Annons

Ljusstarkt objektiv till konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Vilket ljusstarkt objektiv för konsertfoto ska jag satsa på till min Canon 350 D?

Jag ska fotografera inomhus mestadels och behöver väl ett objektiv upp till 200 eller 300 mm. Sen är man ju mån om priset med, kostnad på max kanske 10 000 kr.

Finns något att rekommendera?
 
finns väl lika många trådar om möjliga objektiv som (ljusstarka) objektiv :)

inomhus har jag själv inte behövt mer än 135 mm, men jag står inte så långt ifrån scenen, beror lite på hur mycket av scen man vill ha med eller gå in på detaljer. använde mitt 135 mm inomhus första gången först nyligen (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802468.htm?set=lp), och då för att fånga lite mer detaljer än scen

personligen föredrar jag ljusstarkare än f/2.8 men de finns de som gillar f/2.8 zoomar för att kunna variera utsnittet
 
jag fotade konsert med mitt sigma 20/1.8 förra helgen. den ljusstyrkan var underbar! men det förutsätter att du nästan kan vara på scenen.
har inte koll på canons optikutbud, men sigma har ett 70-200/2.8 som ligger inom din budget, så den kan du ju kika närmare på!
nnars så är väl fasta objektiv med bra ljusstyrka trevligt!

mikael: ska du på linköping metal massacre? jag har lite funderingar på att åka dit, men är ganska osäker på det.
 
Hur långt bak tänker du stå? 70mm på en 350D är ganska långt... Om du står nära scenen behöver du betydligt mer vidvinkel. Vill du ändå ha bra tele så skulle jag kolla på Sigmas nya 50-150/2.8 som ligger på en bit under 6000:- och sen komplettera med ett Signa 20/1.8, 30/1.4 eller Canons 50/1.8 alt 50/1.4 beroende på budget och behov av vidvinkel.
 
Jag använder alltid brännvidder under 75mm och jag tycker att det räcker gott och väl i de allra flesta fall, de enda gångerna det är för lite är när det är en stor scen (vilket det oftast inte är inomhus).

Objektivtips:
Tamron 28-75/2,8 -- Lite väl lite vidvinkel, men i övrigt jättebra. Billigt, runt 3500kr (ett annat alternativ är Canon 24-70/2,8L men det kostar över 10 000kr, ett tredje alternativ är 28-70/2,8L som går att få begagnat för under 10 000kr).
Sigma 18-50/2,8 -- Lite för kort för att vara allround, men i övrigt bra.
Tokina 12-24/4 -- Ljussvagt, fungerar inte på en mörk klubbscen. Bra vidvinkel!
Canon 16-35/2,8 -- Bra vidvinkelobjektiv, men dyrt! ~13000kr.

Jag använder nästan uteslutande Tamron 28-75/2,8 och tycker det fungerar bra, saknar dock rätt ofta mer vidvinkel. Du kan se lite exempelbilder på min sida här.
 
vore intressant att höra Rickards tanke, kanske är det en viss lokal han tänkte fota (därav upp till 200 mm) eller nåt annat som ligger bakom hans fundering

Oscar, troligen moshar jag in med min kamera till metal massacre, förhoppningsvis är 3:an intresserade av evenemanget (skriver för dem), kan även vara intressant att se hur vilt det blir i den lokalen. alla spelninger ger ny erfarenhet :)
 
Jag har ett speciellt ställe där jag tänker fotografera utan staket eller liknande längst fram. Så det är fullt möjligt att komma längst fram, men då är problemet att man måste stångas med folk som hoppar och dansar, vilket ger mig sämre möjligheter att fota... DÄrav tanken med en något längre brännvidd.

Tack för många förslag!

//Rickard
 
Jag kör ju iof en Nikon D70 så även om Min glugg inte direkt passar din kamera (går ju med adapter..) så kan jag rekommendera ett Nikkor 80-200/f2.8.

Visst jag hade gärna kört med ett steg till i ljusstyrka, men vart tusan skulle man då hamna i prisklass?

Personligen har jag haft stor glädje av att ha upp till 300mm i teleläget. Man kan stå långt bak i folkmassan och ändå ta sjyssta bilder, utan att trängas osv. Så långt bak kan man ofta kosta på si ett enbensstativ dessutom och då ha större chans att få skarpa bilder trots slutartider kring 1/30.

Däremot får du väl vara beredd på att ligga kring ISO800/1600 då du knappast hittar så många blixtar som lyser ut väl om du ska stå så långt bak. Personligen ser jag det inte som ett problem. Blixfoto är något av en styggelse om du frågar mig - vill hellre bränna av en par hundra bilder och sålla i efterhand. Och skulle jag göra det med blixt skulle man förmodligen förstöra hela konserten för både artister och besökare.

För några exempel: Varning för digitalt brus och skakningsorskärpa i vissa fall, jag har inte sållat allt för hårt.

http://nebulus.se/photo/


För övrigt är att fota just konserter bland det mäktigaste jag vet. Ljuset, svetten, röken, publiken. Så mycket känslor. Fick man drömma så skulle jag vilja köra två kameror, en med ett 80-200 och en med ca: 12-24. Men, det lär ju dröjja innan man har sparat ihop till den där D200'an.

Lycka till i alla fall.
 
Tamron 28-75/2.8...

...är min vanligaste glugg för konsertfoto. Står man längst fram är den kanske lite för lite vidvinklig med en aps-sensor.

Ger i stort sett samma resultat som 24-70/2.8 L usm.

Sedan om jag behöver plåta på längre avstånd EF 70-200/2.8 L is usm. Jag vet att det är en dyr glugg, men den finns utan IS också till ett inte alltför avskräckande pris.

Men till 90% använder jag Tamron 28-75/2.8. Och det är en oerhört billig glugg om man ser till prestandan.

Såg att Adam även rekommenderat det o kan bara hålla med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.