Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR vs Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Har LR 4-4. Ska kanske uppdatera till 5:an.
Nu är det ju bra rabatt på Elements 11.
Undringen är, vad kan Elements som inte LR kan?

Ta en titt på Adobes hemsida.. PSE kan mycket som inte LR kan, eftersom det är olika program. På samma sätt som LR klarar av sådant PSE inte kan. PSE är ett bildredigeringsprogram, LR är ett bildhanteringsprogram som klarar av en hel del redigering men inte på samma nivå som PSE.

Eller har jag missförstått frågan?

Har LR 4-4. Ska kanske uppdatera till 5:an.
Nu är det ju bra rabatt på Elements 11.
Undringen är, vad kan Elements som inte LR kan?

Det ör ju helt olika program, en av de stora skillnaderna är att elements har lagerhantering men saknar LR möjligheter att organisera dina bilder. Den största skillnaden mellan din LR4 och LR5 är att retuscheringspenseln blivit betydligt bättre, vilket i sin tur gör att man mera sällan behöver program som Elements. Själv gör jag säkert 99,9% av all redigering i LR5

Den som råd lyder är vis.

Tror också att jag klarar mig med Lr till nästan hundra procent. Vad jag hittills saknat är möjligheten att enkelt invertera negativ som jag håller på att avfotografera. Har försökt ladda ner demoverson av elements men det har hittills inte funkat. Ska göra ett nytt försök.

Tror också att jag klarar mig med Lr till nästan hundra procent. Vad jag hittills saknat är möjligheten att enkelt invertera negativ som jag håller på att avfotografera. Har försökt ladda ner demoverson av elements men det har hittills inte funkat. Ska göra ett nytt försök.

Gå till Tonkurvan, klicka på "redigera punktkurva" lilla ikonen nere till höger, ta tag i svartpunkt och dra upp till vitt, ta tag i vitpunkt och dra ner till svart. Voila, inverterat. Spara som preset. Nu behövs bara en knapptryckning.

Jag använder LR till 99.9% eller mer. Att sy ihop panoramabilder klarar LR (4) inte av. Inte heller att leka med liquidfunktioner.
PSE startas bara om någon mer "avancerad" redigering behövs och det är väldigt sällsynt i min fotovärld just nu. Dock skulle jag inte vilja vara utan PSE då dessa tillfällen trots allt dyker upp ibland.

Tack

Gå till Tonkurvan, klicka på "redigera punktkurva" lilla ikonen nere till höger, ta tag i svartpunkt och dra upp till vitt, ta tag i vitpunkt och dra ner till svart. Voila, inverterat. Spara som preset. Nu behövs bara en knapptryckning.

Nu fick jag till det.
Behöver nog träna, för det resultat jag som hastigast fick till, var klart sämre än i Gimp.

Det ör ju helt olika program, en av de stora skillnaderna är att elements har lagerhantering men saknar LR möjligheter att organisera dina bilder. Den största skillnaden mellan din LR4 och LR5 är att retuscheringspenseln blivit betydligt bättre, vilket i sin tur gör att man mera sällan behöver program som Elements. Själv gör jag säkert 99,9% av all redigering i LR5

Men Lightroom har väl en form av lagerhantering bara att den är "transparen" och mer användarvänlig. Varje gång man aktiverrar "adjustment brusch" så skapas väl ett lager. Skillnaden är väl att användaren inte behöver bry sig om detta och att det inte är lika flexibelt om man nu skulle vilja "bry sig om" att administrera sina lager manuellt.

Men Lightroom har väl en form av lagerhantering bara att den är "transparen" och mer användarvänlig. Varje gång man aktiverrar "adjustment brusch" så skapas väl ett lager. Skillnaden är väl att användaren inte behöver bry sig om detta och att det inte är lika flexibelt om man nu skulle vilja "bry sig om" att administrera sina lager manuellt.

Precis. Allt man gör i LR är icke-destruktivt, så man kan likna det vid att varje reglage är sitt eget lager, vare sig det gäller adjustment brush eller färgmättnad eller brusreducering eller.... Och du kan ju skapa flera olika adjustment brushes på samma bild, och varje brush blir då sitt eget lager.

Nu fick jag till det.
Behöver nog träna, för det resultat jag som hastigast fick till, var klart sämre än i Gimp.

Det blir lite konstigt att dra i de vanliga reglagen då de påverkar bilden "tvärtom" så att säga :)

Det kan väl liknas vid justeringslager det håller jag med om. Men med lager så menar man väl innehåll och att kunna slå ihop flera bilder exempelvis. Jag skulle gärna se en funktion med bildlager och masker men fortfarande parametriserad icke-förstörande redigering. Det är många tekniker idag som bygger på att slå ihop exponeringar, fokusstackning, HDR, panoraman. Kunde man få det icke-förstörande vore det idealiskt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto