Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 3 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, tack! Du hann alltså få din nyckel/länk innan du märkte misstaget? Tur att LR inte är lika rörigt som Adobes webshop!

Nej jag har fortfarande inte fått den nyckeln, köpte en till på rätt sätt och kommer att returnera den felaktiga när nyckeln kommer.
 
Köpt, laddat ned och installerat.
Allt gick som en dans:)
Brusreduceringen verkar vara kanon.
 
Gratisprov

Jag tankade ned en svensk LR3 som gratisprov (har inte använt LR tidigare). Nedladdning från europasidan gick smidigt. Programmet funkar kanon (brusreduceringen är fantastisk) och verkar vara beroendeframkallande. Tyvärr måste jag kosta på fullversionen den dagen då provperioden är över.
 
Programmet funkar kanon (brusreduceringen är fantastisk) och verkar vara beroendeframkallande. Tyvärr måste jag kosta på fullversionen den dagen då provperioden är över.

Det ÄR beroendeframkallande! Har kört sedan 1:an och sitter djupt fast... ;-)

Vaddå "tyvärr måste jag kosta på fullversionen"? Det är värt pengarna. Bara en sådan sak som att ha full koll på bilderna, blixtsnabbt (nåja, oftast) kunna leta fram vad man vill ha med hjälp av katalogen. Härligt!

Och nä, jag har inga som helst anknytningar till Adobe.
 
Hur är det med den omtalade brusreduceringen - måste den läggas på hela bilden eller kan den målas på/maskas bort? (har aldrig använt LR så jag vet inte alls hur det ser ut)

Per
 
Äsch; jag är ju ett sårarsle som inte söker själv i stället.. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=gmc8aHCCI3Y

Brusreducering på hela bilden allsså. Visst är det så att funktionerna i LR vad gäller 'framkallning' i princip är desamma som i ACR, så att det inte är helt osannolikt att samma verktyg för brusreducering dyker upp där också såsmåningom?
 
Har kört LR3 i två kvällar nu, och den är ju mkt trevlig att jobba i, jämfört med gamla Elements 6. Får bli ett köp när provtiden går ut.
/L
 
Jag gjorde samma fel, du har köpt en sk volymlicens och kan lägga till fler användare på den, varit i fel shop.
Jag ringde Adobe supporten och dom kan göra en retur, men inte förrän du fått nyckeln. Du ska returnera och köpa från svenska shopen i stället för att få in det bland andra licenser när du loggar in.

Följetongen fortsätter...jag har ännu inte fått min nyckel och undrar om man kan köra en uppgradering med denna volymlicens på sin gamla "normala" licens? Då skulle jag skippa att byta för en struntsumma.
Hittar ingen info om detta på Adobe och inte tycks någon svara på mejl heller. I telefon svarar en kille vars dator hakat sig (!) så han inte kommer åt rätt sidor osv . Inget bra betyg för kundtjänsten iaf.
 
Är LR3 lika segt att läsa in alla bilder man har i datorn som 2.6? var?
Eller var det bara betan som var seg, tyckte det tog tid man visste inte om allt var inläst och gjorde man nå´t verkade det som om LR fiock börja om att läsa in bilderna.
 
Är LR3 lika segt att läsa in alla bilder man har i datorn som 2.6? var?
Eller var det bara betan som var seg, tyckte det tog tid man visste inte om allt var inläst och gjorde man nå´t verkade det som om LR fiock börja om att läsa in bilderna.

Vi kanske har olika upplevelse av trögheten i uppladdningen av bilder. Det var stor skillnad i uppladdningen av bilder från mina 3 kameror. !DMKIIN var relativt snabb, Canon G9 ungefär detsamma. 5DMKII var däremot riktigt slö. Det jag upplevde tog tid var att rendera thumbnails.
I den senaste versionen av betan blev det snabbare.
Enligt Adobe har man ändrat hur rendering av thumbnails uppför sig. Nu kan man börja redigera bilder redan när de första bilderna laddats in utan att datorn blir helslö. Detta gäller åtminstone för Mac.
På resa redigerar jag bilder på en Macbook Air, generation 1. Inte världens snabbaste dator men det fungerar helt tillfredställande.
Tycker att prestanda i LR3 är bättre än i LR2.
 
Hur f-n ändrar man språk

Har nu laddat ner LR3. På Installationsfilen stod det att det var engelska men när jag hade installerat det så är det den svenska versionen. Undrar nu vars man kan ändra språk? Har letat igenom menyerna men kan inte hitta nått.

Tacksam för svar.
 
Har nu laddat ner LR3. På Installationsfilen stod det att det var engelska men när jag hade installerat det så är det den svenska versionen. Undrar nu vars man kan ändra språk? Har letat igenom menyerna men kan inte hitta nått.

Tacksam för svar.

Beror på vilket operativsystem du har. Har du mac så kan jag hälpa dig.
 
mac senaste operativ... äre snow leopard det heter?

Topp! Gör så här:

1: Stäng av LR
2: Leta upp LR i program-mappen
3: Höger klicka på program ikonen och välj "Visa paketets innehåll"
4: Öppna mappen "Contents"
5: Öppna mappen "Resources"
6: Hitta mappen som heter: "sv.lproj"
7: Dra den mappen till papperskorgen
8: Stäng alla fönster
9 Starta upp LR
10 Klart!

OBS! Förutsätter att du vill ha programmet på Engelska och inte Svenska.

Lycka till!
 
Det funkar på betan men jag kan inte hitta mappen sv.lproj på den riktiga versionen...

Är det jag som virrar eller eller ska dom va likadana betan och den skarpa versionen?

Edit: never mind jag hitta den. Tack för hjälpen!
 
Många skriver att de laddar ner uppgradering. Finns det inte någon fördel att få kartongen hemlevererad?
Fungerar det att betala för en uppgradering och ha den på¨2 datorer, t ex en stationär och en bärbar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.