Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR - synkronisering/till och från Dropbox

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för en utförlig beskrivning. Hur vet man att senaste uppdatering av lrcat är på hårddisken?
Som det ser hur i LR modulen "bibliotek" finns det:
2 rubriker: dels "Katalog" och dels "Mappar".
Det är samma antal bilder i "katalog" /Alla foton samt Mappar/Mac HD. Statusen på mac HD är "online" så jag antar att hårddisken är "på" dvs att bilderna säkerhetskopieras automatiskt mot Time Capsule.

Senaste uppdatering? Kolla tid/datum när filen sparades.
Online betyder att disken är inkopplad, har ingenting med TM att göra. Och då syftar vi väl på Time Machine??

Senaste uppdatering? Kolla tid/datum när filen sparades.
Online betyder att disken är inkopplad, har ingenting med TM att göra. Och då syftar vi väl på Time Machine??
TM säkerhetskopierar min hårddisk mot TC hela tiden.
Så här ser det ut i dialogrutan samt i Finder.

Bilagor

• Skärmklipp 2015-10-05 19.25.00.png
    Skärmklipp 2015-10-05 19.25.00.png
    22.7 KB · Visningar: 28
  • Skärmklipp 2015-10-05 19.37.03.jpg
    Skärmklipp 2015-10-05 19.37.03.jpg
    25 KB · Visningar: 59
De två bilderna säger att du aldrig säkerhetskopierat din katalog med LRs inbyggda funktion samt att du har en katalog som sparades 19:25.

Vad som är av intresse är om din TM har äldre kopior av katalogen. Prova att bläddra bland de äldre och kanske återställa en äldre version.

De två bilderna säger att du aldrig säkerhetskopierat din katalog med LRs inbyggda funktion samt att du har en katalog som sparades 19:25.

Vad som är av intresse är om din TM har äldre kopior av katalogen. Prova att bläddra bland de äldre och kanske återställa en äldre version.

Jag testade att göra en ändring på en bild och konstaterade att tiden ändrades på katalogen i Finder. Det innebär väl att den sparas automatiskt i Finder? I och med att hela hårddisken säkerhetskopieras så är även denna katalog? jag vet faktiskt inte hur man kontrollerar detta....

Jag testade att göra en ändring på en bild och konstaterade att tiden ändrades på katalogen i Finder. Det innebär väl att den sparas automatiskt i Finder? I och med att hela hårddisken säkerhetskopieras så är även denna katalog? jag vet faktiskt inte hur man kontrollerar detta....

Ändrar du på en fil på en lagringsenhet så sparas tiden den ändrades i filen. Finder är ett program som kan hantera filer, tex visa ändringsdatum. LR sparar automatiskt ändringar på disk.

För att verifiera att TM gör sitt jobb får du gå in i TM, mer info här.

Du kan även göra en manuell backup av LR-katalogen. Kopiera din .lrcat fil till ett USB-minne eller bränn på skiva. Se bara till att LR inte körs när du gör detta.

Ändrar du på en fil på en lagringsenhet så sparas tiden den ändrades i filen. Finder är ett program som kan hantera filer, tex visa ändringsdatum. LR sparar automatiskt ändringar på disk.

För att verifiera att TM gör sitt jobb får du gå in i TM, mer info här.

Du kan även göra en manuell backup av LR-katalogen. Kopiera din .lrcat fil till ett USB-minne eller bränn på skiva. Se bara till att LR inte körs när du gör detta.
Jag har bara 1 hårddisk så .lrcat kan inte finnas någon annanstans än där.
Vad är meningen med att exportera en bearbetad bild "till hårddisk".
.lrcat finns ju redan på hårddisken och uppdateras väl automatiskt?
Det var en bra idé att ha en extra säkerhetskopia på USB-minne.

…Vad är meningen med att exportera en bearbetad bild "till hårddisk".
.lrcat finns ju redan på hårddisken och uppdateras väl automatiskt?

Så att du kan "använda" den. Visa på datorn, maila, lägga upp på nätet eller skriva ut.
Det vill man ju inte göra med originalbilden(filen).
Japp, LR sparar automatiskt katalogen, finns ingen diskettikon eller Spara-alternativ i Arkivmenyn ;)

Så att du kan "använda" den. Visa på datorn, maila, lägga upp på nätet eller skriva ut.
Det vill man ju inte göra med originalbilden(filen).
Japp, LR sparar automatiskt katalogen, finns ingen diskettikon eller Spara-alternativ i Arkivmenyn ;)

Hur blir det ifall man skulle vilja flytta över alla filer och mappar på en ny dator/ LR-programmet?
Ska man importera denna .lrcat och så visas alla mappar och bilder den nya LR?

Enklast är att kopiera över:
alla originalfiler
lrcat

installera LR
starta den nya datorn
peka om LR till den kopierade lrcat.

klart
Det viktiga är att man testar INNAN man raderar den gamla datan!!!

Nu har många som har en laptop externa diskar med sina originalbilder.
Det enda som ligger på laptopen är lrcatfilen med genererade smart previews.

I det fallet behöver du bara kopiera över lrcatfilen till den andra datorn.
O jag tror att smart previews ligger i ngt som heter lrdata(men jag är inte helt säker)
Koppla in disken med bilder o det skall funka

Smart previews kan du få i LR5 eller senare.

Vad kan det vara för "annat" som du menar?
Dina originalbilder.
Men om jag förstod rätt så kör du redan backup på bilderna via TM (jag har inte mac).
Dessutom måste du själv se till att LRs lrcat kopia hamnar på din backup.
Det går att styra i LR eller så sköter du det själv.

Det enda vi vet med datorer är att förr eller senare så går de sönder.

Hur blir det ifall man skulle vilja flytta över alla filer och mappar på en ny dator/ LR-programmet?
Ska man importera denna .lrcat och så visas alla mappar och bilder den nya LR?

Flyttade idag över från en dator till en annan enligt https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/preference-file-locations-lightroom-41.html och fick med varenda inställning.

Men för att svara på din fråga så måste man veta var du har dina filer.

Nej du måste inte "importera" din katalog, du kan även flytta den.

Enklast är att kopiera över:
alla originalfiler
lrcat

installera LR
starta den nya datorn
peka om LR till den kopierade lrcat.

klart
Det viktiga är att man testar INNAN man raderar den gamla datan!!!

Nu har många som har en laptop externa diskar med sina originalbilder.
Det enda som ligger på laptopen är lrcatfilen med genererade smart previews.

I det fallet behöver du bara kopiera över lrcatfilen till den andra datorn.
O jag tror att smart previews ligger i ngt som heter lrdata(men jag är inte helt säker)
Koppla in disken med bilder o det skall funka

Smart previews kan du få i LR5 eller senare.
Vad menar du med originalfiler?

Bra
JAG hade haft dem på ett ställe till... för säkerhets skull.

Dropbox mappen som finns i Finder säkerhetskopieras mot Time Capsule.
Men vad hjälper det när innehållet ser olika ut i Dropbox/finder och i Dropbox/LR?

Kan man inte ställa in någonstans i LR så att ändringar man utför på en bild / flera bilder i LR ska - förutom i .lrcat - även ändras i bilderna som finns i Dropbox/Finder?
Ändrar jag t ex namnet på en mapp i Dropbox/LR så uppdateras det i Dropbox/Finder men ifall jag ändrar egenkaperna i en bild som t ex ändra från färgbild till svart/vit så ändras det inte i Dropbox/Finder så länge man inte exporterar. Det innebär att Innehållet på dropbox i LR och dropbox i Finder stämmer inte ihop längre eftersom man kan inte ha koll på allt man gör i varenda bilder. Ändrar jag till ex till Svart/vit på 100 st bilder då måste jag exportera varenda bild?

Lightroom gör aldrig några ändringar i bilderna, utan lagrar bara information om dessa ändringar i sin databas (och xmp-filer om det är inställt för detta). Av den anledningen ser du inte ändringarna i Finder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto