Annons

Lovsång till mätsökarkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har du ännu inte upptäckt att mätsökarkameran är det perfekta fotograferingsverktyget så läs länkarna här! Rangefinderforums skapare Jorge Torralba utlyste en tävling där man skulle skriva en liten uppsats varför mätsökaren är att föredra. Vinnaren bland de 11 uttagna (tror det var Essay 11) röstades fram av Rangefinderforums medlemmar och priset var ett Voigtländer-Bessa-kit. Ska själv skriva ut dom då det blir lättare att läsa från papper än dataskärm.........

Essay 1

Essay 2

Essay 3

Essay 4

Essay 5

Essay 6

Essay 7

Essay 8

Essay 9

Essay 10

Essay 11
 
Du har inte tagit med något om min gamle pen-pal Alastair Firkin och hans FOM2-projekt*)...ajjans!!
Nå, Alastair får den som önskar ta kontakt med själv. I sin dagliga gärning gör han inte annat än sitter och tittar på bilder och bedömer vad han ser. Härligt jobb?.... Jo, kanske, han är röntgenläkare.......
I vilket fall är han en hängiven Leica-fan men som den glade australiensare han är är intet honom främmande - inte ens någon digital grunka.MEN!!! FOM" är helt och hållet ägnat åt Leica-kameror och Leicaoptik. Doch är R-modellerna tillåtna.
Men, FOM2 är värt att titta på: Here's luck!: http://stmaarten.globat.com/~afirkin.com/NewSite/FOM2 Folder/fom2.htm
Us
*) FOM2 = Family Of Man 2.
 
Ja, mätsökarhusen är minst stimulerande att använda och jobba med!

Jag sålde dock min igår.. min kära Hexar RF..;)


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja, mätsökarhusen är minst stimulerande att använda och jobba med!

Jag sålde dock min igår.. min kära Hexar RF..;)


MVH Niclas,

Har själv gått motsatta vägen. Skaffat mig mätsökare på senare år, ångrar nog att jag inte gjort det tidigare..........
 
För mig som inte känner till mätsökarkameror och inte orkar läsa långa uppsatser:

Vad är poängen/fördelarna med mätsökarkameror?
 
Graal skrev:
Har du ännu inte upptäckt att mätsökarkameran är det perfekta fotograferingsverktyget...


Inga nyheter för mig Nils! ;)

Jag har ju upptäckt detta redan 1959! :)

Men kul ändå att många använder och även återupptäcker fotograferingsverktyget alla kategorier! ;):)

Mvh Bengan
 
Martin F skrev:
För mig som inte känner till mätsökarkameror och inte orkar läsa långa uppsatser:

Vad är poängen/fördelarna med mätsökarkameror?


Mätsökarkamera är gatufotografernas kamera,
liten, kompakt och tyst.

Objektiven kan göras bättre och mindre på en mätsökarkamera än på en spegelreflex!!

Några av fördelarna! :)
 
Makten skrev:
En liten fundering; borde det inte förekomma "felfokus" hos mätsökarkameror ibland? Något i själva sökar-apparaturen måste ju vara mekaniskt kopplat till fokusringen på objektivet, och då också kalibrerat? Jäkligt knölig konstruktion, men mycket intressant. Läste lite här: http://www.imx.nl/photosite/leica/technics/RFbasics/rfissues.html


Vet inte!
Har i ochför sig bara haft mätsökare sedan 1959... ;)

Jovisst, fel förekommer nog!

Även om konstruktionen inte verkar vara speciellt känslig...eller?
Nå'n annan som vet?


Tappade en mätsökare/Leica i trottoaren nån gång på 60-talet, visst blev det en justering hos Brandts optik.

Leicas funktion är nog litet känslig; då kammen på objektiven bör inte ha några märken,
då läser kameran kanske fel.

Contax II och Contax IIa har hela avståndsfunktionen i kamerahuset, där mindre chans för fel.

Men visst bör det kollas/justeras efter en "smäll" i gatan.

/Bengan
 
Martin F skrev:
För mig som inte känner till mätsökarkameror och inte orkar läsa långa uppsatser:

Vad är poängen/fördelarna med mätsökarkameror?

Förutom att det är lättare att göra optik med bra optisk prestanda:
Tystare, mindre, diskretare, kompaktare. Ljusstark sökare oavsett optikens ljusstyrka. Exponeringen sker med minimal tidsfördröjning till avtryck. Saknar spegel och har därför minimalt med vibrationer som kan ge oskärpa vid långa tider (1/15-1/30). Man ser motivet i exponeringsögonblicket, det blir inte svart i sökaren. Man ser lite mera utanför ramen som begränsar bildutsnittet, kan därför vara mera beredd i vissa situationer. Leica 39mm skruvgänga samt M-bajonett på de flesta systemmätsökarkameror och optik gör att utbudet och kombinationsmöjligheterna är ganska stora. Finns även adaptrar för skruvgänga till bajonett. Finns också många billiga, begagnade kompaktmätsökare med fast optik från 60-talet och framåt av mycket hög optisk kvalitét som är små och går ner i fickan.

Passar därför bra för gatufoto/ögonblicksbilder/snapshots/resekamera etc. där man vill ha en utrustning som är smidig och inte tar så stor plats/väcker uppmärksamhet.
 
Tycker att mätsögare suger....paralaxfel, svåra att ha till macro...fota fåglar? Glöm det! Dess enda värde ligger väl i gatufoto/repotage, men som naturfotokamera tycker jag att den verkligen är usel....
 
Karin028 skrev:
Tycker att mätsögare suger....paralaxfel, svåra att ha till macro...fota fåglar? Glöm det! Dess enda värde ligger väl i gatufoto/repotage, men som naturfotokamera tycker jag att den verkligen är usel....



Helt rätt Karin, den e svår på håll! :)
Och på fåglar!

Men nära... :)
och i stan, helt Ok! :)

Mvh Bengan


Ps.
Usel...nja,
tycker nog inte det.
Allt ligger i betraktarens öga!

Ps. igen, tänkte kolla på dina naturfotobilder/fågelbilder,
men det får jag nog göra en annan gång! :) ;)
Mvh Bengan
 
Senast ändrad:
Graal skrev:

Tystare, mindre, diskretare, kompaktare.
.
.
.
Passar därför bra för gatufoto/ögonblicksbilder/snapshots/resekamera etc. där man vill ha en utrustning som är smidig och inte tar så stor plats/väcker uppmärksamhet.
Jahaja, nu är mätsökarfarbröderna igång igen:)

Hur svaret på frågan 'en tyst, mindre, diskret och kompakt kamera' kan vara en Leica förstår jag dock inte. Vilken digital kompakt som helst uppfyller ju de kraven bättre. En Leica (eller Bessa, Zeiss osv) är inte särskilt liten och kompakt jämfört med det kan kan hitta idag.
Och skall det nödvändigtvis vara film varför inte en Olympus XA eller en Minox (mit schnappschußeinstellung!)?
 
Karin028 skrev:
Tycker att mätsögare suger....paralaxfel, svåra att ha till macro...fota fåglar? Glöm det! Dess enda värde ligger väl i gatufoto/repotage, men som naturfotokamera tycker jag att den verkligen är usel....
Ja är det inte skönt. Det finns alldeles för många människor med den utrustning du förespråkar som förser världen med åt h....v.te för många deprimerande dåliga naturbilder som ingen bett om.....
Us
 
tormig skrev:
Jahaja, nu är mätsökarfarbröderna igång igen:)

Hur svaret på frågan 'en tyst, mindre, diskret och kompakt kamera' kan vara en Leica förstår jag dock inte. Vilken digital kompakt som helst uppfyller ju de kraven bättre. En Leica (eller Bessa, Zeiss osv) är inte särskilt liten och kompakt jämfört med det kan kan hitta idag.
Och skall det nödvändigtvis vara film varför inte en Olympus XA eller en Minox (mit schnappschußeinstellung!)?


Det här är de avvikandes kamera,
de som inte flyter med strömmen,
Retrograd!

De som simmar motströms!

Mätsökar-aficionados! ;)

Mvh Bengan

Ps. Och varför inte börja fota med en mobil!
Den måste vara tystast av alla!! :)
Om man stänger av ringsignalen!
 
Bengan: jag blev nyss medlem inte hunnit ladda upp några ännu...

En canon g3 tar ju bättre gatufotobilder än leicor, men det är ju lite av leica över den också iofs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.