Annons

Logik för forumtrådar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte att det ska behövas. När jag började använda datoriserade diskussionsfora (långt innan internet fanns (åtminstone i Sverige)), fanns inga sådana finesser. Folk höll sig i skinnet och skrev inte elaka saker till/om varandra, med ett uppmärksammat undantag.
Googla efter Eskil Block, Maj Wechselmann och förtalsmålet för detaljer.
Föratt förtydliga….

Idag finns en funktion föratt anmäla enstaka inlägg. Det jag såg framför mig var att man utökade den till att kunna anmäla en tråd som man anser spårat ur och begära att den stängs eller - om man känner sig ”förtalad” - raderas.

Men vid närmare eftertanke är det nog inte den situationen förslaget om att kunna stänga syftar till att lösa så glöm det.

Med risk för att anklagas för upprepning…

Jag tror inte denna diskussion ”kommer i mål” om man inte först bestämmer sig för om en diskussionsttåd i det allmänna fallet innebär ett ”samtal” mellan jämnbördiga parter eller om den endast finns till för trådskaparen.

I grunden tror jag detta handlar om varför man är akiv i en tråd - är det analogin med samtal runt fikabordet eller analogin med att kontakta supporten som ligger närmast till hands.

Alldeles oavsett så är det givetvis inte bra beteende att abrupt ”kapa” trådar genom att göra inlägg som inte har med diskussionen att göra men det handlar om att ha tydliga och tydligt kommunicerade forumregler plus att vi som deltagare tar obehaget att påpeka (eller anmäla) när de uppenbart inte följs

• Gilla
Reaktioner: PMD
Ett tydligt tecken på att TS är nöjd med svaren eller tröttnat.
Men det har ingen direkt betydelse.

Ett annat, och i mina ögon bättre, sätt för TS att tala om att man är nöjd är att faktiskt göra det. Får man hjälp av andra med ett konkret problem kan man skriva ett kort inlägg där man tackar för hjälpen och talar om hur det gick. Finns det sedan anledning för andra att fortsätta tråden, problemet kan ju beröra fler än TS, så kan jag inte se hur det kan skada TS som bara kan sluta bevaka tråden. Det är kanske jag som har dålig inlevelseförmåga men kan någon beskriva ett scenario där den existerande funktionen att sluta bevaka inte räcker till ?

Tittar runt i rumnet där vi under ett antal dagar och efter ganska många inlägg har befunnit oss. Några står trotsigt utefter väggarna med armarna korslagda över bröstet. Flera ligger platt med bröstet över ett bord med pannan vilande på ovansidan handflatorna.

Känslan är att något nytt och annorlunda inte ens kommer att testas eller värderas. Vi lunkar på som vanligt tills kanske ungefär samma frågeställning kommer igen om några år

Jag vill beskriva den här tråden via en liknelse.

Föreställ er Surströmmingsakademins årsmöte med samtliga 50 medlemmar närvarande.

Tänk er att någon på årsmötet ställer frågan "Hur kan vi få fler att älska surströmming?"

Svaret från närvarande medlemmar blir unisont: "Vadå? Det finns inget problem! Allt är bra som det är! Vår medlemsenkät visar ju att 100% av svenska folket älskar surströmming! Det är bara att köra på som vanligt!"

Senast ändrad:
Jag vill beskriva den här tråden via en liknelse.

Föreställ er Surströmmingsakademins årsmöte med 50 närvarande medlemmar.

Tänk er att någon på årsmötet ställer frågan "Hur kan vi få fler att älska surströmming?"

Svaret från närvarande medlemmar blir unisont: "Vadå? Det finns inget problem! Allt är bra som det är! Vår medlemsenkät visar ju att 100% av svenska folket älskar surströmming!"

Och så är det främst två som tycker att den som inte gillar surströmming ska få en tejprulle i entrén och få försöka tejpa igen locket på burken när det börjar lukta. Hur den som fått en tejprulle genom detta börjar gilla surströmming förklaras dock inte, utan förslaget om tejprullen upprepas bara gång på gång.

Jag deltar i en klubb med ett livfullt forum som inte har med foto att göra (även om det finns en fotohörna). Funktionen med att TS kan stänga sin tråd finns men det är mycket sällan som denna funktion utnyttjas. En ytterlighet på hur funktionen kan användas är en medlem som startade en tråd med ett inlägg varefter TS stängde tråden med motivationen att han inte ville ha oönskade svar. Då och då öppnade han sin tråd, skrev ett svar på sin egen fråga varefter tråden stängdes.

Jag ser inte vad funktionen tillför eftersom TS bara behöver lämna sin tråd om den spårar ur eller tillräckligt många svar inkommit. Det som då är tacksamt för övriga läsare är om TS skriver några rader om hur frågan löste sig och kanske också ett tack för hjälpen.

Det underlättar nog om förslagsställarna kan vara tydliga på hur de egna förslagen ökar aptiten för (eller undanröjer motviljan mot) surströmming istället för att konsekvent ducka för den frågan.

Men för att återgå till detta med Fotosidan forum. Övertyga forumägaren om att detta med stängning av trådar är en bra funktion som löser en massa problem och får fler att delta. Detta utan att införa ett gäng nya problem som behöver lösas. Sedan är det väl då bara att köra och se hur det fungerar. Det går ju alltid att starta en ny tråd i ämnet om det behövs…

För egen del känner jag att den här tråden inte verkar ge svar grundfrågorna men även om jag är (ofrivillig) trådägare ser jag inget problem med att övriga fortsätter diskussionen 😉

Det finns inte, såvitt jag kan se, någon logik där trådskaparen själv kan stänga en tråd. Jag tror inte på det riktigt heller. Jag tror det kommer skapa irritation när trådskaparen av någon anledning stänger. Då är det bättre att som trådskapare sluta bevaka.

Föratt förtydliga….

Idag finns en funktion föratt anmäla enstaka inlägg. Det jag såg framför mig var att man utökade den till att kunna anmäla en tråd som man anser spårat ur och begära att den stängs eller - om man känner sig ”förtalad” - raderas.

Men vid närmare eftertanke är det nog inte den situationen förslaget om att kunna stänga syftar till att lösa så glöm det.
Yttrandefrihet!?

Jag är lite ambivalent i fråga om trådstängning men lutar mest år att inte ha funktionen att TS skall kunna stänga sin tråd.

Men det kan finnas ett slags scenario där det skulle vara bra. Jag tänker mig att någon vill skriva en berättelse med text och bild under flera dagar som en reseberättelse eller redovisning av ett pågående projekt. Då skulle det vara bra att kunna skriva sitt inlägg och därefter stänga tråden till nästa dags inlägg med sin text och bilder. På så sätt behålls kontinuiteten utan att få mer eller mindre ovidkommande inslag.

Jag är lite ambivalent i fråga om trådstängning men lutar mest år att inte ha funktionen att TS skall kunna stänga sin tråd.

Men det kan finnas ett slags scenario där det skulle vara bra. Jag tänker mig att någon vill skriva en berättelse med text och bild under flera dagar som en reseberättelse eller redovisning av ett pågående projekt. Då skulle det vara bra att kunna skriva sitt inlägg och därefter stänga tråden till nästa dags inlägg med sin text och bilder. På så sätt behålls kontinuiteten utan att få mer eller mindre ovidkommande inslag.
Är det då inte samma som bloggen men ”inbakad” under forumet? Rent praktisk detsamma som att sätta accessrättigheten för tråden så att bara TS har skrivrättigheter.

Går det att göra för den enskilde skribenten/medlemmen? I så fall behövs ju inte möjligheten att stänga sin egen tråd. Jag antar att det går att ändra denna accessrättigheten när TS är färdig och vill öppna för diskussion om sitt alster.

Det kallas för blogg, inte forum.
Fast nu ser jag Jan redan skrivit detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar