Annons

Ljussatt, Hur?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tartan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag håller på att lära mig att fotografera porträtt i studio med min Hasselbladare. Hittade den här bilden på författaren Paul Auster på internet och tycker otroligt mycket om den. Jag har försökt lista ut hur den kan vara ljussatt men kommer inte så vidare långt eftersom jag är väldigt grön på ljussättning. Är det någon som kan hjälpa mig med tankar kring denna bild och hur man åstakommer denna look?!

Tacksam för svar, Oskar

BILDEN:
http://www.artpointfrance.org/Diffusion/auster.htm
 
Den här är ljussatt enligt samma princip. En blixt med liten softbox (60cm x 60cm) på sidan snett uppifrån. Den du hänvisar till är ljuset satt ännu mer i från ovan. Man ser det på skuggan under hakan.

EDIT: den kan troligtvis vara plåtat med bara reflektor eftersom blänket i pannan är väldigt hårt, samt att skuggorna är hårda. I övrigt snett uppfrån på modellens högra sida.
 

Bilagor

  • jimmy.jpg
    jimmy.jpg
    15.1 KB · Visningar: 226
Senast ändrad:
Tack för snabbt svar!
Berätta gärna vad som menas med att något är plåtat med reflektor. Väldigt grön som sagt...=)
 
En reflektor är den främre delen på en blixt som ser ut som en kon med silveryta på insidan. Oftast så sätter man ett paraply framför, eller plockar bort reflektorkåpan och sätter dit en softbox. En reflektor ger ett skarpare ljus med hårdare skuggor, medans ett paraply (transparent vitt) eller softbox mjukar upp skuggorna (rejält) och jämnar ut ljuset, (lite snällare om man så vill)
 

Bilagor

  • reflektor.jpg
    reflektor.jpg
    12.5 KB · Visningar: 208
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.