Annons

LOMO Holga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att kolla i toycamerapoolen, där finns massor.




<besserwisser på>
Mer noggrant görs den i Hong Kong. Fast det är tillhör ju Kina nu visserligen.
<besserwisser av>



\h
 
Härligt med lite besserwissers i forumet! En rolig, kamera är det dock, trots den sunkiga bildkvalitén och ljusläckaget.
 
De flesta nyare Holga-kameror har inget ljusläckage, Holga införde ett hårdare kvalitets-kontroll för något år sedan...
 
Kvalitétskontroller......ja man ska väl kolla så att kamerorna inte blir för bra då. Fast ljusläckage vill jag inte ha, det räcker med att optiken har de dåliga egenskaper den ska ha.
 
Min Holga har ljusläckage, men inte så hemsk vinjettering, något jag faktiskt saknar på många bilder. Man kanske ska prova ringa supporten och klaga? :)
 
Min Holga beter sig lite olika varje gång jag har laddat den med ny film. Skojig kamera som alltid överraskar.
 
Vaffan, man blir ju sugen på en sån där "toycamera" - vad kostar en som tar 6x6? Rekommendationer? Jo, jag vet, det finns säkert humtitolv trådar i ämnet.

//Lasse
 
Köpte min från kafferbrus på tradera, är riktigt skarp faktiskt, inget ljusläckage heller. Min förra var rejält sned och vind, läckte ljus som ett såll, gluggen var inte mycket att hurra för heller. Men hur som helst är de super att plåta med, rekomenderas varmt.
 
Har framkallat min provfilm nu (som jag tog tidigare idag) efter att ha modifierat min Holga något. Jag upplevde att den enda exponeringskombinationen var ngt för lite så jag har nu pillat dit en mindre bländaröppning (med hjälp av svart papper och tejp) i den infällda bländaren för soligt väder som annars inte har någon verkan. Den motsvarar ca 11-16 mot den ordinarie 8. Jag upplevde också att sökaren visade för lite mot vad som kommer med på bilden och därför fixade jag till en ny och mindre öppning mot filmen genom att limma fast en svart pappersram och nu motsvarar sökaren ungefär den yta som kommer med. Bra också för jag vill gärna ha möjlighet att kopiera hela negativet och så vill jag få en svart ram runt bilderna. Underlättas om negativet är ngt mindre än negativhållarens ram. Visserligen förlorar man lite av vignetteringen men det kan kvitta. Det går ju att mörka ned hörnorna vid kopieringen mera om man vill. Jag gjorde också en tredje modifiering genom att låta skruven som hindrar optiken att skruvas av vara i inskruvat läge. Då kan jag skruva ut optiken ytterligare lite och få "mittskärpa" ned till ca ½ meter ist för 1m. Optiken kan då skruvas av gängan men jag satte ett streck precis innan den lämnar gängan så att jag inte ska skruva för långt. Man får då också lite mera vignettering i bilden. Lägger in några bilder så att ni kan se.

Ny bländare.
 

Bilagor

  • pict0031.jpg
    pict0031.jpg
    53.3 KB · Visningar: 228
Bild på nya näravståndet (ca ½m) till vänster. Mera vignettering således (men lite försvinner iom min nya avmaskning). Till höger bild fotad på 6m-markeringen.
 

Bilagor

  • pict0034.jpg
    pict0034.jpg
    40.2 KB · Visningar: 220
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.