ANNONS
Annons

Logotyp på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

pixation

Ny medlem
Har fått massor med arga meddelanden om att jag märker mina bilden med min logotyp i hörnet. Anledningen till att jag gör det är inte att göra Reklam - det är för att skydda mina bilder. Webben är allt annat än en säker plats för ens bilder, så fort de ligger på webben är dem i stort sett förevigade - och kan lätt hamna i fel händer.

Kan bara ta som exempel,
Mina bilder på min kära vän Oksana Andersson används dagligen i press, tv och på webben av italiensk media - självklart bakom min rygg. De beter sig till och med så fult att de beskär om bilderna för att inte få med logotypen, istället för att kontakta mig angående bilderna.

Så hur bör jag göra för att skydda mina bilder på annat sätt än att märka dom? Hade kunnat välja att märka dem med något annat, men min logga är ändå det bästa jag kan lägga på för att visa att det är jag som äger bilden.

Om inte annat, hur kan man gå tillväga för att förhindra utländsk press att använda bilder bakom ens rygg? Är en sak med svensk press som man lättare kan hålla reda på, men i utlandet är det svårare.

Tack för mig / S
 
pixation skrev:


Om inte annat, hur kan man gå tillväga för att förhindra utländsk press att använda bilder bakom ens rygg?

Tack för mig / S

Kan detta vara "boven" bakom en annan tråd? :)

Du kan ju avstå från att lägga ut dina bilder så att de blir "lätta att stjäla". I den ickedigitala världen motsvaras det du gör ungefär av av att lägga din kamera (med namnlapp) på en parkbänk, och sedan undra över varför den inte är kvar fyra timmar senare.

Annars får du väl vattenstämpla bilderna och jaga tjuvarna via rättsliga åtgärder.

Du kan också lägga logotypen mer "strategiskt".
 
För att Italiensk media gör fel betyder inte att du ska ha FS som reklamkanal, vilket det som jag ser det blir när du "märker" dom med din logga.

Om du vet om att dom ändå stjäls så förstår jag inte varför du inte ändrar taktik och försöker med ngt annat.
 
Digimark Imagebridge?

pixation skrev:
Har fått massor med arga meddelanden om att jag märker mina bilden med min logotyp i hörnet. Anledningen till att jag gör det är inte att göra Reklam - det är för att skydda mina bilder.
Jag förstår att dina lättkläddatjejbilder kopieras och tjyvanvänds som du beskriver, men om din märkning ska tjäna som ett kopieringsskydd får du nog drämma till med mycket större logga/text (kanske som denna hos Minden Pictures eller ännu större) och dessutom strategiskt mitt på motivet så att kopieraren får rejält med jobb i Photoshop att försöka ta väck den.

Samtidigt blir bilden helt oanvändbar exv här på fotosidan för den som ska komma med bildkritik.

Personligen störs jag inte alls av din diskreta märkning (som även jag uppfattar mer som reklam än märkning) men om den strider mot fotosidans regler om reklam - crew kan väl fälla domen - så ska du naturligtvis ändra på bilden.

Det finns märkning-o-tracking-tjänster, t ex Digimarc Imagebridge för att upptäcka bilder på webben.
Efter upptäckten är det jobbiga kvar; att kontakta och få pengar från användaren. Är man skrupelfri nog att tjuvkopiera betalar man nog heller inte vid första brevet...
 
Det som stör är att en logotyp knappast skyddar bilden bättre än bara ditt namn. Nu har du ju minskat ner den, vilket är bra, men den bryter fortfarande mot reglerna genom att ha både ditt namn och en hemsida som drivs i uppenbart vinstintresse. Redaktionen bryr sig tydligen inte, vilket jag tycker är mycket märkligt.

Det enda sättet att inte få bilderna stulna är nog tyvärr att inte lägga ut dem. Stöldbegärliga saker ska man inte skylta med.

Vi är ganska många som ifrågasätter vad bilderna gör på FS alls dessutom, som du väl sett i tråden här bredvid. Om du inte är intresserad av kritik så finns det väl ingen anledning att lägga ut dem? Då slipper du stöld dessutom. På din privata sida kan du ju ha så stora logotyper du vill, vilket om du gör det på ett snyggt sätt gör bilden meningslös att stjäla.

Problemet är alltså att FS inte är en reklamplats som jag ser det (redaktionen verkar måttligt brydda). Alltså blir det svårt att lägga ut bilder i reklamsyfte.

Edit: Detta är min personliga åsikt angående detta med loggor, och det tycker jag skulle gälla åtminstone i kritikpoolerna. Om man vill ha jordens blaffa på en bild som bara ligger i ens egna album så spelar det väl ingen roll.
 
Om du inte vill att dina bilder på din kära vän Oksana Andersson ska stjälas, så kan väl ett enkelt förslag vara att du inte berättar att modellen är Oksana Andersson. Jag tror att dom Italienska tidningarna får det mycket svårare att hitta dom då.
Tyvärr kommer kanske dina bilder då att få färre visningar o mindre uppmärksamhet o inte lika många kommer besöka din hemsida, men i gengäld kanske du kan få lite mer konstruktiv kritik tillbaka.
 
Roligt att se dig Staffan i ett forum ;-)

Jag väljer att inte lägga ut bilder på kändisar ellar andra motiv som är "stöldbegärliga" för den delen. Sen snor ju folk bilder i alla fall, FS begränsade upplösning gör ju dock att användningsområdet inte blir så stort. En sk vattenstämpel är det "proffsigaste" sättet att lösa problemet, men den kan ge problem när bilden automatiskt "skalas om" som här på FS.

Men att folk snor ens bilder (ideer, lösningar, ljusättning, osv) är ju en form av erkännannde, kan du inte bara se det som "framgångens pris" som du stoiskt "betalar"?

/johan e

Ps
Less is more...
 
pixation skrev:
...Mina bilder på min kära vän Oksana Andersson används dagligen i press...

Om bilden används i press så kan det knappast vara en bild som hämtats från FS. Det skulle aldrig upplösningen räcka till.
 
Re: Re: Logotyp på bilderna

Lowrider skrev:
Om du inte vill att dina bilder på din kära vän Oksana Andersson ska stjälas, så kan väl ett enkelt förslag vara att du inte berättar att modellen är Oksana Andersson. Jag tror att dom Italienska tidningarna får det mycket svårare att hitta dom då.
Tyvärr kommer kanske dina bilder då att få färre visningar o mindre uppmärksamhet o inte lika många kommer besöka din hemsida, men i gengäld kanske du kan få lite mer konstruktiv kritik tillbaka.

Vem tusan är Oksana Andersson,
är det en världskänd nakenmodell
i genren "kom och ta mig" bilder?
 
Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

kiwawa skrev:
Om du vet om att dom ändå stjäls så förstår jag inte varför du inte ändrar taktik och försöker med ngt annat.

Läste du Staffans fråga överhuvudtaget?

Tre Ess skrev:
Vem tusan är Oksana Andersson,
är det en världskänd nakenmodell
i genren "kom och ta mig" bilder?

Lågt, riktigt lågt...

Här får ni nu chansen att skapa en dialog med en 19 årig kille som ni beklagat er över i en annan tråd, där han inte var delaktig.

Blandar ni inte äpplen och päron nu?

/Michael
 
Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

Michael f8 skrev:
Läste du Staffans fråga överhuvudtaget?



/Michael

Ööö, jo jag läste frågan.Och det är bra att du så utförligt förklarar vad du menar;-), men ok, om du menar att jag ska ge konkreta exempel vad han ska göra istället för att plita dit en logga så har jag inget exempel för det mer än att lägga in sitt namn i stället för logga.Men om man nu fotar "kända" personer som "levebröd"(kan också vara på amatörnivå) för ett företag borde man ha såpass koll att man vet hur man "stöldmärker" sin bild för webben.På FS är det inte ok med loggor och det går tydligen inte fram riktigt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/7052.htm

Vet heller inte vem O.A är, men det spelar mindre roll i detta sammanhang.
/Janne
 
Re: Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

kiwawa skrev:
Ööö, jo jag läste frågan.Och det är bra att du så utförligt förklarar vad du menar;-), men ok, om du menar att jag ska ge konkreta exempel vad han ska göra istället för att plita dit en logga så har jag inget exempel för det mer än att lägga in sitt namn i stället för logga.Men om man nu fotar "kända" personer som "levebröd"(kan också vara på amatörnivå) för ett företag borde man ha såpass koll att man vet hur man "stöldmärker" sin bild för webben.På FS är det inte ok med loggor och det går tydligen inte fram riktigt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/7052.htm

Vet heller inte vem O.A är, men det spelar mindre roll i detta sammanhang.
/Janne

Jag upprepar vad han ville ha hjälp med:

"Så hur bör jag göra för att skydda mina bilder på annat sätt än att märka dom?"

Jag vet inte hur gammal du är, men Staffan verkar göra ett långt mognare intryck i denna tråd än dig.

Staffan har fått ha sin bild kvar efter att FS crew sett dem.
OK?

Du påstår "På FS är det inte ok med loggor och det går tydligen inte fram riktigt" Sedan länkar du till FS regler om hur de önskar att ev loggor ska se ut...

Jag vet inte, men föredrar du att vi diskuterar på något annat språk än svenska?


/Michael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

Michael f8 skrev:
Jag upprepar vad han ville ha hjälp med:

"Så hur bör jag göra för att skydda mina bilder på annat sätt än att märka dom?"

Jag vet inte hur gammal du är, men Staffan verkar göra ett långt mognare intryck i denna tråd än dig

Vad har ålder med detta att göra?Viktigt för dig kanske men inte för mig.
Jag hävdar fortfarande att en sån "känslig"sak bör han veta innan han lägger upp bilder på webben.
Michael f8 skrev:

Staffan har fått ha sin bild kvar efter att FS crew sett dem.
OK?


Och det förstår inte jag.

Michael f8 skrev:

Du påstår "På FS är det inte ok med loggor och det går tydligen inte fram riktigt" Sedan länkar du till FS regler om hur de önskar att ev loggor ska se ut...


Om du bemödar dig att kika på exemplet längst ner så står det att logga(diskret) ELLER namn kan vara ok,i Staffans bilder finns bägge, eller hur?ÄR det då ok?

Michael f8 skrev:

Jag vet inte, men föredrar du att vi diskuterar på något annat språk än svenska?


/Michael

Antar att du syftar på mitt efternamn("moget"?)
Kan tyvärr inte finska,och engelskan är sådär,tyskan har jag i stort sett glömt, så nej, Svenska går bra;-)
 
Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

Michael f8 skrev:

Lågt, riktigt lågt...

Här får ni nu chansen att skapa en dialog med en 19 årig
kille som ni beklagat er över i en annan tråd, där han inte
var delaktig.

Blandar ni inte äpplen och päron nu?

/Michael

1. Min fråga var en reaktion på Hohenthals inlägg. För mig
är namnet helt okänt men omtalas som om det vore en
världskändis alla känner till. Jag tänkte mig mer ett svar
från någon av de andra i tråden.

2. Jag anser att denna fotografs sätt att porträttera kvinnor
till största delen uttrycker just detta, därav mitt antagande.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

kiwawa skrev:
Vad har ålder med detta att göra?Viktigt för dig kanske men inte för mig.
Ibland kan jag tycka att det är bra att veta, om jag inte får en hint i sammanhanget, om hur jag ska lägger upp en strategi för att göra mig förstod/bemöta el nå personen lämpligast.
Om jag diskuterar med en 11 åring eller 35 åring så tror nog jag försöker uttrycker mig på olika sätt.
Ibland funkar det, ibland inte.

kiwawa skrev:
Jag hävdar fortfarande att en sån "känslig" sak bör han veta innan han lägger upp bilder på webben.
OK… Du tycker att han bör ha vetat… Loggans storlek blev fel och nu ska han inte komma här och fråga om alternativ?

kiwawa skrev:

Och det förstår inte jag.

Om du bemödar dig att kika på exemplet längst ner så står det att logga(diskret) ELLER namn kan vara ok,i Staffans bilder finns bägge, eller hur?ÄR det då ok?

Ärligt talat inte jag heller, men jag ser inte heller det stora problemet, loggorna syns ju även i tumnaglarna, innan man klickar på dem. FS crew bestämmer, inte du eller jag.
Om FS crew sett dem och de är kvar så det ok enl deras definition, just nu, men de har möjligheter att ändra sig när de vill.
Om det är OK med mig? Jag skulle anmärka på det den störande loggan om jag skriv en bildkritik på bilderna, men det ”drabbar” väl bara fotografen och inte andra.


kiwawa skrev:

Antar att du syftar på mitt efternamn("moget"?)
Kan tyvärr inte finska,och engelskan är sådär,tyskan har jag i stort sett glömt, så nej, Svenska går bra;-)

Ja, eftersom det inte är självklart att man har svenska som modersmål bara för man skriver på fotosidan.se, jag var inte säker om du misstolkade mina inlägg eller att jag misstolkade dina inlägg.

Jag är fortfarande helt övertygad om att du och Anne-Lie blandar äpplen och päron här.


/Michael
 
Det finns ju konstnärer som signerar sina verk med en symbol, varför skulle det va så fel på en bild isåfall?
 
t.om. staffans tråd om en jävla logga spårar ur i helt annan debatt. Sluta störa er på tuttar, glamourmodeller eller vad det handlar om. En del e som gnällkärringar som kolar på program de stör sig på å skriver insändare. Byt kanal bara å gå vidar med livet.

//m
 
Nå, frågan om hur man skildrar (eller bör skildra) unga damer kan ju vara större än bara ytan, om man säger så.

När det gäller logga finns det naturligtvis inget som direkt hindrar att man har en kombination av företagsnamn och egennamn i denna.

Men annars är det en intressant fråga: Hur förhindrar man bildstöld på Internet? När intresset att visa upp sina produkter kommer i konflikt med (det fullt berättigade) intresset att få ha sina bilder i fred kan man bli tvungen att välja. Väljer man då att visa upp, kan man knappast räkna med annat än att bilderna kan bli "piratkopierade". Sedan kan man naturligtvis tycka att en seriöst satsande yrkesfotograf skall ha den insikten tidigt, och en utväg är ju att avstå från att visa bilder med ett kommersiellt värde.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Logotyp på bilderna

Tre Ess skrev:
1. Min fråga var en reaktion på Hohenthals inlägg. För mig
är namnet helt okänt men omtalas som om det vore en
världskändis alla känner till. Jag tänkte mig mer ett svar
från någon av de andra i tråden.

2. Jag anser att denna fotografs sätt att porträttera kvinnor
till största delen uttrycker just detta, därav mitt antagande.

Hej
Oksana är, förutom väldigt vacker. även fotbollsspelaren Chippen Wilhemssons nya flickvän. Chippen har gjort stor sucssé i sin nya italienska klubb Roma. I Italien är det ju som bekant rätt populärt med lättklädda tjejer. Det finns bl.a. fotbollsmagasin på TV som piggar upp analyserna med lite nakna bröst. Så Oksana har snabbt blivit mycket populär där nere...

Appråpå porr så finns det ju även i "fin kulturen", kolla bara på konstnären Jeff Koons bilder med Cicciolina.
Klart att det ska kunna finnas utrymme även på FS för dom som finner intresse i det. Sjäv känner jag mig så avtrubbad att ett par nakna bröst inte längre provocerar mig...

Det intressanta är väl syftet med bilderna som läggs upp på FS. Om man strävar efter att utveckla sina egna konstnärliga eller tekniska ambitioner. Eller för att använda FS som en marknadsförningskanal. Känns väl inte så jäkla kul att lägga ner tid på bildanalys till någon som igentligen inte vill ha det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.