Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

bågenheim

Aktiv medlem
En liten fundering dök upp i min skalle.
Tycker jag hajar det tekniska hyfsat efter att ha fotograferat i många år.
Men undrar om någon vet hur det förhåller sig med sökarens ljusstyrka i förhållande till vilket objektiv man använder.

Om jag har min 50:a f/1,8 på kameran eller en zoom med f/5,6 så tycker jag att sökaren är ungefär lika ljus. Dock släpper gluggarna givetvis inte in lika mycket ljus (hade gärna haft ett 18-200 f/1,8 dock):)

Men om jag sätter på en 2X converter så får jag en mörkare bild, förlorar 2 steg, men det gör jag ju minst med ovanstående kombination också.

Tänker jag fel?

En modern sökare som är avsedd för att användas med autofokus har tydligen lite knepig konstruktion. Den "likriktar" ljuset till viss mån, vilket enligt uppgift gör att sökaren inte kan bli ljusstarkare än ungefär f/2,8. Detta på grund av att ljus som faller in i för stor vinkel mot mattskivans yta studsar. Infallande ljus från periferin hos ljusstarka objektiv utnyttjas då inte, utan sökaren förblir ungefär lika ljus oavsett om du använder f/1,8 eller f/5,6. Den verkliga skillnaden blir f/2,8 till f/5,6, vilket ju "bara" är två steg. Inte så mycket att det gör någon större skillnad i praktiken. Detta är också orsaken till att skärpedjupet ser mycket större ut i sökaren än på bilden.
I min kamera har jag bytt mattskiva till en som är optimerad för manuell fokus, och sökaren blir då extremt mörk vid f/5,6. Å andra sidan så är den ungefär lika ljus vid f/1,4-f/2 som den gamla var vid f/2,8.

Ok!

Det förklarar kanske en del, men det är ju ändå två stegs ljusskillnad. Kollar jag skärpedjupet ser jag en stor ljusskillnad på två steg. Att det försvinner ljus vid konverteranvändande är nog rätt uppenbart dock.

Mvh Niclas

Re: Ok!

bågenheim skrev:
Det förklarar kanske en del, men det är ju ändå två stegs ljusskillnad. Kollar jag skärpedjupet ser jag en stor ljusskillnad på två steg. Att det försvinner ljus vid konverteranvändande är nog rätt uppenbart dock.
Två steg är inte särskilt mycket för ögat, som ju anpassar sig raskt till rådande förhållanden. Men att förlora ytterligare två steg från f/5,6 blir väldigt mörkt (f/11). Sätter du konvertern på ditt 50/1,8 så bör sökaren bli ganska precis lika mörk som med ett annat objektiv på f/4.

Tillägg: Jag ser att du har en D300, och då kan du jämföra med nedbländningsknappen. Blända ner 50:an till 5,6 så bör det se likadant ut som med vilket annat objektiv som helst nedbländat lika mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar