Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 3 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Win 7/64 - Lightroom 3

Äntligen:)
Jag kör med win 7 64 och installerade LR3 64 bit.
Allt har gått bra med installationen och konverteringen, och vid mina enstaka tester på rawfiler från min Canon Eos 1D Mark IV så verkar LR3 göra ett mycket bra jobb:)

Hej alla Lightroom vänner!
Har laddat hem Lightroom 3 och försöker installera, tyvärr händer inget efter att jag valt installations språk. Rutan som kommer upp säger VÄNTA och som jag har väntat. Laddade hem en gång till och ett nytt försök samma resultat.

Tips och idéer Tack.

/Per
 
Många skriver att de laddar ner uppgradering. Finns det inte någon fördel att få kartongen hemlevererad?
Fungerar det att betala för en uppgradering och ha den på¨2 datorer, t ex en stationär och en bärbar?

Jag tycker inte att det finns några fördelar med att köpa LR i kartong. Det är dyrare och en CD med programmet kan jag bränna själv.
Även uppgraderingslicensen gäller för två datorer.
 
Jag tycker inte att det finns några fördelar med att köpa LR i kartong. Det är dyrare och en CD med programmet kan jag bränna själv.
Även uppgraderingslicensen gäller för två datorer.

Känns tryggare att ha programmet hemma utan att behöva bränna CD själv och prisskillnaden är inte många kronor.
Nedladdning 992:-
Hemleverans med kartong 1025:-
 
Fast tryggheten ligger väl i det serienummer du betalar för? Din CD, vare sig du beställt den eller bränt den själv är ju värdelös så fort nästa uppdatering kommer. Det brukar komma så där fyra per år som du ändå måste ladda ner.
 
Jag använder 2:an men 3:an är på G.
Jag använder stationär och bärbar PC samt en nätverksdisk. Jag vill få till synkning så jag har samma bibliotek på bägge. I alla beskrivningar jag hittar vill man att jag skall exportera som katalog och sedan importera på den andra datorn. Men jag har importerar mina bilder till rätt ställe på en gång och sedan vill jag bara ha en kopia på biblioteket på min andra burk. Hänger ni med?
Hur skall jag göra? Kan jag köra "backupp" och i den andra burken köra in backuppfilen?

Alternativet är annars att jag får börja med som det beskrivs överallt, dvs importera till bärbara, exportera till katalog på usb-disk, traska iväg till stationära burken och på den importera på nätdisken... *suck*

//Jonas

p.s. Jo, jag tar backupp si så där en gång i månaden på andra diskar. Ora er inte ;-)
 
Topp! Gör så här:

1: Stäng av LR
2: Leta upp LR i program-mappen
3: Höger klicka på program ikonen och välj "Visa paketets innehåll"
4: Öppna mappen "Contents"
5: Öppna mappen "Resources"
6: Hitta mappen som heter: "sv.lproj"
7: Dra den mappen till papperskorgen
8: Stäng alla fönster
9 Starta upp LR
10 Klart!

OBS! Förutsätter att du vill ha programmet på Engelska och inte Svenska.

Lycka till!

Tack! Gud så jag har letat efter detta jag också :-o
 
Jag använder 2:an men 3:an är på G.
Jag använder stationär och bärbar PC samt en nätverksdisk. Jag vill få till synkning så jag har samma bibliotek på bägge. I alla beskrivningar jag hittar vill man att jag skall exportera som katalog och sedan importera på den andra datorn. Men jag har importerar mina bilder till rätt ställe på en gång och sedan vill jag bara ha en kopia på biblioteket på min andra burk. Hänger ni med?
Hur skall jag göra? Kan jag köra "backupp" och i den andra burken köra in backuppfilen?

Alternativet är annars att jag får börja med som det beskrivs överallt, dvs importera till bärbara, exportera till katalog på usb-disk, traska iväg till stationära burken och på den importera på nätdisken... *suck*

//Jonas

p.s. Jo, jag tar backupp si så där en gång i månaden på andra diskar. Ora er inte ;-)

Okej, jag förstår er tystnad. Det var så enkelt att det var löjligt. Exportera som katalog innebär inte att fotona följer med som jag hade fått för mig. Så det går ju simpelt att göra så på mapp/kollektions-nivå. Men det funkar även bra att köra backup på hela bibban för att sedan ta in den i LR på den dator man vill. Kruxet är alltså att "återställa" från backupp är mer att man tankar in en struktur i den befintliga så just nu upplever jag det lite rörigt men det är nog mitt eget fel *suck*. Sedan gäller det att man har delat ut sin nätverksdisk med samma bokstav också.

Hur jobbar ni som har flera datorer och light room på dem allihopa?
Såg något om "auto import", verkar ligga och bevaka en mapp, är det något månnetro?

//Jonas
 
lite blandade känslor men mest positiva, men fortfarande en del frågetecken..

1. hur uppgraderar man alla bilder till sista process versionen ?
varför skulle man inte göra det på alla sina bilder även dom som är färdig redigerade?
och vad är det förutom brus inställningarna som tillkommer(mer ingåenden än ändring av ton, mer skräpa och så lite inställningar), alltså kan/får man ut mer bildkvalite, med den sista verisonen..

2. jag får till ca 30st objektiv från canon i linskorregering..?
vart är resten?


annars känns det bra, lite snabbare, dock ingen jätte skillnad.
 
lite blandade känslor men mest positiva, men fortfarande en del frågetecken..

1. hur uppgraderar man alla bilder till sista process versionen ?
varför skulle man inte göra det på alla sina bilder även dom som är färdig redigerade?
och vad är det förutom brus inställningarna som tillkommer(mer ingåenden än ändring av ton, mer skräpa och så lite inställningar), alltså kan/får man ut mer bildkvalite, med den sista verisonen..

2. jag får till ca 30st objektiv från canon i linskorregering..?
vart är resten?


annars känns det bra, lite snabbare, dock ingen jätte skillnad.

svarar som vanligt på mina egna frågor ! :=)

yes, jag får ut mer bildkvalite genom att använda sista process verisonen 2010 gentemot LR 2.5 i både upplösning/detaljer, mycket trevligt.
"men han kommer inte ensam" sa han som bjudit småläningen, jag har upptäckt både bandning(?) även nån hade jag problem med att få ut mycket detlajer och skärpa utan att jag får rutor om motivet(se bilder) vid 100-200%

i början va jag tveksam, men kommer definitivt fortsätta med 3:an och kommer ändra om alla bilder till senaste "2010" versionen..

brusreduceringen funkar bra, testade inte så mycket, eftersom jag inte fotar på höga iso, så känner jag inte så stort behov av detta.

sen till lins korrigeringen hoppas jag verkligen att det kommer fler objektiv för automatsikt inställning, själv väntar jag på mitt 24 1.4L II

Bild
1: utan 2010 version
2: med nya versionen och bandning framkommer
3: hade svårt att inte få skärperutor (med nya verisonen)
 

Bilagor

  • utanband.jpg
    utanband.jpg
    30.7 KB · Visningar: 400
  • band.jpg
    band.jpg
    37.8 KB · Visningar: 398
  • rutor.jpg
    rutor.jpg
    46.2 KB · Visningar: 397
svarar som vanligt på mina egna frågor ! :=)

yes, jag får ut mer bildkvalite genom att använda sista process verisonen 2010 gentemot LR 2.5 i både upplösning/detaljer, mycket trevligt.
"men han kommer inte ensam" sa han som bjudit småläningen, jag har upptäckt både bandning(?) även nån hade jag problem med att få ut mycket detlajer och skärpa utan att jag får rutor om motivet(se bilder) vid 100-200%

i början va jag tveksam, men kommer definitivt fortsätta med 3:an och kommer ändra om alla bilder till senaste "2010" versionen..

brusreduceringen funkar bra, testade inte så mycket, eftersom jag inte fotar på höga iso, så känner jag inte så stort behov av detta.

sen till lins korrigeringen hoppas jag verkligen att det kommer fler objektiv för automatsikt inställning, själv väntar jag på mitt 24 1.4L II

Bild
1: utan 2010 version
2: med nya versionen och bandning framkommer
3: hade svårt att inte få skärperutor (med nya verisonen)

nån som har nått bra tips på att få bort bandning/moire (eller vad det nu är) som uppkommer med LR 3 (och i allafall med min kamera), för det stör(i vissa bilder) och jag vill fortsätta att använda 3:an för att hårstrån(skägg, ögonbryn, ögonfransar osv) blir bra mycket bättre genrellt och stukturen i textiler, där får jag fram bra mycket mer struktur/detlajer, med det är oftast just i textiler som jag får bandning.
några tips?

/Erik
 
En skillnad som jag läst om är att den nya processversionen har kraftigare skärpning. Det innebär att om man bara konverterar sina bilder till nya versionen så riskerar man att de blir överskärpta. Vet ej om det stämmer.
 
En skillnad som jag läst om är att den nya processversionen har kraftigare skärpning. Det innebär att om man bara konverterar sina bilder till nya versionen så riskerar man att de blir överskärpta. Vet ej om det stämmer.

Jo, det stämmer. Adobe gick ut med det redan i samband med betan. Redan skärpta bilder som "uppgraderas" till den nya processversionen måste kollas om skärpan är justerad i den gamla processversionen.
 
nån som har nått bra tips på att få bort bandning/moire (eller vad det nu är) som uppkommer med LR 3 (och i allafall med min kamera), för det stör(i vissa bilder) och jag vill fortsätta att använda 3:an för att hårstrån(skägg, ögonbryn, ögonfransar osv) blir bra mycket bättre genrellt och stukturen i textiler, där får jag fram bra mycket mer struktur/detlajer, med det är oftast just i textiler som jag får bandning.
några tips?

/Erik

Jag gissar att du skärpt bilderna i den gamla processversionen. Botemedlet är att gå igenom varje bild och ställa ner värdet på skärpeförstärkningen.
 
Den skillnaden är ganska liten - men den finns där. Man skulle också kunna uttrycka det som att skärpningen är i stort sett samma i "styrka", men grunden som skärpningen arbetar på är lite skarpare redan från början pga den nya interpoleringsmotorn. Detta enligt Eric, som jobbat med den nya skärpningsmotorn.

I detta ligger också svaret på "eek"'s fråga om "skärpningsrutor" - dessa beror på vilken kamera du har, eftersom de uppkommer för att kameraprofilen LR använder i sin interpolering inte kompenserar tillräckligt (eller för mycket) för kamerans AA-filter. Den rent tekniska anledningen till att de uppkommer finns i avvägningen färg/luminans som interpoleringsmotorn måste göra, och denna styrs ganska mycket av värdet som är satt för AA-filtrets styrka. Att ha en kamera med bandning i bruset gör det hela definitivt inte bättre - detta ställer till det för interpoleringen ännu mer.

Så tyvärr har jag ingen lösning där (eller jo... men det är knappast nåt man syslar med till vardags...). Du får skarpare bilder, bättre detaljering, men med ökad risk för såna här artefakter i vissa kameror. LR3 är dock betydligt bättre anpassad mot verklig användning än tidigare versioner - detaljeringsvinsten och bättre jämnhet i färgövergångar syns ganska tydligt även i nerskalade bilder. Detta tycker jag är en ganska väl vald avvägning, då det ju faktiskt inte är så många som faktiskt PRESENTERAR sina bilder i 12-15-18-21-24MP eller vad man nu har i kameran. Gör man det (presenterar fullstorlek, eller t.o.m uppskaladd storlek) bör man också lära sig så mycket man kan om hur man behandliar såna här digitala artefakter för att de ska bli så osynliga som möjligt i slutprodukten.
 
Den skillnaden är ganska liten - men den finns där. Man skulle också kunna uttrycka det som att skärpningen är i stort sett samma i "styrka", men grunden som skärpningen arbetar på är lite skarpare redan från början pga den nya interpoleringsmotorn. Detta enligt Eric, som jobbat med den nya skärpningsmotorn.

I detta ligger också svaret på "eek"'s fråga om "skärpningsrutor" - dessa beror på vilken kamera du har, eftersom de uppkommer för att kameraprofilen LR använder i sin interpolering inte kompenserar tillräckligt (eller för mycket) för kamerans AA-filter. Den rent tekniska anledningen till att de uppkommer finns i avvägningen färg/luminans som interpoleringsmotorn måste göra, och denna styrs ganska mycket av värdet som är satt för AA-filtrets styrka. Att ha en kamera med bandning i bruset gör det hela definitivt inte bättre - detta ställer till det för interpoleringen ännu mer.

Så tyvärr har jag ingen lösning där (eller jo... men det är knappast nåt man syslar med till vardags...). Du får skarpare bilder, bättre detaljering, men med ökad risk för såna här artefakter i vissa kameror. LR3 är dock betydligt bättre anpassad mot verklig användning än tidigare versioner - detaljeringsvinsten och bättre jämnhet i färgövergångar syns ganska tydligt även i nerskalade bilder. Detta tycker jag är en ganska väl vald avvägning, då det ju faktiskt inte är så många som faktiskt PRESENTERAR sina bilder i 12-15-18-21-24MP eller vad man nu har i kameran. Gör man det (presenterar fullstorlek, eller t.o.m uppskaladd storlek) bör man också lära sig så mycket man kan om hur man behandliar såna här digitala artefakter för att de ska bli så osynliga som möjligt i slutprodukten.

som sagt jobbar hellre kvar med 3:an(det positiva som jag & du skriver), men det jag efterfrågade är just hur man gör för att få bort det alternativt minska det, ser jag på en vanlig bild i LR i 50% så ser jag bandningen i textiler där oftast uppkommer och jag har inte den kamera-utrustning jag har för vissa små bilder på skärm eller a5 utskrifter.
 
som sagt jobbar hellre kvar med 3:an(det positiva som jag & du skriver), men det jag efterfrågade är just hur man gör för att få bort det alternativt minska det, ser jag på en vanlig bild i LR i 50% så ser jag bandningen i textiler där oftast uppkommer och jag har inte den kamera-utrustning jag har för vissa små bilder på skärm eller a5 utskrifter.

Har du provat att dra ner den skärpning du gjorde i Lightroom 2?
 
det har med version 2010 att göra, bandningen kommer fram när jag ändar om till senaste, vare sig jag har redigerat eller inte innan..

Okej. Om bilderna överhuvudtaget aldrig redigerats i Lightroom 2 är det märkligt.

Är det bara när du tittar på bilderna på skärm som problemet uppstår, eller syns det även på utskrifter?
 
Okej. Om bilderna överhuvudtaget aldrig redigerats i Lightroom 2 är det märkligt.

Är det bara när du tittar på bilderna på skärm som problemet uppstår, eller syns det även på utskrifter?

bra fråga, har tyvär ingen skrivare..

vore intressant om fler har bandning med sina 1Ds mark III alt 5d mark II i LR 3 med senaste verisonen.
uppkommer också i photoshop / camera raw.

frågan är om det inte borde fixas i nån kommande patch..


men tar gärna tips om nån vet hur man iallfall kan reducera det lite i LR.
 
det har med version 2010 att göra, bandningen kommer fram när jag ändar om till senaste, vare sig jag har redigerat eller inte innan..

Ah... Nu tittade jag närmre på dina exempelbilder. Det där är inte "bandning", det är färgmoire - orsakad av samma saker som jag nämnde tidigare. Att de finns i den nya, men inte i den gamla interpoleringsmotorn är kanske inte så konstigt då du verkligen valt ett tortyrtest.... Högfrekvent luminansinfo i ett dubbelriktat mönster (tyg), och detta korsas av ett överlagrat mönster av "veck" som blivit blekslitna.

Är mönstrena inte större än så här går de alldeles utmärkt att måla över med lite kraftig "colour noise Reduction" i ett korrektionslager direkt i LR.

Adobe kanske uppdaterar sina kameraprofiler ganska snart - det händer med jämna mellanrum vid varje större programuppdatering. Tyvärr brukar de inte skriva ut detta i sina "version histories", men att alltid uppdatera så snart det är möjligt är alltid en bra ide. Uppdateringarna brukar bara anges som "stöd för den nya kameran bla, bla, bla" osv, men de innehåller också ofta småkorrigeringar på tidigare kameror. Tydligt är att vissa kamerors grundvärden från den gamla motorn blivit lite optimistiska med den nya motorn.

Om du vill kan jag skicka över råfilen till Eric på Adobe, de är ganska bra på att svara på konstruktiv kritik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.