Annons

Passion.com stal min bild, nu vill jag anmäla, hur gör jag!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har varit i kontakt med bildombudsmannen och han vill gärna ta upp ärendet och stämma dom på plats i USA, han hade kontakter där och hade tydligen stor vana av sånt här, allt det skulle kosta mig var 750:- och det är det verkligen värt att slå dom på fingrarna.


Men först ville han att jag skulle skicka faktura om jag bara ville ha betalt för deras användande av bilderna, men det vill jag ju helst inte, jag vill ju ha bort dom. Han jobbar så att man först skickar faktura för att skrämma dom.


Ja precis det är inte bara en bild på mig utan två! Jag var tvungen att köpa mig ett silvermedlemskap för att få se den andra bilden, en lika "snygg" bild på mig, när jag är redigt sleten efter en Norgekryss, med pälsmössa och en ölburk i handen...


Iallafall tillbaks till fakturan jag ska skicka, hur gör man? Ska jag skriva ner mina bankkontouppgifter eller hur går det till?


Jag hoppas att jag inte ska behöva skicka faktura, utan att dom tar ner bilderna istället. Mitt sista mail som kommer skickas idag ser ut så här:


Hello again. My pictures (2 of them!) are still on Your site. I've been in contact with my lawyer now. And If You don't remove my pics within 24 hours, I will send You an invoice for the 2 pictures, and if You dont pay within 10 days, I will send You this invoice again with interest, and if You dont pay within 7 more days I will press charges.

Sincerely Malin Alfredsson

Ser det okej ut?
 
Är det verkligen så smart att skicka faktura? Om de betalar så har du ju implicit godkänt att de använder bilderna. Du vill väl att de ska ta bort bilderna helt och hållet om jag förstod dig rätt.

Om de betalar din faktura så blir det nog omöjligt att få bort bilderna sen.
 
OK, se bara till att noga specificera på fakturan vad det är du tar betalt för.

För 40000 kr om året kan jag också tänka mig att ställa upp med bild på passion.com. :)
 
Bildstölder är så vanliga att jag inte orkar bry mig längre. Jag skulle behöva vara ledig från mitt ordinarie jobb 5 dagar i veckan för att jaga dessa tjuvar som mest härjar på saiter utomlands och i olika bloggar. Vissa internet tidningar själ också bilder. Har vid otaliga tillfällen jagat dom utan resultat. Varken mail eller annat hjälper. Därför har jag lagt ner projektet att försöka stoppa dessa tjuvar och mår nog bättre när jag inte engagerar mig mer.På en sait i Baltikum var till och med mina bilder till försäljning som collage på grund av att bildstorleken inte var stora nog.
 
Uppgivenhet

Nej, kläm åt dom ordentligt så att det svider i pengakassan - det är det enda dom förstår.

Har inte fotosidan nån guide om hur man plattar till såna här sajter?
 
eosguy skrev:
Denna advokatbyrå ligger på samma gata som dom har sitt kontor på, men att få ut några pengar är nog kört de kommer köra över dig totalt, om du inte är gjord av pengar och har tid att processa. Det första de kommer vilja ha är bevis på att det är DU som tagit bilden. ...[/url]
I USA finns ju advokater/firmor som står för utgifterna mot % av skadeståndet.
Det måste gälla bilder oxå.
 
Bofoto2 skrev:
I USA finns ju advokater/firmor som står för utgifterna mot % av skadeståndet.
Det måste gälla bilder oxå.

Japp, det gor det, men oftast ar det typ 50% - 60% som de vill ha da.. men 50% av nagonting ar mer an 100% av ingenting.

Jag var sjalv tvungen att gora nagon liknande nar en eskortfirma snodde nagra av mina bilder for deras bruk, utan min eller tjejernas tillatelse. Tjejer jobbade absolut inte som eskorter.

Slutat med att firman deklarerad konkurrs for att komma undan $300 000 i skadestand, kostade mig inte en krona, men jag fick inga pengar hella p.g.a konkursen.
 
Jag är borta!!!! *vågen*
Mina bilder är nere från sajten!
Mitt mail angående leasing av bilderna för $500 styck/månaden skrämde dom nog :p
Tack alla för hjälpen!

(där ser ni! lilla jag kunde faktiskt rå på en sån jätte! David & Goliat )
 
Grattis

Det var fint att du lyckades i detta fallet, och har du riktig tur så sprids deras "svarta lista" (med dig) till andra sajter ...

Men dom har inte sett ljuset...
"Alla" andra fotografers bilder är fortfarande på gång att hamna på deras och många andras sajter.
Lösningen är vad Fredrik gjorde (synd att det ej fanns länkar), att klämma till dom.

Med hot om att fotografen skickar räkningar stoppar inte dom här sajterna.

Chansen att få 1/2 av 300.000$ är ju inte helt fel.
Att advokaterna tar 50% är nog ok, med tanke på att dom nog måste lägga ner en hel del arbete på ärendena och ofta blir blåsta som i Fredriks fall.

Fotosidan borde ha en guide om hur man klämmer åt dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.