Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logik för forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)
Går det att göra för den enskilde skribenten/medlemmen? I så fall behövs ju inte möjligheten att stänga sin egen tråd. Jag antar att det går att ändra denna accessrättigheten när TS är färdig och vill öppna för diskussion om sitt alster.
Du tänker dig något i stil med t.ex att du i tråden publicerar en bild per dag från en resa eller en sekvens av bilder under ett evenemang och när du är klar öppnas tråden för inlägg? Ska man då kunna svara på vart och ett av inläggen eller börjar ”tråden” efter din sista bild?

Intressant men är det inte något liknande collection / utställning (om det är bilder) men publicerat under en forumrubrik istället för på din sida? Eller som atttrådens första inlägg består av en sekvens av inlägg?

Jag är lite ambivalent i fråga om trådstängning men lutar mest år att inte ha funktionen att TS skall kunna stänga sin tråd.

Men det kan finnas ett slags scenario där det skulle vara bra. Jag tänker mig att någon vill skriva en berättelse med text och bild under flera dagar som en reseberättelse eller redovisning av ett pågående projekt. Då skulle det vara bra att kunna skriva sitt inlägg och därefter stänga tråden till nästa dags inlägg med sin text och bilder. På så sätt behålls kontinuiteten utan att få mer eller mindre ovidkommande inslag.
Det kanske passar bättre i en blogg? Det förhindrar effektivt ovidkommande inslag förutom eventuellt i kommentarerna, men man kanske redan nu kan stänga av kommentarsfunktionen för ett blogginlägg?

Jag vet ingenting om bloggar och jag framkastade bara en idé om när det skulle kunna vara bra att ha funktionen att TS kan stänga och öppna sin tråd. Ett i och för sig lite långsökt exempel kanske.

Det finns inte, såvitt jag kan se, någon logik där trådskaparen själv kan stänga en tråd. Jag tror inte på det riktigt heller. Jag tror det kommer skapa irritation när trådskaparen av någon anledning stänger. Då är det bättre att som trådskapare sluta bevaka.
Ok, då fick vi äntligen ett svar och kan runda av den delen av diskussionen.

Visst kan det skapa initial irritation hos några. Så är det alltid när man gör förändringar. Men efter ett tag skulle det rulla på som vanligt för alla som är här idag, plus att det troligen skulle komma in några fler nya forumdeltagare som inte vågar öppna munnen idag. Mer mångfald hade gynnat FS, tror jag.

Sedan får man fundera på om lite tillfällig irritation hos ett fåtal befintliga forumanvändare väger tyngre än den tysta irritationen hos alla de som aldrig vågar skriva i forumet. Den sistnämnda gruppen kanske är mycket större? 🙂

Fotosidan brukar benämna sig Nordens största fotosajt. Är det inte då lite märkligt att den aktiva kärnan i FS-forumet inte är tycks vara mycket större än en ordinär fotoklubb i en medelstor svensk stad?

Nåväl, då vet vi att funktionen för att stänga en reåd
nte finns. Tack för info, elmfeldt!

Senast ändrad:
Man kan kanske komma vidare genom att vända på frågan…

Finns det något bra exempel på en site med ett aktivt, inkluderande, o.s.v, o.s.v… forum (oavsett ämnesområde) där man kan anta att nyckeln till den positiva utvecklingen är tekniska funktioner som idag saknas på Fotosidan?

Man kan kanske komma vidare genom att vända på frågan…

Finns det något bra exempel på en site med ett aktivt, inkluderande, o.s.v, o.s.v… forum (oavsett ämnesområde) där man kan anta att nyckeln till den positiva utvecklingen är tekniska funktioner som idag saknas på Fotosidan?
Det är en väldigt bra fråga som egentligen borde ställas till dem som inte är här. Jag tror nämligen att merparten av dem som är aktiva i forumet är nöjda med läget. Det är därför de hänger här. De ser inget behov av att utöka antalet användare, skapa mer mångfald och en mer inkluderande stämning.

Ett väldigt vanligt scenario är att en ganska ny medlem på forumet ställer en väldigt specifik fråga, typ "Ska jag köpa Canon EOS 850D eller 90D?", och får ganska snabbt några relevanta svar som förespråkar antingen det ena eller det andra alternatiet, även om det kanske är omöjligt att helt korrekt svara på vad någon annan behöver, men sen kommer alla messerschmittar in och tycker att det bara är Full Frame som gäller, och sedan några andra som tycker att "nä, du ska satsa på spegellöst" och så börjar en sidodiskussion angående Spegel eller inte spegel, och sen lägger sig någon annan i diskussionen och tycker att alla är korkade som inte väljer Nikon eller Sony. Vid det här laget har TS känt sig nå nedtryckt och bortglömd i tråden att hen har lämnat tråden eller till och med forumet, och i det läget spelar det mindre roll ifall TS har möjlighet att låsa tråden eller inte.
Tråden kan dock vara både intressant och underhållande att läsa, men nånstans på vägen blev den ointressant för TS i alla fall.

Jösses så många spekulationer. För min del ser jag ingen nytta, med ytterst få och kanske till och med obefintliga behov av att kunna stänga sin egen tråd. Vi har ju lärt oss att det finns bloggar som tar en del och moderatorer kan ta den andra.

Något som däremot kan te sig lite främmande, och kanske till och med skrämmande, är när en tråd om stängning eller ej av trådar plötsligt börjar handla om ishockey och korvar med eller utan ketchup. Det får åtminstone mig att dra åt öronen och lämna tråden, dock inte FS.

Något som däremot kan te sig lite främmande, och kanske till och med skrämmande, är när en tråd om stängning eller ej av trådar plötsligt börjar handla om ishockey och korvar med eller utan ketchup. Det får åtminstone mig att dra åt öronen och lämna tråden, dock inte FS.
Ja, detta är symptomatiskt för att något är sjukt med forumet, när en grupp medlemmar inte ens kan hålla sig borta från inbördes trams och flams i en tråd som handlar om hur man kan förbättra forumet och öppna för fler att känna sig välkomna. Du milde tid! 🙄

Det är en väldigt bra fråga som egentligen borde ställas till dem som inte är här. Jag tror nämligen att merparten av dem som är aktiva i forumet är nöjda med läget. Det är därför de hänger här. De ser inget behov av att utöka antalet användare, skapa mer mångfald och en mer inkluderande stämning.
OK! Nu har vi äntligen fått veta vad det är för problem som ska lösas med att en TS ska kunna stänga en tråd den har skapat.
Vad är det som talar för att det löser problemet?

OK! Nu har vi äntligen fått veta vad det är för problem som ska lösas med att en TS ska kunna stänga en tråd den har skapat.
Vad är det som talar för att det löser problemet?
Jag har redan avslutat den delen av diskussionen eftersom vi till slut fick veta i inlägg #72 att idén inte går att implementera i befintlig mjukvara.

Ja, detta är symptomatiskt för att något är sjukt med forumet, när en grupp medlemmar inte ens kan hålla sig borta från inbördes trams och flams i en tråd som handlar om hur man kan förbättra forumet och öppna för fler att känna sig välkomna. Du milde tid! 🙄

Set blir så när några få om och om ser sig tvungna att kommentera allt utan att ha något vettigt att tillföra. Kanske för att göra sig lustiga eller bara ett allmänt behov av att göra sig hörda.

I framtiden kommer förhoppningsvis ai kunna sortera bort dylikt trams (apropå diskussionen kring AI), men till dess kunde man ju hoppats på sunt förnuft…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar