Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en preset skapad i LR 3 om jag kallat "kontrast strong" som är samma sak som att välja det i kurvverktyget, om jag försöker applicera den i fyran så händer ingenting.

Som sagt, nog läge att se över sina presets, som tur är har jag inte så många som jag trodde, bara ett 10-tal så no big deal men för den som har väldigt många redigerings presets kan det nog vara en del bök.

Det borde betyda att ens develop-presets kan bete sig lite annorlunda, eftersom den nya process-versionen är annorlunda mot LR3?

Japp så är det. Man ska vara extra vaksam med develop presets för om de har inställningar för Process Version så kan man få en äldre version än den man har innan man applicerar sin preset. Här får man göra ett jobb o gå igenom sina mest använda presets och se hur de agerar och kanske radera de man inte använder så ofta så att man inte obemärkt råkar få oönskade effekter...

// Jani

Kort fråga, jag har aldrig använt Lightroom tidigare men priset på 4:fick mig att sälla mig till Lightrooms-skaran.

När jag vill redigera i Photoshop får jag upp en ruta

kollade om det fanns någon update på 7.0

eller måste man ha 5.5 ? någon som kan kasta ett ljus på detta ?

Bilagor

• LR.jpg
    LR.jpg
    25 KB · Visningar: 567
Har tittat igenom de 6 första avsnitten av Luminous Lanscapes LR 4 tutorial. Mycket bra och kan helt klart rekommenderas.
Här påpekar just Jeff Schewe att man inte skall uppgradera sina bilder som är gjorda i LR 2003 eller 2010 till version 2012 annat än efter moget övervägande bild för bild.
Det finns en funktion där 2012 försöker använda de nya verktygen att efterhärma resultatet från tidigare funktioner. Ibland fungerar det hyfsat och ibland riktigt uselt.
Så låt dem ligga kvar i gammal version och konvertera inte bilder i batch.

Som många upptäckt behöver presets ofta göras om. En del fungerar inte alls och andra ger helt andra effekter än tidigare.
Många av reglagen ger nu mycket kraftigare effekt. För att ta ett exempel ger nu 20 på Clarity effekt som 50-60 gav tidigare i 2010.

Så för nya bilder skall man givetvis använda 2012 men rådet är att lämna gamla bilder kvar i den tidigare version och vill man jobba om dem bör man prova selektivt att uppgradera dem.
Om man inte är nöjd med resultatet i 2012 kan man backa till den gamla versionen så länge man inte ändrat ändringar i 2012.

Hej. Jag vill inte vara någon besser... men egentligen flyttas inte någonting utan Adobe löser det genom att alla versioner av Lightroom pekar mot samma mappar för presets och templates och raderar inte dessa vid uppgraderingar. Det får alltså samma effekt som det du säger men man ska alltså inte gå in och ta bort de "gamla" mapparna med dessa presets för då tar man alltså även bort de mappar som den nya versionen använder...

// Jani

Det där beror på lite. Man kan (som jag gör) välja att lagra sina presets i katalogen. Det finns ett val i programmets inställningar som styr det. Genom att göra på det sättet följer alla presets med om man tar med sig katalogen till en annan dator.

Jag lagrar katalog och samtliga bilder på en extern hårddisk. Det är en mycket smidig lösning eftersom jag då kan ta med min hårddisk och ansluta den till en dator som har Lightroom installerat. Därmed slipper jag ha olika versioner av min katalog och av mina bilder. Allt finns hela tiden på en och samma plats.

Kort fråga, jag har aldrig använt Lightroom tidigare men priset på 4:fick mig att sälla mig till Lightrooms-skaran.

När jag vill redigera i Photoshop får jag upp en ruta

kollade om det fanns någon update på 7.0

eller måste man ha 5.5 ? någon som kan kasta ett ljus på detta ?

Du ska välja alternativet "Återgivning med Lightroom". Då kommer det att funka perfekt.

Det där beror på lite. Man kan (som jag gör) välja att lagra sina presets i katalogen. Det finns ett val i programmets inställningar som styr det. Genom att göra på det sättet följer alla presets med om man tar med sig katalogen till en annan dator.

Jag lagrar katalog och samtliga bilder på en extern hårddisk. Det är en mycket smidig lösning eftersom jag då kan ta med min hårddisk och ansluta den till en dator som har Lightroom installerat. Därmed slipper jag ha olika versioner av min katalog och av mina bilder. Allt finns hela tiden på en och samma plats.

Nackdelen är väl att de presets som man gör då bara blir tillgänglig i den katalogen. Om man jobbar men flera kataloger, kanske en för privata bilder och en för arbete och vill använda samma presets blir det lite mekande.

Många av reglagen ger nu mycket kraftigare effekt. För att ta ett exempel ger nu 20 på Clarity effekt som 50-60 gav tidigare i 2010.

Jag delar helt hans råd att inte röra gamla bilder om man inte tror att de kan bli avsevärt bättre med den nya rawmotorn.

Däremot håller jag inte alls med om det som sägs om Clarity. Det är två helt olika verktyg i version 3 respektive version 4. 50-60 Clarity i Lightroom 3 gav en helt annan (och sämre) effekt än 20 Clarity i Lightroom 4.

Jag tycker det är helt fel att överhuvudtaget jämföra dem eftersom de åstadkommer helt olika resultat redan från grunden.

Nackdelen är väl att de presets som man gör då bara blir tillgänglig i den katalogen. Om man jobbar men flera kataloger, kanske en för privata bilder och en för arbete och vill använda samma presets blir det lite mekande.

Ja, så är det, men det löser man enkelt genom att ha presets i alla kataloger - i den mån man nu har flera.

Finns det någon möjlighet att behålla enbart filens numeriska id-värde men byta ut resten av filnamnet? Jag tänkte på när man har varit och vänt några gånger i PS och filen heter "IMG_123456-redigera-redigera-reigera.tif" Jag skulle vilja exportera med ett eget filnamn men bara behålla siffrorna för att lätt kunna hitta rätt original. T.ex. "solnedgång_123456.jpg".

Finns det någon möjlighet att behålla enbart filens numeriska id-värde men byta ut resten av filnamnet? Jag tänkte på när man har varit och vänt några gånger i PS och filen heter "IMG_123456-redigera-redigera-reigera.tif" Jag skulle vilja exportera med ett eget filnamn men bara behålla siffrorna för att lätt kunna hitta rätt original. T.ex. "solnedgång_123456.jpg".

Varför återvänder du och skapar nya ID? När du väl skapat en fil för redigering i externt program och ska återkomma med nya redigeringar så ska du ju välja att redigera originalfilen (Den nya filen). Då slipper du fler namnändringar.

/Stefan

Under inställningarna i Lightroom kan du välja vilket format bilder som redigeras i Photoshop ska få. Vill du hellre ha PSD-filer väljer du det där.

Fördelen att CS har samma RAW-motor som LR är att den slipper skapa en ny fil som kan ta tid att göra som sedan ska öppnas i CS.
Har de samma motor öppnas RAW filen med RAW-motorns inställningar i photoshop utan merarabete av procesor och hårddisk samt att du i i slutskedet själv väljer det format du tänkt spara den i, ex JPG utan en mellanfil.

/Stefan

Det är sant. Då skulle filnamnet reduceras till ett alternativ. Men vid leverans av stora mängder filer skulle det ändå vara intressant att bara använda en del av filnamnet enligt ovan, så jag låter frågan hänga kvar. P.s. var i inställningarna gör jag så att originalfilen redigeras per default? Har inte LR där jag sitter nu...

Edit: du hann peta in ett svar till så detta inlägg är alltså svar på #55.

Filnamn vid export kan ju skapas av en hel massa olika variabler. "Original sequence number" (eller vad det nu heter) är ett av dem. Brukar användad et själv för att behålla originalnumret från kameran som en referens i filnamnet.

Det är sant. Då skulle filnamnet reduceras till ett alternativ. Men vid leverans av stora mängder filer skulle det ändå vara intressant att bara använda en del av filnamnet enligt ovan, så jag låter frågan hänga kvar. P.s. var i inställningarna gör jag så att originalfilen redigeras per default? Har inte LR där jag sitter nu...

Prova att trycka på F2

När du väljer att redigera en RAW-fil i ex. CS så har den egentligen tbvå alternativ. Har CS samma motor bryr den sig inte om dina val utan öppnar den direkt i CS. Har den inte samma motor så kommer den att säga till att LR behöver skapa en fil först.

När du ska redigera en icke RAW-fil så högerklickar du på filen så menyn kommer upp. Välj redigera så får du nog välja att antingen skapa en ny kopia eller bildbehandla originalet.

/Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto