blir besvikna.

Senast ändrad:
Andreas74 skrev:
Öppet köp finns inte i lag men däremot så finns ju bytesrätten i lag.
Har för mig att man alltid har 4 veckors bytesrätt oavsett hur lång tid butiken påtalar.

Det finns ingen bytesrätt heller enligt lag,
men man har rätt att reklamera en felaktig vara
enligt konsumentköplagen.

/Bosse

Andreas74 skrev:
Fel! Bytesrätt finns alltid vid normala köp.
Öppet köp måste man däremot avtala.
Jag hittade ingen lag om bytesrätt. Kan du hänvisa till denna lag?

Som Bosse skrev finns ju reklamationsrätt. Men det är ju en helt annan sak. Den grundar sig i att du får det du och säljaren kommit överräns om.

Senast ändrad:
Jag kan inte hänvisa till denna lag vet ej vart det står och har ej tid att leta reda på det.

Kontakta konsumentverket om ni vill gå in på det djupare.

Jag har ej läst det i lagboken men har hört det åtskilliga gånger från konsumentverket på tv, tidningar m.m.

Man har ALLTID bytesrätt vid normala köp och jag är 90% säker på att man alltid hade rätt att byta en vara upp till 4-veckor oavsett vad säljaren säger. Säljaren kan inte frånsäga sig bytesrätten vid normala köp.

Reklamationsrätt är ju som sagt en annan grej.

Andreas74 skrev:
Jag kan inte hänvisa till denna lag vet ej vart det står och har ej tid att leta reda på det.

Kontakta konsumentverket om ni vill gå in på det djupare.

Jag har ej läst det i lagboken men har hört det åtskilliga gånger från konsumentverket på tv, tidningar m.m.

Man har ALLTID bytesrätt vid normala köp och jag är 90% säker på att man alltid hade rätt att byta en vara upp till 4-veckor oavsett vad säljaren säger. Säljaren kan inte frånsäga sig bytesrätten vid normala köp.

Reklamationsrätt är ju som sagt en annan grej.
Läs: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=127&lngCategoryID=627
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1897&lngCategoryID=1165

"Bytesrätt är, liksom öppet köp, ett helt frivilligt åtagande från butikens sida och bör för säkerhets skull noteras på kvittot."

Jag är inte heller säker på allt detta men jag tror att byteslagen bara gäller vid distansköp och för dörrfösäljning, mao inte för butiker.

Mazy skrev:
Jag är inte heller säker på allt detta men jag tror att byteslagen bara gäller vid distansköp och för dörrfösäljning, mao inte för butiker.
Det finns ingen "byteslag". Så enkelt är det :D

Det som finns är distansavtalslagen som ger den privata kunden (ej företag) rätt att ångra sitt köp. Om kunden sedan väljer att köpa något annat (dvs byta) varan är upp till denne.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=197&lngCategoryID=892

Läste nu själv på Konsumentv. hemsida och blev väldigt, väldigt konfunderad.
Tyder man den texten så verkar det inte vara en rättighet.

Jag själv har jobbat på 3 olika butiken i ett antal år (inte för att det behöver garantera ngn kunskap i ämnet förde, då jag själv har förvånats mkt över att många butiksanställda inte ens vet skillnaden mellan öppet köp och bytesrätt)

Jag har emellertid hört att bytesrätt är en rättighet sååå många gånger att jag har väldigt svårt att acceptera det som stod på hemsidan.

I sista butiken jag jobbade på så vela chefen frånsäga sig bytesrätten vid en speciell "utförsäljning", en annan anställd kollade upp vad som gällde och kom fram till att det kunda man inte göra.

Jag kan helt enkelt inte ta till mig texten på hemsidan bara sådär utan måste undersöka det närmare om jag har tid...
Har jag vekligen haft fel i alla dessa år och läst, hört o sett i syne...????!????

jag själv har förvånats mkt över att många butiksanställda inte ens vet skillnaden mellan öppet köp och bytesrätt
Därför att det inte är någon skillnad.
Har jag vekligen haft fel i alla dessa år och läst, hört o sett i syne
Det lever många felaktiga idéer och rykten om hur saker och ting är. Det är egentligen inte så konstigt.

Jag skrev en länk till http://www.notisum.se/ där du kan söka bland alla Sveriges lagar. Det finns ingen som innehåller något bytesrätt (som jag har hittat).

Inte heller konsumentköplagtexten skriver att öppet köp eller byttesrätt är annat än frivilligt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Saxat ur KL

16 § Har öppet köp avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken till dess att varan lämnas tillbaka

76 § Den part som skall ta vård om varan får sälja den, om han inte utan väsentlig kostnad eller olägenhet kan fortsätta med vården eller om motparten dröjer oskäligt länge med att ta hand om varan eller med att betala varan eller ersätta kostnader för vården.
Om varan är utsatt för snabb förstörelse eller försämring eller om den fordrar alltför kostsam vård, skall den säljas om det kan ske.
Varan skall säljas med omsorg. Motparten skall om möjligt underrättas före försäljningen.

16§ i KKL kan också vara användbart eftersom varan skiljer sig ifrån vad köparen kunnat förutsätta.. Iaf i det fallet med kameran som uppenbarligen använts..

Jag hade problem när jag fick ett väl använt filter som jag betalade nypris.. Säljaren hävdade att niget fel begått. Då skickade jag ett urklipp ur 16§ KKL och fick et nytt filer samt 5 filmer till svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar