apersson850
Aktiv medlem
Det tycker jag inte. Svaren på frågan som ställs finns på första sidan. Resten är fördjupning, eller ibland förvirring.
Men svaren finns nästan alltid i början.
Men svaren finns nästan alltid i början.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, den som stänger en tråd hindrar allt fortsatt skrivande i den.Det är ingen som hindrar något
En forumtråd är inte till enbart för den som startar den.Valet att stänga en tråd skulle vara helt och hållet upp till TS’s eget omdöme. Det privilegiet tycker jag att en TS ska ha. Utan trådskapare skulle inget forum finnas.
Och jag tror fortfarande att en stor andel av trådarna skulle lämnas öppna, därför att TS vill ha det så. Detta är win-win för alla smaker.
Forumets inbyggda sökfunktion fungerar för enklare sökningar, men Google fungerar bättre. Eller så bra nu Google fungerar i dessa dagar. Internet har vuxit och det finns därför mer brus att filtrera bort när man söker. Man måste alltså välja sina sökord väl för att lyckas.Har ni prövat att göra sökningar i forumet, förresten? I FS’s barndom sökte jag jätteofta och hittade massor av användbar information.
Trådar som inte är intressanta brukar jag lämna åt sitt öde.Så det är ur den aspekten jag skulle vilja se att mer makt ges till TS. Stänga ned tråden eller på något sätt moderera. För några år sedan blev svaret att det inte skulle låta sig göras
Mitt förslag är bara att ge TS möjligheten att stänga sin tråd efter en viss initial exponeringstid, om hen så önskar. Jag tror inte på att låta TS moderera sin tråd, radera inlägg osv. Det vore att gå för långt. Alla bör ha rätt att kommentera fritt i tråden så länge tråden är öppen, förutsatt att man följer forumreglerna förstås.Det handlar väl om att man först måste ta ställning till trådskaparens roll?
Är den just att starta tråden (samtalet) eller är det mer därutöver och i så fall vad. Stänga tråden? Driva / moderera tråden? Ta bort inlägg? Begränsa vilka som får skriva / läsa tråden?
Jag kan se argument för (och emot…) allt ovan ifall man ska se tråden som ”min”.
Men varför ska den som initierat en diskussion få stoppa den?Men sedan finns det ett stort mörkertal av människor som har stuckit härifrån eller åtminstone tystnat. En del av dem skulle kanske komma tillbaka och t.o.m. våga öppna munnen om de visste att de hade möjlighet att stänga trådar som de startat.
I praktiken då att kunna styra/moderera samtalet i tråden genom att sätta streck i talarlistan så att säga. I så fall måste man först vara tydlig i forumreglerna med att den som skriver första inlägget (vilket mycket väl kan vara ett påstående, inte en fråga) också ska betraktas som ”ägare” och med vilka befogenheter.Mitt förslag är bara att ge TS möjligheten att stänga sin tråd efter en viss initial exponeringstid, om hen så önskar. Jag tror inte på att låta TS moderera sin tråd, radera inlägg osv. Det vore att gå för långt. Alla bör ha rätt att kommentera fritt i tråden så länge tråden är öppen, förutsatt att man följer forumreglerna förstås.
En sådan förändring skulle inte påverka tillvaron för den lilla personkrets som dominerar forumet idag, för majoriteten av dem som skriver här är personer som vill kunna prata fritt om ditt och datt i alla trådar, enligt rådande jargong. Det skulle de kunna fortsätta med. Det är bara att lämna trådarna öppna och pladdra på, precis som idag.
Men sedan finns det ett stort mörkertal av människor som har stuckit härifrån eller åtminstone tystnat. En del av dem skulle kanske komma tillbaka och t.o.m. våga öppna munnen om de visste att de hade möjlighet att stänga trådar som de startat.
Mitt intryck är faktiskt att FS-forumet har ett tvivelaktigt rykte om man pratar med fotointresserade i fotoklubbar. Jag har ofta hört kommentarer i stil med:
”Fotosidan? Nej, aldrig i livet, där kan man inte hänga! Där finns bara besserwissrar och grälsjuka människor!”
En annan bra fråga är: varför inte?Men varför ska den som initierat en diskussion få stoppa den?
Det vore ungefär som att någon som har börjat diskutera en fråga vid fikabordet skulle ha rätt att sätta munkavle på alla andra som har börjat deltaga i diskussionen.
Men även om en trådskapare skulle få den rätten: vad skulle vi andra som deltar i forumet vinna på det?
Behövs det ett Open Talk på Fotosidan precis som på Dpreview?
Varför spårar så många trådar ur?
Därför att det fungerar bra som det är.En annan bra fråga är: varför inte?
Antalet trådar är inte en fixt tal. Det går bra att starta trådar utan att stänga en redan befintlig tråd.Det vi andra skulle vinna är att forumet skulle få fler trådar och fler deltagare. En större bredd av människotyper. Fler kvinnor. Fler yngre. Det skulle inte hända på en gång, men på längre sikt. Det ser iaf jag som en vinst. Gör inte du?
Därför att det fungerar bra som det är.
Jag tycker att det är rimligare att motivera en förändring än att motivera status quo.
Antalet trådar är inte en fixt tal. Det går bra att starta trådar utan att stänga en reda befintlig tråd.
Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan att trådar stängs och fler deltagare eller könsfördelningen.
elmfeldt får rätta mig om jag har fel, men jag tror att detta forumet bygger på samma forumkod som används på många andra ställen? Det går helt enkelt inte att tilldela dynamiska rättigheter per tråd.
Verkar vara ett kraftfullt verktyg. Skummade igenom vad det klarar av.Forumet är en tredjepartsprodukt https://xenforo.com/. Allt annat har vi byggt själva (förutom små komponenter som bildspel etc här och där).
Verkar vara ett kraftfullt verktyg. Skummade igenom vad det klarar av.
Bara en fråga i all enkelhet. Går det att tilldela rättigheten till en tråd till den som initialt skapade den? Låta TS äga och till del administrera sin fråga och tråd.
Har inget med att man de facto skulle göra den förändringen men vore kul att veta att man skulle kunna som option