Annons

LR 5 ändrar mina proportioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Vill ha ut bilder som är 600x338 pixlar. När jag ställer in motsvarande proportioner på beskärningsverktyget i LR 5 hoppar den automatiskt till ett av defaultvärdena (16:9). 16:9 ligger mycket nära, men det är inte *exakt* 600x338. I LR 3 hade jag inte detta problem, utan då låg 600x338 snällt kvar, dessutom sparad som en "användar"-inställning.

Men nu får jag alltså 16:9 istället och i exporteramodulen tycks jag inte heller kunna göra något åt saken. Oavsett om jag väljer att bilden ska komma ut med 600 px på längsta sidan eller om jag ställer in både bredd och höjd på önskat antal pixlar kommer den ut som 599x337 istället för 600x337.

Vad gör jag för fel?

Tack!

/Eric
 
Låter som att du bockat i ngn ruta för att behålla proportionerna

Har testat att leka med hänglåssymbolen men kan inte se att det spelar någon roll...

Jag klickar i att jag vill "ange egen". Fyller i 600 resp 338 (eller 6,00x3,38). Men då hoppar beskärningsmarkeringen direkt till 16:9. Och ingenstans sparas min "egna" inställning heller. Mycket märkligt...

Tack för svar!
 
Har testat att leka med hänglåssymbolen men kan inte se att det spelar någon roll...

Jag klickar i att jag vill "ange egen". Fyller i 600 resp 338 (eller 6,00x3,38). Men då hoppar beskärningsmarkeringen direkt till 16:9. Och ingenstans sparas min "egna" inställning heller. Mycket märkligt...

Tack för svar!

Kanske för att proportionerna är nästintill identiska? 16:9 är 1,777... och 6/3,38 är 1,775

EDIT: Dubbelkollat och visst är det så.


/stefan
 
Kanske för att proportionerna är nästintill identiska? 16:9 är 1,777... och 6/3,38 är 1,775

EDIT: Dubbelkollat och visst är det så.


/stefan

OK, tack... Misstänkte ju att det var så men tycker ändå det är konstigt att man inte ska få välja själv? Min kund vill ju ha 600x338 och 16:9 blir ändå ett par pixlars skillnad.

Tips på hur jag smidigt får ut 600x338 pixlar *exakt* mottages varmt!
 
OK, tack... Misstänkte ju att det var så men tycker ändå det är konstigt att man inte ska få välja själv? Min kund vill ju ha 600x338 och 16:9 blir ändå ett par pixlars skillnad.

Tips på hur jag smidigt får ut 600x338 pixlar *exakt* mottages varmt!

Du exporterar det som 600*338 pixlar och bryr dig inte som att ena sidan förändras med 0,14 %. Om du kan se skillnaden så blir jag impad.

/stefan
 
Du exporterar det som 600*338 pixlar och bryr dig inte som att ena sidan förändras med 0,14 %. Om du kan se skillnaden så blir jag impad.

/stefan
Han menar inte att han ser det på bilden.
Han menar att man ser det på pixelantalet, att det alltså skiljer på det som kunden önskat o det som kunden får.
 
Alright, tack för alla svar!

Jag fick lösa det i PS för denna gång men det är ju inte smidigt på sikt om man jobbar med många bilder... Får kanske behålla mitt LR 3 ett tag till, för där får man välja själv :)

Allt gott,

Eric
 
Funkar inte följande:

Använd 16:9 när du beskär bilderna i Develop.

När du är klar, gå till export

Välj Image Sizing och kryssa i Resize to fit och välj "Dimensions" och skriv sedan 600 x 338.

?
 
Exakta proportioner får du ju i export. Men bildens sista pixel extrapoleras.


Har inte full koll vad extrapolering innebär? Men vet inte om det spelar någon roll egentligen, för min kund vill ha 600x338 liksom. Och tittar man på bildens information så står det 599x337, dvs inte vad kunden vill ha.

Jag har ju löst det på annat sätt nu, jag tycker bara det är mycket märkligt att LR5 inte kan ge mig full kontroll. Vad ska jag behöva göra för att få ut en bild där det står i infon att den är 600x337 liksom, så svårt borde det inte vara...

Tack igen, hur som helst.

/Eric
 
Har inte full koll vad extrapolering innebär? Men vet inte om det spelar någon roll egentligen, för min kund vill ha 600x338 liksom. Och tittar man på bildens information så står det 599x337, dvs inte vad kunden vill ha.

Jag har ju löst det på annat sätt nu, jag tycker bara det är mycket märkligt att LR5 inte kan ge mig full kontroll. Vad ska jag behöva göra för att få ut en bild där det står i infon att den är 600x337 liksom, så svårt borde det inte vara...

Tack igen, hur som helst.

/Eric

Då gör du något fel. gjorde nyss en 16:9 beskärning och exporterade ut i 600*338 pixlar och det blir EXAKT 600*338 pixlar. Har du bockat av rutan som låser för extrapoleringen?

/stefan
 
Då gör du något fel. gjorde nyss en 16:9 beskärning och exporterade ut i 600*338 pixlar och det blir EXAKT 600*338 pixlar. Har du bockat av rutan som låser för extrapoleringen?

/stefan

Är det rutan som heter "Förstora inte"? Jag har testat att låta den rutan både vara ibockad och tom. Och jag har testat med att ange "dimensioner" såväl som "bredd och höjd". Och båda dessa i kombination med att låta rutan vara ifylld eller tom. Inget funkar...
 
Är det rutan som heter "Förstora inte"? Jag har testat att låta den rutan både vara ibockad och tom. Och jag har testat med att ange "dimensioner" såväl som "bredd och höjd". Och båda dessa i kombination med att låta rutan vara ifylld eller tom. Inget funkar...

NU! Jag valde det förinställda 16:9 i beskärningsverktyget istället för att ange mina egna mått. Sedan exportera med dimensionerna 600x338 och då funkade det! Fortfarande lite märkligt, men men...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.