Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logik för forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tycker jag inte. Svaren på frågan som ställs finns på första sidan. Resten är fördjupning, eller ibland förvirring.
Men svaren finns nästan alltid i början.

Det är ingen som hindrar något
Jo, den som stänger en tråd hindrar allt fortsatt skrivande i den.
Valet att stänga en tråd skulle vara helt och hållet upp till TS’s eget omdöme. Det privilegiet tycker jag att en TS ska ha. Utan trådskapare skulle inget forum finnas.
Och jag tror fortfarande att en stor andel av trådarna skulle lämnas öppna, därför att TS vill ha det så. Detta är win-win för alla smaker.
En forumtråd är inte till enbart för den som startar den.
Har ni prövat att göra sökningar i forumet, förresten? I FS’s barndom sökte jag jätteofta och hittade massor av användbar information.
Forumets inbyggda sökfunktion fungerar för enklare sökningar, men Google fungerar bättre. Eller så bra nu Google fungerar i dessa dagar. Internet har vuxit och det finns därför mer brus att filtrera bort när man söker. Man måste alltså välja sina sökord väl för att lyckas.

Så det är ur den aspekten jag skulle vilja se att mer makt ges till TS. Stänga ned tråden eller på något sätt moderera. För några år sedan blev svaret att det inte skulle låta sig göras
Trådar som inte är intressanta brukar jag lämna åt sitt öde.
En tråd som inte längre angår mig behöver inte stängas.

Det handlar väl om att man först måste ta ställning till trådskaparens roll?

Är den just att starta tråden (samtalet) eller är det mer därutöver och i så fall vad. Stänga tråden? Driva / moderera tråden? Ta bort inlägg? Begränsa vilka som får skriva / läsa tråden?

Jag kan se argument för (och emot…) allt ovan ifall man ska se tråden som ”min”.
Mitt förslag är bara att ge TS möjligheten att stänga sin tråd efter en viss initial exponeringstid, om hen så önskar. Jag tror inte på att låta TS moderera sin tråd, radera inlägg osv. Det vore att gå för långt. Alla bör ha rätt att kommentera fritt i tråden så länge tråden är öppen, förutsatt att man följer forumreglerna förstås.

En sådan förändring skulle inte påverka tillvaron för den lilla personkrets som dominerar forumet idag, för majoriteten av dem som skriver här är personer som vill kunna prata fritt om ditt och datt i alla trådar, enligt rådande jargong. Det skulle de kunna fortsätta med. Det är bara att lämna trådarna öppna och pladdra på, precis som idag.

Men sedan finns det ett stort mörkertal av människor som har stuckit härifrån eller åtminstone tystnat. En del av dem skulle kanske komma tillbaka och t.o.m. våga öppna munnen om de visste att de hade möjlighet att stänga trådar som de startat.

Mitt intryck är faktiskt att FS-forumet har ett tvivelaktigt rykte om man pratar med fotointresserade i fotoklubbar. Jag har ofta hört kommentarer i stil med:
”Fotosidan? Nej, aldrig i livet, där kan man inte hänga! Där finns bara besserwissrar och grälsjuka människor!”

Senast ändrad:
elmfeldt får rätta mig om jag har fel, men jag tror att detta forumet bygger på samma forumkod som används på många andra ställen? Det går helt enkelt inte att tilldela dynamiska rättigheter per tråd.

Senast ändrad:
Men sedan finns det ett stort mörkertal av människor som har stuckit härifrån eller åtminstone tystnat. En del av dem skulle kanske komma tillbaka och t.o.m. våga öppna munnen om de visste att de hade möjlighet att stänga trådar som de startat.
Men varför ska den som initierat en diskussion få stoppa den?
Det vore ungefär som att någon som har börjat diskutera en fråga vid fikabordet skulle ha rätt att sätta munkavle på alla andra som har börjat deltaga i diskussionen.

Men även om en trådskapare skulle få den rätten: vad skulle vi andra som deltar i forumet vinna på det?

Mitt förslag är bara att ge TS möjligheten att stänga sin tråd efter en viss initial exponeringstid, om hen så önskar. Jag tror inte på att låta TS moderera sin tråd, radera inlägg osv. Det vore att gå för långt. Alla bör ha rätt att kommentera fritt i tråden så länge tråden är öppen, förutsatt att man följer forumreglerna förstås.

En sådan förändring skulle inte påverka tillvaron för den lilla personkrets som dominerar forumet idag, för majoriteten av dem som skriver här är personer som vill kunna prata fritt om ditt och datt i alla trådar, enligt rådande jargong. Det skulle de kunna fortsätta med. Det är bara att lämna trådarna öppna och pladdra på, precis som idag.

Mitt intryck är faktiskt att FS-forumet har ett tvivelaktigt rykte om man pratar med fotointresserade i fotoklubbar. Jag har ofta hört kommentarer i stil med:
”Fotosidan? Nej, aldrig i livet, där kan man inte hänga! Där finns bara besserwissrar och grälsjuka människor!”
I praktiken då att kunna styra/moderera samtalet i tråden genom att sätta streck i talarlistan så att säga. I så fall måste man först vara tydlig i forumreglerna med att den som skriver första inlägget (vilket mycket väl kan vara ett påstående, inte en fråga) också ska betraktas som ”ägare” och med vilka befogenheter.

Jag vill inte krångla till det men personligen tror jag en sådan möjlighet skulle skapa ett antal följdfrågor t.ex hur man ska se på trådar som väcks till liv efter lång tid därför att ämnet fanns men i praktiken är en ny tråd, vilka regler som ska gälla kring stängning, ska stängda trådar raderas efter viss tid,etc, etc….

För egen del slutar jag bara bevaka trådar som inte längre är intressanta och lämnar dom åt sitt öde. Den möjligheten finns ju även för trådar jag skapat själv.För mig skulle det inte tillföra något att dessutom kunna stänga tråden men det kan man givetvis se olika på.

När jag tittar tillbaka i tråden känns det som att jag börjar upprepa mig så jag lämnar.

Anser man från FS att man vill ge trådskaparen en utökad roll är det givetvis inget som hindrar att man gör det och sedan utvärderar hur det påverkat forumet. Personligen är jag tveksam men jag kan självklart ha fel.

Att vi bemöter varandra så att alla känner att man kan delta i forum är givetvis självklart men att diskutera hur vi ska göra det kräver nog en egen tråd, eller två…

Det bästa hade varit om Fotosidan's administratörer hade följt och läst alla trådar. Kontinuerligt satt ribban kring språkbruk och vad som tolereras i praktiken.

Men jag förstår att det inte låter sig göras så enkelt. Det åtgår tid och det blir bl a ekonomi av det. Så det skulle kanske kunna vara en lösning att ge TS möjligheten att på något sätt få ta ansvar för sin tråd, äga den om det praktiskt är möjligt.

Men vill lägga till att jag tycker det generellt sett är bättre klimat här idag.

Men bara vetskapen om att en TS på något sätt skulle kunna flytta över det som fann en annan väg till en ny tråd, stänga eller moderera sin tråd tror jag skulle göra att flera på sikt skulle kunna känna större trygghet i att uttrycka sig. Kanske tom komma tillbaka

Men varför ska den som initierat en diskussion få stoppa den?
Det vore ungefär som att någon som har börjat diskutera en fråga vid fikabordet skulle ha rätt att sätta munkavle på alla andra som har börjat deltaga i diskussionen.

Men även om en trådskapare skulle få den rätten: vad skulle vi andra som deltar i forumet vinna på det?
En annan bra fråga är: varför inte?

Varför måste ett forum fungera som en fikadiskussion? Du får det att låta som att naturlagar styr hur ett forum måste se ut, men så är det ju inte. Forumets utformning styrs av dess ägare. Det finns många varianter av fora ute på nätet. Jag har sett fora där trådar är stängbara enligt olika förutsättningar och regler. Om det sedan är görbart i det system som FS har valt, det vet jag inte.

Det vi andra skulle vinna är att forumet skulle få fler trådar och fler deltagare. En större bredd av människotyper. Fler kvinnor. Fler yngre. Det skulle inte hända på en gång, men på längre sikt. Det ser iaf jag som en vinst. Gör inte du?

Du har inget att vara rädd för. De dialoger som du har här idag med det fåtal personer som huserar här, dialogerna som du värnar om, de dialogerna skulle fortsätta som vanligt.

Senast ändrad:
Behövs det ett Open Talk på Fotosidan precis som på Dpreview?
Varför spårar så många trådar ur?

Något obegriplig fråga, det forumet beskrivs:

”Welcome to the Open Talk Forum, the place for threads related to digital photography. Threads unrelated to digital photography are not allowed here.”

Fotosidan har både t ex Övrigt om foto, Fritt forum, Långa diskussioner och debatter osv, så det saknas knappast forum för allmänna käbbeltrådar både om foto och inte om foto. Den här tråden ligger i Diskutera… Om något är det nog snarare så att floran av forum har blivit ganska vildvuxen med tiden.

Senast ändrad:
Långt från ämnet, jag tillhör väl en av dom som tidigare skrev en del inlägg här men tycker det är mycket som upprepar sig och de senaste åren är antalet inlägg ganska få.

Många som skriver på forum vill dessutom gärna komma fram till "en sanning" eller "sin sanning". När man hållit på med ett intresse några år så inser man att världen är mer komplex än så.

Några funderingar:
1. Behövs verkligen alla olika kategorier när det bara är ett 10-tal trådar som uppdateras på några dagar? Se t ex forumet happyride.se som har hög aktivitet och klarar sig helt utan kategorier.
2. Medelåldern är väl hög men det är den nog på alla forum, känns inte som de unga idag använder forum utan som andra påpekat olika andra plattformar.
3. Jag skulle också gärna se fler trådar som utgår ifrån bilden och från de mjuka värdena men de få som läggs upp tenderar också att övergå i diskussioner om teknik och teknisk bildkvalitet.

Min erfarenhet säger att diskussioner om hur bilder ska tas och se ut med större fördel förs tillsammans med de bilder man diskuterar och de personer man diskuterar med.
Tekniska ting diskuteras lättare via internet. Det är mer påtagligt om något är 24 eller bara 18 än om något är lite vackrare eller tvärtom fulare.

• Gilla
Reaktioner: PMD
En annan bra fråga är: varför inte?
Därför att det fungerar bra som det är.
Jag tycker att det är rimligare att motivera en förändring än att motivera status quo.
Det vi andra skulle vinna är att forumet skulle få fler trådar och fler deltagare. En större bredd av människotyper. Fler kvinnor. Fler yngre. Det skulle inte hända på en gång, men på längre sikt. Det ser iaf jag som en vinst. Gör inte du?
Antalet trådar är inte en fixt tal. Det går bra att starta trådar utan att stänga en redan befintlig tråd.
Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan att trådar stängs och fler deltagare eller könsfördelningen.

Därför att det fungerar bra som det är.
Jag tycker att det är rimligare att motivera en förändring än att motivera status quo.

Antalet trådar är inte en fixt tal. Det går bra att starta trådar utan att stänga en reda befintlig tråd.
Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan att trådar stängs och fler deltagare eller könsfördelningen.

Som sann experimentalist så törs jag testa nya oprövade idéer, utan att ha 110% belägg för att de funkar. Jag litar på min intuition och känsla. Det brukar ofta gå väldigt bra. Vad är det värsta som kan hända? Om ett experiment inte funkar så kan man alltid gå tillbaka till det man hade innan, och fundera ut andra lösningar.

Men OK, jag hör att du verkar fullt nöjd och belåten med att simma i FS-forumets lilla statiska ankdamm, med det fåtal ankor av en sort som finns där idag. Ett slags monokultur. Grattis! Då vet vi det! Själv föredrar jag att se tusen olika blommor blomma och är öppen för förändring för att komma dithän.

Jag tror inte att vi kommer längre i denna dialog, PMD. 🙂

Senast ändrad:
Det där med att radera trådar tycker jag går emot själva tanken med community-forum. Jag tycker fortfarande det är mycket kunskap som finns i trådarna (iallafall sida 1:) Så det lockar inte så mycket att lägga till sån logik.

Jag brukar skriva lite på happyride ibland och de har inte heller den logiken. Däremot har de öppet för redigering. Det är kanske mer intressant. Då kan man justera sina inlägg i efterhand. På Fejjan kan man radera helt och det uppskattar jag men Fejjan ser jag mer som debatt/tjafs-ställe utan moderering (eller iallafall att ngn skulle titta på en rapport) och då kan det vara skönt backa ur genom att radera sina inlägg. EDIT: Jag tycker det ser ut som vi redan har Radera sitt inlägg påslaget (vilket inte var tanken). Eller? Kan ni radera era inlägg?

Senast ändrad:
Forumet är en tredjepartsprodukt https://xenforo.com/. Allt annat har vi byggt själva (förutom små komponenter som bildspel etc här och där).
Verkar vara ett kraftfullt verktyg. Skummade igenom vad det klarar av.

Bara en fråga i all enkelhet. Går det att tilldela rättigheten till en tråd till den som initialt skapade den? Låta TS äga och till del administrera sin fråga och tråd.

Har inget med att man de facto skulle göra den förändringen men vore kul att veta att man skulle kunna som option

Verkar vara ett kraftfullt verktyg. Skummade igenom vad det klarar av.

Bara en fråga i all enkelhet. Går det att tilldela rättigheten till en tråd till den som initialt skapade den? Låta TS äga och till del administrera sin fråga och tråd.

Har inget med att man de facto skulle göra den förändringen men vore kul att veta att man skulle kunna som option

Det finns oändligt med inställningar. :) Ja man kan ställa om att användare får radera sin startade trådar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar