JohanAxelsson
Aktiv medlem
Finns fördelar med Tamron, 70-200/2,8, 7000kr på Cyberphoto, 370g lättare, bara 1100g, och riktigt skarpt ,helt i klass med Nikon. Enda anledningen att jag inte skaffat ett till min Canon är fokusproblem, men dessa problem finns tydligen inte tillsammans med Nikon. Tamron 17-50/2,8 för 4000kr. Sedan om du känner att du har budget, Tamron 90/2,8 Macro för ca 4000kr också. Alla dessa objektiv tillhör absoluta toppklassen, och summan blir 15tkr, mindre än bara nikon 700-200VR.
PS, jag kan inte se att denna kombination skulle vara sämre än Nikon p något sätt förutom avsaknad av VR, vilket inte är någon större förlust. Kolla gärna tester själv på dpreview.com och photozone.de.
Byggkvaliten är inte lika bra heller, i alla fall på 17-50 och 90mm, 70-200:at har jag själv inte använt. Hade jag råd skulle jag utan tvekan köpa Nikon, men det tyckte jag inte jag hade när jag skulle köpa normal-zoom själv, så jag har just en Tamron 17-50/2.8. Den är bra men plastig och känslan (min enda möjlighet att bedömma kvaliten) är att den inte kommer hålla lika länge som t.ex. Nikons mycket välbyggda 17-55/2.8.