Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser ut som LRB Portfolio som jag också använder. Ja, den funkar till 4:an också. Har redan testat det på min provversion.

Här är ett exempel på min hemsida. Allt uppbyggd i LR utan extra plugins.

http://digitaliz.se

Kostar bara 15 Euro ;) http://lrbplugins.com/shop/web/lrb-portfolio/

/Stefan

Mycket snyggt Stefan. Riktigt vackert. Det är typ detta stilrena jag är ute efter för att kunna ha en snygg "bildsida" på nätet.

Du skriver att du inte använt plug-ins till denna sidan men du har väl använt LRB Portfolio?

/Soms

Mycket snyggt Stefan. Riktigt vackert. Det är typ detta stilrena jag är ute efter för att kunna ha en snygg "bildsida" på nätet.

Du skriver att du inte använt plug-ins till denna sidan men du har väl använt LRB Portfolio?

/Soms

Tack. Ja, LR tillsammans med pluginet LRB.
Vad jag menade att jag inte använt anrda plugins utom LRB eller PS eller htmleditor.

/Stefan

Ja via programmet Geosetter. Det ska vara ett gratispgm.
Men jag har ställt in den så att pgmet skapar kopior med GPS-info fr nedtankad GPSrutt.
/Arne
Jag använder Geosetter sedan tidigare för att geotagga bilderna. Min fundering var om jag kunde slippa det och göra det i LR 4 istället.

Stämmer det att det är möjligt att snabbt göra en "hemsida".

Jag har en domän men inget på den ännu - jag har bara köpt en.
Som jag förstår det så kan man enkelt välja mall och foton, skriva litet text etcetera, och sedan trycka på publicera så har man en "hemsida" klar på sin domän.

Har jag fattat rätt?

Finns det någon "hemsida" som någon känner till och då kan länka till så att man får se hur en "Lightroom hemsida" ser ut; om jag nu fattat rätt?

PS
Jag har aldrig använt Lightroom tidigare men nu talar priset för Lightroom
DS

Vänligen,

Soms

Ett annat alternativ som jag har provat:

Jag gjorde ett bildspel i LR, skickade upp det på min domän, gjorde ett blogginlägg och länkade till bildspelet.

Resultatet kan ses här:

http://www.allan.in/blogg/?p=764

Kurvor nollställda efter uppdatering

Jag har inte uppgraderat ännu och fick höra att LR4 har en bugg som gör att man tappar kurvor som man gjort i LR3 när man går till LR4. Detta är alltså UTAN att uppdatera till den nya "2012-processen"... Ni kan läsa mer här:
http://chrismarquardt.com/blog.php?id=1620266956854377999

Jag har ändrat kurvor på uppskattningsvis 90% av mina bilder, så jag avvaktar nog tills denna bugg är fixad.

Jag har inte uppgraderat ännu och fick höra att LR4 har en bugg som gör att man tappar kurvor som man gjort i LR3 när man går till LR4. Detta är alltså UTAN att uppdatera till den nya "2012-processen"... Ni kan läsa mer här:

Jag har ändrat kurvor på uppskattningsvis 90% av mina bilder, så jag avvaktar nog tills denna bugg är fixad.

Ja, det här var dessutom en helt onödig bugg eftersom man kunnat undvika den genom att möjliggöra import av LR3-kataloger i LR4-betan. Jag vet inte riktigt hur Adobe tänkte här. En betas främsta uppgift är att fungera som testobjekt. Då är det en dum idé att spärra funktioner i den. Det fick vi ett trist exempel på här.

Jag är en av de drabbade, även om jag inte är en storanvändare av kurvor i Lightroom.

www.bilderavmig.se

Irriterande!

Jag har inte kolla mina bilder ännu.

Det finns väl all anledning att ligga lågt med användandet av LR 4 för sannolikt försvann väl dessa isntällningar vid konvertering av databasen så eventuellt blir man väl tvungen att konvertera igen. Eller?

Otroligt att en sådan här sak passerar alla tester.

Följer mina presets med som jag nu har i 3.6 när man uppgraderar till 4:an.. eller måste jag ladda hem dom igen måntro??

Presets och andra inställningar flyttas över automatiskt.

Hej. Jag vill inte vara någon besser... men egentligen flyttas inte någonting utan Adobe löser det genom att alla versioner av Lightroom pekar mot samma mappar för presets och templates och raderar inte dessa vid uppgraderingar. Det får alltså samma effekt som det du säger men man ska alltså inte gå in och ta bort de "gamla" mapparna med dessa presets för då tar man alltså även bort de mappar som den nya versionen använder...

// Jani

Är det här en konsekvent bugg eller? Jag kan inte se annat än att kurvinställningarna ligger kvar efter uppdatering hos mig.

Hej. Jag vill inte vara någon besser... men egentligen flyttas inte någonting utan Adobe löser det genom att alla versioner av Lightroom pekar mot samma mappar för presets och templates och raderar inte dessa vid uppgraderingar. Det får alltså samma effekt som det du säger men man ska alltså inte gå in och ta bort de "gamla" mapparna med dessa presets för då tar man alltså även bort de mappar som den nya versionen använder...

// Jani

Korrekt, tack för påpekandet.

// Jani

Det borde betyda att ens develop-presets kan bete sig lite annorlunda, eftersom den nya process-versionen är annorlunda mot LR3?

Är det här en konsekvent bugg eller? Jag kan inte se annat än att kurvinställningarna ligger kvar efter uppdatering hos mig.

För mig ligger de inte kvar. Jag använder inte kurvverktyget så ofta men jag kollade några bilder och där är det inte kvar så vitt jag förstår.

Det borde betyda att ens develop-presets kan bete sig lite annorlunda, eftersom den nya process-versionen är annorlunda mot LR3?

Ja så borde det vara. Verktyg som t ex Highlight Recovery och contrast är ju helt ändrade så de måste väl "översättas" på något vis. Jag har ett 30-tal develop-presets men jag har inte hunnit kolla dem i detalj.

Intressant! När man i 4:an applicerar en preset som är gjord i 3:an och innehåller några justeringar som är gjorda med t ex black och recovery så växlar bilden direkt till process version 2010 - utan varning eller fråga!

Det är nog skäl att se över sina presets och återskapa dem på nytt!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto