ANNONS
Annons

"Lurad" av fotofirma ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Ja.. jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här eller om jag ska nämna firmans namn, jag tror jag struntar i det så länge iallafall.

Har vid ett par tillfällen handlat objektiv för femsiffriga belopp från en av de större fotofirmorna här i landet som jag tidigare haft stort förtroende för. Vid båda dessa tillfällen har jag misstänkt att objektiven tidigare varit ur sin kartong, genom att jag hittat dammpartiklar och fingeravtryck på dem. Jag har inte brytt mig så mycket eftersom objektiven varit skarpa och fungerat till belåtenhet, men det har ändå känts "sådär" eftersom jag betalat fullpris för nya objektiv som kanske i själva verket varit demoobjektiv, returvaror från nån som ångrat sig e.dyl..

Nu till det som fick mig att skriva av mig här. En kompis som handlade från samma firma i förra veckan fick hem en teleconverter som gav helkonstiga bilder, suddiga och kromatiska fel i massor. Jaha, fel på det exemplaret tänkte vi, det är ju bara att byta. Då upptäcker vi att bakre locket som följde med har ett annat fabrikat än vad själva teleconvertern har !? Ingen ihopblandning var det heller eftersom ingen av oss äger ett objektiv av det märket. Ehh.. första tanken, är det såhär dom jobbar på regelbunden basis ? När dom får in ett objektiv som en kund är missnöjd med testar dom att sälja det till någon annan för fullpris och hoppas att dom inte ska upptäcka något !? Till saken hör att kommentaren från firman när min kompis kontaktade dom var väl typ ;
-jaha, det var ju tråkigt, du får väl byta då.

Kan man inte lita på någon egentligen !? Fattar inte företag att sånt här kan ge en otrolig badwill ? Jag tänker då aldrig mer handla där. Jag har ju trots allt inga bevis för det -jag själv- råkade ut för så jag struntar i att skriva ut firmans namn.

Kanske blev det här ett meningslöst inlägg, men jag var tvungen att skriva av mig, sånt här gör mig osannolikt uppretad.

Jag är lite kluven här..

Jag uppskattar verkligen att få lov att testa objektiven i butiken innan jag köper, ergo packas ett objektiv upp och jag "fingrar" på det..
Visst, om jag inte tycker om det, så packas det ner för försäljning till nästa kund för fullpris...

Jag skulle inte ha något emot om mitt fullpris-objektiv har varit uppe ur kartongen ett par gånger för test i butiken, dock så är det en helt annan sak som det har varit hemma hos någon och vänt..
Det jag verkligen skulle ha något emot är om jag skulle behöva betala extra för den servicen jag får iom att jag kan testa objektiven på plats. Skulle dom sälja de objektiven som demo-ex, så hade ju den förlusten för affären behövts kompenseras av högre priser på allt annat..

Jag vet inte hur fallet var med dig, men att någon annan bara rört vid objektivet innan tycker jag inte gör det till ett demo-ex..

Mina tankar iafl..

/James

Nej precis.. om det bara varit uppe ur kartongen för att någon ska få klämma lite på det är väl en sak. Men med firman i fråga som till största del handlar med postorder känns det som att risken är stor att det åkt lite postbil fram och tillbaka.. och där går iallafall min gräns.

Som sagt, jag har inga -bevis- bara starka indicier och därför väljer jag att inte hänga ut firman här. En sån konflikt tar jag hellre med dom öga mot öga.

Hänt mig också

För något år sedan handlade jag min första kamera hos en av de stora butikerna. Det var en kompakt digitalkamera som visade sig hade varit använd innan. Det första jag la märke till var att displayen på baksidan hade en repa i glaset/plasten. Efter påpekande hos säljaren sa han att det skulle vi fixa, dvs den skulle skickas till pentax för reparation.

När jag sedan kollade lite mer på kameran märkte jag att minneskortet inte var tomt. Det var bilder på ungdomar i 15-18 års ålder på minneskortet. Så själklart hade kameran jag fått varit använd innan av någon annan.

Då jag påpekade detta för säljaren och krävde att få en oanvänd kamera fixade han detta. Servicen jag fick kändes ändå ok och jag fick låna den använda kameran under den första helg då jag behövde den (det var den sista kameran de hade hemma) för att sedan skicka in den igen mot en ny kamera.

Var den kameran jag först fick tog vägen sedan vet jag inte men det är inte helt omöjligt att den såldes till någon annan kund till fullpris.

/Andreas

Vad skall butikerna göra med grejor som vart hemma och vänt då ? Det händer ju ganska ofta ...

:eek:)

SiPaMoId skrev:
Vad skall butikerna göra med grejor som vart hemma och vänt då ? Det händer ju ganska ofta ...

Tycker du att det är för mycket begärt att de återställer dem i nyskick innan man skeppar iväg dem? Går inte det är det ju ingen ny sak och skall hanteras som begagnad.
Förlusten får de försöka ta ut av den som hade objektet först, inte av en som handlar i god tro och beställer en ny pryl. Eller......??
Us

SiPaMoId skrev:

Jag tycker inte dom ska ta tillbaka prylar som inte är i nyskick. Eller stå sitt kast själva och inte sälja vidare produkten.
Uruselt att hoppas på en godtrogen kund som inte vill krångla.

EDIT: Inlägget ovan var ganska likt =)

Det är inte okej att sälja prylar som nya när de varit uppackade. Man har som regel ingen aning om vad den utrustningen varit utsatt för. Många gånger tycks demo-grejer anses som i stort sett nya. Tänk på att vissa demoexemplar varit i händerna på hundratals olika personer dvs betydligt mer än en begagnad pryl i A-schick. Att en vara är demokörd borgar snarare för att den oftast är flitigt hanterad. Det finns i mina ögon bara en definition på begreppet nytt i kartong.

Om säljaren inte säger något om att den har vart hemma och vänt så borde produkten vara avtorkad så att det ej syns, jag håller med.
Och att sätta på ett piratbaklock är ju lite makabert...

Om säljaren tagit tillbax produkten så är det ju som sagt självklart att man återställer produkten i nyskick och är det skavanker på så tar man ej tillbaka produkten.Tycker handlare är oseriösa som beter sig på detta sätt. Struts mentalitet !

Gå till baka som sagt, och säg vad du tycker...

//Patrik

paul skrev:
Det är inte okej att sälja prylar som nya när de varit uppackade. Man har som regel ingen aning om vad den utrustningen varit utsatt för. Många gånger tycks demo-grejer anses som i stort sett nya. Tänk på att vissa demoexemplar varit i händerna på hundratals olika personer dvs betydligt mer än en begagnad pryl i A-schick. Att en vara är demokörd borgar snarare för att den oftast är flitigt hanterad. Det finns i mina ögon bara en definition på begreppet nytt i kartong.

Undrar lite hur ni gör när ni köper kläder? Dom har ju inte bara varit i händerna utan runt kroppen på folk? Vad har dom kläderna utsatts för..?

Jag tycker det är helt ok att varorna varit provade och klämda på så länge det inte finns något fel på dom och "drifttiden" inte kortats.

Men det är ju bara vad jag tycker... med ett uns av ironi ;-)

Jessnet skrev:
Undrar lite hur ni gör när ni köper kläder? Dom har ju inte bara varit i händerna utan runt kroppen på folk? Vad har dom kläderna utsatts för..?

När jag köper kläder på postorder utgår jag ifrån att de antingen är nya eller att de är i nyskick. Ja.
Kan tillägga att jag aldrig köpt kläder på postorder.

Uppdatering..

Jag har nu fått ett svar från firman via mail... och förtroendet ökade tyvärr inte (vilket jag verkligen beklagar eftersom jag varit en trogen kund).

Kontentan är att dom skyller allt på sin leverantör, och han som skrev brevet till mig hävdar dessutom, och nu citerar jag ;

"Jag har aldrig öppnat en produkt som kommit helt ren från leverantören, tyvärr."

Vilket jag tycker låter enormt osannolikt.

Mitt beslut om att göra mina framtida inköp någon annanstans kvarstår såklart..

// F

Jag har vart med om samma sak! Det var inte av stort värd.. Ett filter som uppenbarligen använts flera gånger då det syntes på den avskavda svarta lacken!

Nu vet jag inte om jag missat detta... Men kan du inte berätta vilken affär det handlar om?

ThomasT skrev:
Nu vet jag inte om jag missat detta... Men kan du inte berätta vilken affär det handlar om?

Eftersom jag inte har några vattentäta bevis så vill jag inte hänga ut företaget här på Fotosidan. Om min kompis däremot läser detta och känner för att skriva det (han med tamron-locket) så får han avgöra det själv.

Mvh F.

illa att bli lurad

svenskhandel.se
har en svart lista :) med företag som de tycker är osäriösa.

kanske finns på den listan?

FIRMANAMNET TACK!!!

Kvittar om du har bevis eller ej... Det är ju bara din personliga åsikt och vad jag uppfattar det som så är det fritt tänkande än så länge...

Tråkig historia för dig som inte känner sig bekväm i sina dyra fotogrejer.

Om jag skulle handla en grej som jag misstänkte var snodd/mixtrad med så skulle jag tycka det var öken att använda.

HÄRJEDALEN skrev:
FIRMANAMNET TACK!!!

Kvittar om du har bevis eller ej... Det är ju bara din personliga åsikt och vad jag uppfattar det som så är det fritt tänkande än så länge...

Tråkig historia för dig som inte känner sig bekväm i sina dyra fotogrejer.

Om jag skulle handla en grej som jag misstänkte var snodd/mixtrad med så skulle jag tycka det var öken att använda.

Vill också veta firmanamnet. Det är ju inte så att du anklagar de för något brott utan bara berättar hur grejerna var när du fick de från den här firman.

Skulle nog hjälpa många andra att vara extra försiktiga nästa gång de handlar från den firman.

När jag köpte ett nytt objektiv hos en lokal fotohandlare så var tjejen i kassan tvungen att öppna paketet och leta efter serienumret på objektivet... siffrorna var gömda under bakre objektivlocket så det blev en del pillande innan hon hittade dem..... (ej van vid att stå i kassan?)

Det kan ju vara liknande som hänt på postorderföretaget men att personen fingrade på objektivet lite mer innan han/hon hittade? Det finns ju orutinerade packare (ex. vikarier)

Och dom där locken går ju att tappa bort... finns ju en liten möjlighet att när den som paketerar råkar tappa den på golvet så att den blir smutsig och därför raskt byter ut den mot ett "pirat lock"...

Det kan ju finnas andra förklarningar än just att det skulle vara demo grejjor... speciellt med tanke på enbart denna statistiskt omätbara händelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar