Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR. Vad har jag gjort för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Hej.
Att gå från 1.3 till 1.4 gick bra, till en början. Plötsligt gick det bara inte att få fram loupe bilder. Testade ominstallering av 1.4. Gav upp och gick tillbaka till 1.3.som fortfarande fungerade OK. Har nu testat 2.1 och plötsligt uppträder samma ´fel´ här också. När jag dubbeklickar på bilden i grid eller på loupe så verkar det som om programmet skapar en stor bild, "Rendering preview". Men sedan så blir det inget annat än att den valda bildens data; namn och nr. mm lagras över gridbilderna. Har jag råkat trycka på ngn tangent? vilken? Hur återgår jag till rätta funktionen igen. Har jobbat en del i 2.1 och skulle inte vilja gå tillbaka till 1.3 igen. Är ju inte kompatibelt bakåt. Har inte ominstallerat 2.1. Om jag gör det jar jag då fortfarande samma antal dagar kvar?
/Bengt

Jag har experimenterat med olika zoomfaktorer. Enda resultat är att hela 'bildrutan' plötsligt blev vit. Om jag sedan startar om så är felet kvar.
/Bengt

Prova med att ta bort mappen Lightroom2 Catalog Previews.Irdata som ligger i Lightroomsmappen. Den mappen ligger normalt i Dina Bilder.

Christer

Hej,
Har tagit bort = bytt namn på alla Previews.Irdata jag hittat = 3 st under mina bilder. Men utan resultat.
Kan jag ta bort och ominstallera utan att sabbe mitt arbete?

Bengt

Ta backup på Lightroom 2 Catalog.Ircat. Avinstallera Lightroom och ta bort Lightroommappen i Dina bilder. Ominstallera sen Lightroom 2.1.
När du sen startar Lightroom igen så går du till File-Open Catalog leta rätt på din backupmapp och klicka på öppna. Då hämtas den in i Lightroom igen. Inget går förlorat.

Christer

Hej,
Har tagit bort = bytt namn på alla Previews.Irdata jag hittat = 3 st under mina bilder. Men utan resultat.
Kan jag ta bort och ominstallera utan att sabbe mitt arbete?

Bengt

Det kanske är där felet ligger.
Det ska bara finnas en mapp som heter Lightroom 2 Catalog Previews.Irdata. i Lightroomsmappen. Det blir antagligen krockar.

Christer

Tack för ditt engagemang Christer,
Tyvärr måste jag meddela att jag inte lyckats få LR att fungera. Synd, efterson jag börjat trivas med programmet. Eftersom det i första hand är ett bra biblioteksprogram jag är ute efter så testar jag nu IMatch.
Synpunkter någon?

Bengt

Det du ser är inte det normala - om det nu kan vara till något tröst...

En sak du kan prova är att välja "optimize and relaunch" jag minns inte exakt var det finns (har inte LR här) men det städar databasen och kan ibland fixa konstiga fel.

Mvh
Anders

Hej.
Att gå från 1.3 till 1.4 gick bra, till en början. Plötsligt gick det bara inte att få fram loupe bilder. Testade ominstallering av 1.4. Gav upp och gick tillbaka till 1.3.som fortfarande fungerade OK. Har nu testat 2.1 och plötsligt uppträder samma ´fel´ här också. När jag dubbeklickar på bilden i grid eller på loupe så verkar det som om programmet skapar en stor bild, "Rendering preview". Men sedan så blir det inget annat än att den valda bildens data; namn och nr. mm lagras över gridbilderna. Har jag råkat trycka på ngn tangent? vilken? Hur återgår jag till rätta funktionen igen. Har jobbat en del i 2.1 och skulle inte vilja gå tillbaka till 1.3 igen. Är ju inte kompatibelt bakåt. Har inte ominstallerat 2.1. Om jag gör det jar jag då fortfarande samma antal dagar kvar?
/Bengt

Eftersom du verkar ha prövat allt så kanske man kan pröva något annat (känt djungelordspråk).
Har du prövat att ominstallera/uppgradera drivrutinerna för ditt grafikkort?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto