Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logik för forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)
Några funderingar:
1. Behövs verkligen alla olika kategorier när det bara är ett 10-tal trådar som uppdateras på några dagar? Se t ex forumet happyride.se som har hög aktivitet och klarar sig helt utan kategorier.

Happy är ju helt klart speciellt med ett enda forum. Personligen är jag inte så förtjust i det. Tanken med flera forum är att kunna lägga bevakning på det man är intresserad av. Happy är ju ett herrans babbel. :)

Sen har vi dragit ner med ca 20 forum de senaste 3-4 åren. Förut hade vi ännu fler teknikforum bland annat. Men det går ju att se över mer.

Jag tror inte att vi kommer längre i denna dialog, PMD. 🙂
Kanske det, men jag förstår helt enkelt inte dina argument. Du räknade upp saker som skulle bli bättre om en trådskapare kunde stänga sin tråd, men jag kan inte komma varför det skulle kunna bli så.
Om ett experiment inte funkar så kan man alltid gå tillbaka till det man hade innan, och fundera ut andra lösningar.
Vad är det för problem som skulle lösas genom att en trådskapare kan stänga sin tråd?

Däremot har de öppet för redigering. Det är kanske mer intressant. Då kan man justera sina inlägg i efterhand. På Fejjan kan man radera helt och det uppskattar jag men Fejjan ser jag mer som debatt/tjafs-ställe utan moderering (eller iallafall att ngn skulle titta på en rapport) och då kan det vara skönt backa ur genom att radera sina inlägg. EDIT: Jag tycker det ser ut som vi redan har Radera sitt inlägg påslaget (vilket inte var tanken). Eller? Kan ni radera era inlägg?
Att kunna redigera sina inlägg i efterhand är väldigt praktiskt för oss som är slappa på korrekturläsning. Jag vet inte vad tidsgränsen är här på Fotosidans forum för efterhandsredigering, men det är sällan jag har hittat ett stavfel försent.

Att radera inlägg tycker jag inte att man ska kunna göra på egen hand. En forumtråd kan bli svårbegriplig då. Dock kan det vara bra om en administratör kan vara behjälplig med att radera någons inägg om denne någon har skrivit något som den inser i efterhand är olämpligt och ber om hjälp. Administratören kan lämpligen redigera det aktuella inlägg så mycket att det inte längre är olämpligt och eventuellt lägga in en kommentar med en förklaring till varför det är redigerat.

Det sistnämnda tror jag inte att det finns några tekniska begränsningar för i det här forumet.

I forum där man inte kan radera sitt inlägg mer än om det fortfarande är det sista inlägget i tråden, men kan redigera, förekommer det att folk ändrar sina inlägg till att bara stå

.

Ser att jag nu fått en egen tråd så jag får väl se till att hålla koll 🙂

Rent allmänt tror jag att varje förslag som handlar om att begränsa möjligheten för deltagare att starta trådar eller skriva i existerande trådar och varje förslag om att i efterhand kunna redigera redan gjorda inlägg måste analyseras i detalj vad gäller risken för missbruk.

[..klipp..]

Att radera inlägg tycker jag inte att man ska kunna göra på egen hand. En forumtråd kan bli svårbegriplig då. Dock kan det vara bra om en administratör kan vara behjälplig med att radera någons inägg om denne någon har skrivit något som den inser i efterhand är olämpligt och ber om hjälp. Administratören kan lämpligen redigera det aktuella inlägg så mycket att det inte längre är olämpligt och eventuellt lägga in en kommentar med en förklaring till varför det är redigerat.

Det sistnämnda tror jag inte att det finns några tekniska begränsningar för i det här forumet.

Jag kan tänka mig en liknande funktion för att stänga (eller t.o.m radera) en tråd. Det skulle då vara öppet för vem som helst som känner obehag av tråden eller trådens utveckling att begära detta av forumvörden

Det där med att radera trådar tycker jag går emot själva tanken med community-forum. Jag tycker fortfarande det är mycket kunskap som finns i trådarna (iallafall sida 1:) Så det lockar inte så mycket att lägga till sån logik.
Ingen här har pratat om att radera trådar, såvitt jag vet. Vi har bara diskuterat möjligheten att en trådskapare skulle kunna stänga sin egen tråd för ytterligare kommentarer, efter en viss exponeringstid i forumet, om TS tycker att frågan har blivit tillräckligt besvarad. Tråden förblir förstås synlig i forumet men inga fler kommentarer kan läggas till.

Jag och några andra här förespråkar den möjligheten. Det skulle göra att fler vågade starta trådar, tror jag. Alla FS-medlemmar är inte bekväma med jargongen i forumet och det eviga avvikandet från ämnet. Jag är övertygad om att det finns ett stort mörkertal av besökare som aldrig skriver något. Hur kan vi stimulera dem att våga? Forumet kan ju inte bara vara till för en liten klick medlemmar (läs: medelålders och äldre herrar) som accepterar en rådande jargong och rumsterar om i alla trådar. Forumet ska väl välkomna alla?

Ett sätt är att ge TS makt över tråden som TS skapar. Om TS väljer att stänga sin tråd så kan kvarvarande kombattanter enkel starta en ny tråd och fortsätta babbla. Den nya tråden kan då också få en relevant rubrik. Debattörerna får då makten över tråden och kan hålla den öppen tills alla argument har upprepats hundra gånger och någon har avgått som evig segrare.😉
En idé värd att pröva, om funktionaliteten finns?

Senast ändrad:
Ingen här har pratat om att radera trådar, såvitt jag vet. Vi har bara diskuterat möjligheten att en trådskapare skulle kunna stänga sin egen tråd för ytterligare kommentarer, efter en viss exponeringstid i forumet, om TS tycker att frågan har blivit tillräckligt besvarad. Tråden förblir förstås synlig i forumet men inga fler kommentarer kan läggas till.

Jag och några andra här förespråkar den möjligheten. Det skulle göra att fler vågade starta trådar, tror jag. Alla FS-medlemmar är inte bekväma med jargongen i forumet och det eviga avvikandet från ämnet. Jag är övertygad om att det finns ett stort mörkertal av besökare som aldrig skriver något. Hur kan vi stimulera dem att våga?

Ge TS makt över tråden som TS skapar. Om TS väljer att stänga sin tråd så kan kvarvarande kombattanter enkel starta en ny tråd och fortsätta babbla. Den nya tråden kan då också få en relevant rubrik.
En idé värd att pröva, om funktionaliteten finns?
Värt att prova. Om det skulle vara möjligt skulle det bli snyggt om man initialt när man skapar upp inlägget får en kryssruta med frågan... typ

- Vill du äga din tråd?

Nu är jag inte tillräckligt insatt i frågan, men det är klart; att om trådskaparen har möjligheten att kunna stoppa en forumtråd så är ju det ett bra alternativ. Kan inte vara fel med den funktionen, sedan behöver det ju inte betyda att alla forumtrådar stoppas efter ett tag - det blir upp till trådskaparen.

Största problemet med forumen idag på Fotosidan är att det är för få som är aktiva med att diskutera - det medför att det blir en slagsida på inlägg och forumtrådar som intresserar just dessa. Medan andra får allt svårare att hitta diskussioner som är tillräckligt intressanta.

För min egen del är jag helt ointresserad av prylinriktade diskussioner, vilket gör att jag sällan hittar intressanta diskussioner att vara med i - om jag då inte gör försök att starta egna trådar för att ändra lite. Men om många som är intresserade i annat än evighetslånga diskussioner med prylinriktning efterhand försvinner från Fotosidan så blir dessa oftast mycket korta och viss mån kapas av de aktiva med mer prylfokus.

Det behövs flera olika medlemmar i forumen.

Jajust. Stänga egen tråd var det. Jag vet inte om det löser nåt. Är det inte bara att sluta prenumerera?
Också kikat snabbt och tror inte funktionen finns.

Vad är det som är så svårt då?
Gillar man inte en tråd eller är färdig med den så behöver man inte läsa den.

Och om man går in och redigerar i gamla inlägg så är risken uppenbar att det kan blir snurrigt eftersom nyare inlägg bygger på de tidigare. Om det har blivit fel som man behöver ändra är det nog bättre att skriva ett nytt inlägg och referera till det som blev galet tidigare.

Om problemet är att det finns två läger eller ordbajsare kapar tråden så hjälper det föga med att stänga trådar. Det finns alltid trådar som man kan ge sig på om man är nödig.

Happy är ju helt klart speciellt med ett enda forum. Personligen är jag inte så förtjust i det. Tanken med flera forum är att kunna lägga bevakning på det man är intresserad av. Happy är ju ett herrans babbel. :)

Sen har vi dragit ner med ca 20 forum de senaste 3-4 åren. Förut hade vi ännu fler teknikforum bland annat. Men det går ju att se över mer.
Om jag räknar rätt så har fotosidan ca 30 trådar aktiva den här veckan och ca hälften av alla forum-kategorier har inga inlägg i år. Det känns rätt dött om man går in på listan med forum-kategorier.

Fördelen med Happy är att det inte känns dött när det alltid finns en sidan med olästa trådar. Och när man skrollar igenom rubrikerna så råkar man ofta på en tråd om ett ämne man inte trodde man var intresserad av.

Men du känner till konceptet och har en tanke om att detta med kategorier är bättre så det är väl ok då och de flesta verkar ju nöjda med ordningen här så..

Det jag under åren gillat med fotosidan är att man inte alltid propsar på att köpa sig ur ett problem utan många försöker hjälpa till med att analysera vad som gått fel och hjälpa frågeställare att få ut mer av den utrustning de redan har.

• Gilla
Reaktioner: PMD
I forum där man inte kan radera sitt inlägg mer än om det fortfarande är det sista inlägget i tråden, men kan redigera, förekommer det att folk ändrar sina inlägg till att bara stå

.
Därför är det bra med en tidsgräns för redigering. Att lägga till och ändra lite i efterhand för att det man skrev inte blev så tydligt som man hade tänkt sig är helt i sin ordning, tycker jag, men att ändra ett inlägg långt efter att det har kommit många kommentarer till det är mindre lämpligt. Man bör bara skriva sådant man kan stå för.

Jag kan tänka mig en liknande funktion för att stänga (eller t.o.m radera) en tråd. Det skulle då vara öppet för vem som helst som känner obehag av tråden eller trådens utveckling att begära detta av forumvörden
Jag tycker inte att det ska behövas. När jag började använda datoriserade diskussionsfora (långt innan internet fanns (åtminstone i Sverige)), fanns inga sådana finesser. Folk höll sig i skinnet och skrev inte elaka saker till/om varandra, med ett uppmärksammat undantag.
Googla efter Eskil Block, Maj Wechselmann och förtalsmålet för detaljer.

Jajust. Stänga egen tråd var det. Jag vet inte om det löser nåt. Är det inte bara att sluta prenumerera?
Också kikat snabbt och tror inte funktionen finns.
Jag har ännu inte blivit klar över vilket problem som skulle lösas med att trådskaparen stänger en tråd.
Kan någon förklara?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar