PMD
Aktiv medlem
Men finns det någon puck?Är det ingen hockeymatch om pucken inte hamnar i mål?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men finns det någon puck?Är det ingen hockeymatch om pucken inte hamnar i mål?
Föratt förtydliga….Jag tycker inte att det ska behövas. När jag började använda datoriserade diskussionsfora (långt innan internet fanns (åtminstone i Sverige)), fanns inga sådana finesser. Folk höll sig i skinnet och skrev inte elaka saker till/om varandra, med ett uppmärksammat undantag.
Googla efter Eskil Block, Maj Wechselmann och förtalsmålet för detaljer.
”…. Personligen är jag inte så förtjust i det. Tanken med flera forum är att kunna lägga bevakning på det man är intresserad av.…”
Ett tydligt tecken på att TS är nöjd med svaren eller tröttnat.
Men det har ingen direkt betydelse.
Det finns ingen sked.Men finns det någon puck?
Jag vill beskriva den här tråden via en liknelse.
Föreställ er Surströmmingsakademins årsmöte med 50 närvarande medlemmar.
Tänk er att någon på årsmötet ställer frågan "Hur kan vi få fler att älska surströmming?"
Svaret från närvarande medlemmar blir unisont: "Vadå? Det finns inget problem! Allt är bra som det är! Vår medlemsenkät visar ju att 100% av svenska folket älskar surströmming!"
Yttrandefrihet!?Föratt förtydliga….
Idag finns en funktion föratt anmäla enstaka inlägg. Det jag såg framför mig var att man utökade den till att kunna anmäla en tråd som man anser spårat ur och begära att den stängs eller - om man känner sig ”förtalad” - raderas.
Men vid närmare eftertanke är det nog inte den situationen förslaget om att kunna stänga syftar till att lösa så glöm det.
Jag uttryckte mig otydligt. En förutsättning för stängning (eller i värsta fall radering) skulle då vara att inläggen i tråden grovt bryter mot forumreglerna.Yttrandefrihet!?
Jag uttryckte mig otydligt. En förutsättning för stängning (eller i värsta fall radering) skulle då vara att inläggen i tråden grovt bryter mot forumreglerna
Jo - på samma sätt som nu. Du känner dig påhoppad & kränkt - anmäler - och ev vidtar forumvärden / moderatorn lämplig åtgärd.Men är inte det en uppgift för moderatorerna?
Är det då inte samma som bloggen men ”inbakad” under forumet? Rent praktisk detsamma som att sätta accessrättigheten för tråden så att bara TS har skrivrättigheter.Jag är lite ambivalent i fråga om trådstängning men lutar mest år att inte ha funktionen att TS skall kunna stänga sin tråd.
Men det kan finnas ett slags scenario där det skulle vara bra. Jag tänker mig att någon vill skriva en berättelse med text och bild under flera dagar som en reseberättelse eller redovisning av ett pågående projekt. Då skulle det vara bra att kunna skriva sitt inlägg och därefter stänga tråden till nästa dags inlägg med sin text och bilder. På så sätt behålls kontinuiteten utan att få mer eller mindre ovidkommande inslag.
Det kallas för blogg, inte forum.Men det kan finnas ett slags scenario där det skulle vara bra. Jag tänker mig att någon vill skriva en berättelse med text och bild under flera dagar som en reseberättelse eller redovisning av ett pågående projekt. Då skulle det vara bra att kunna skriva sitt inlägg och därefter stänga tråden till nästa dags inlägg med sin text och bilder. På så sätt behålls kontinuiteten utan att få mer eller mindre ovidkommande inslag.