Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
LOMO Holga
- Trådstartare Photoborn
- Start datum
clumba
Aktiv medlem
Graal
Avslutat medlemskap
Photoborn skrev:
Härligt med lite besserwissers i forumet! En rolig, kamera är det dock, trots den sunkiga bildkvalitén och ljusläckaget.
Min Holga har inget ljusläckage.
pepperazzi
Aktiv medlem
Min Holga har ljusläckage, men inte så hemsk vinjettering, något jag faktiskt saknar på många bilder. Man kanske ska prova ringa supporten och klaga?
clumba
Aktiv medlem
Min tar både både 6x6 och 4x6, köpte på tradera men det finns på www.kaffebrus.com också.
Millacamilla
Aktiv medlem
Mina ligger här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=76992
systerdiesel
Aktiv medlem
Köpte min från kafferbrus på tradera, är riktigt skarp faktiskt, inget ljusläckage heller. Min förra var rejält sned och vind, läckte ljus som ett såll, gluggen var inte mycket att hurra för heller. Men hur som helst är de super att plåta med, rekomenderas varmt.
Graal
Avslutat medlemskap
Har framkallat min provfilm nu (som jag tog tidigare idag) efter att ha modifierat min Holga något. Jag upplevde att den enda exponeringskombinationen var ngt för lite så jag har nu pillat dit en mindre bländaröppning (med hjälp av svart papper och tejp) i den infällda bländaren för soligt väder som annars inte har någon verkan. Den motsvarar ca 11-16 mot den ordinarie 8. Jag upplevde också att sökaren visade för lite mot vad som kommer med på bilden och därför fixade jag till en ny och mindre öppning mot filmen genom att limma fast en svart pappersram och nu motsvarar sökaren ungefär den yta som kommer med. Bra också för jag vill gärna ha möjlighet att kopiera hela negativet och så vill jag få en svart ram runt bilderna. Underlättas om negativet är ngt mindre än negativhållarens ram. Visserligen förlorar man lite av vignetteringen men det kan kvitta. Det går ju att mörka ned hörnorna vid kopieringen mera om man vill. Jag gjorde också en tredje modifiering genom att låta skruven som hindrar optiken att skruvas av vara i inskruvat läge. Då kan jag skruva ut optiken ytterligare lite och få "mittskärpa" ned till ca ½ meter ist för 1m. Optiken kan då skruvas av gängan men jag satte ett streck precis innan den lämnar gängan så att jag inte ska skruva för långt. Man får då också lite mera vignettering i bilden. Lägger in några bilder så att ni kan se.
Ny bländare.
Ny bländare.
Bilagor