Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 5 ändrar mina proportioner

Produkter
(logga in för att koppla)
NU! Jag valde det förinställda 16:9 i beskärningsverktyget istället för att ange mina egna mått. Sedan exportera med dimensionerna 600x338 och då funkade det! Fortfarande lite märkligt, men men...

Nåt i ditt föregående handhavande har varit felaktig. Bra att du löste det. Fortsätt där ;)

/stefan
 
Vad jag vet så fungerar crop-verktyget i LR så att det man anger är proportioner och inte absoluta dimensionen på beskärningen.
Proportionerna 16:9 ger förhållandet 16/9 = 1,777...
Proportionerna 600:338 ger förhållandet 600/338 = 1,775...
Det gör en proportionsskillnad på endast 0,002... mellan de två valen och jag antar då att LR gör en avrundning och har en begränsning i hur exakt, antal decimaler, den kan hantera en proportion och är det mindre diff än LR kan hantera och den tycker då i ditt fall att du valt 16:9. JAg vet inte om det verkligen är så här det ligger till utan bara en tanke jag fick på din fråga.

Prova att skapa en egen proportion som är 1,775x1 (600/338)x1 och se om det fungerar. Gör sen beskärning med de proportionerna och exportera sedan med Dimensioner satta till 600x338.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.