Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lr-xmp acr-?

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder inte ACR xmp filer också? Jobbar man med DNG filer så uppdaterar ACR dom och då borde väl motsvarande göras för andra rawformat i xmpfilen.

Nej jag har aldrig använt acr. bara allmänt nyfiken.
Självklart vet jag att Adobe har konstruerat dng. Jag jobbar med dokumenthantering o gillar fotografering.

Nej jag har aldrig använt acr. bara allmänt nyfiken.
Självklart vet jag att Adobe har konstruerat dng. Jag jobbar med dokumenthantering o gillar fotografering.

Du använder väl Lightroom? Adobe Camera Raw är ju "motorn" i bildbehandlingsmodulen i Lightroom så du har nog använt ACR utan att veta om det! :)

Jo, o har alltid använt LR. Men är nyfiken på om lösningen är annorlunda för acr.
Vilket jag inte tror att den är.
Ingen vettig programmerare gillar olika!

Nu är det länge sedan jag körde ACR på allvar, men det skriver till XMP för vanliga råfiler. För JPEG har jag för mig att programmet däremot skriver till metadata i själva filen. Hur det är med DNG minns jag inte riktigt, men jag skulle inte vara förvånad om det även där skrivs till metadata i filen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto