Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just nu en rätt okej ljusmätare, men är på jakt efter en bättre och mer exakt. Har tittat lite på Minoltas mätare bland annat Autometer IVF och Flashmeter V. Är det någon som har praktisk erfarenhet av dessa mätare?

Jag fotograferar mellanformat till största del utan blixt, men vill kunna använda den även till blixtfotografering.

Jag är tacksam för alla tips och råd inom detta område! :)

Jag har en minolta 4 (tror jag) och den är hur bra som helst!
mäter bra och jämnt... tydlig display... lite kruxigt med filterkorrigering då denna sitter i batteriluckan men det är väl ingenting som man använder... dessutom så kan jag nog dra bort ett bländarsteg manuellt :)

Min är i alla fall ganksa stöt-tålig och + för det vridbara huvudet!
Fungerar bra i alla lägen :)

Kollade på den nu och den är en Auto Meter IV F...
Stegkorrigeringen under batteriluckan används nog till om man konstant vill över eller underexponera också... men lätt att glömma bort... eller nått...

Hallo Jonas, jag fotar liksom du med Hblad (500CM) och har en Flashmeter V. Att döma av dina foton är porträtt din påse även om du verkar bege dig ut i terränglådan ibland. För porträtt är den infallande mätaren bra, med byte av skiva kan man även mäta reflekterande och få koll på antal stegs skillnad mellan hög och lågdagrar. Med minnesfunktioner kan man även dra ett genomsnitt mellan hög- och lågdagrar. Jag har inte använt blixtmätaren ännu, men har fått tillgång till en studio med några studioblixtar som jag ska testa när jag får tid.

Vid landskapsfotografering använder jag inte Flashmetern så ofta. Ibland när jag ser att jag befinner mig i samma ljus som objektet tar jag en infallande mätning, oftast i sid- och medljus. I motljus kör jag med mätaren i prismat, PME-3, och kanske kompenserar efter eget huvud. Det finns spottillsats att köpa till, men endast ner till 5 grader. Funderar själv att inhandla en spotmätare för att bättre kunna mäta och styra omfånget vid svart-vita negativ och med framkallningen (zonsystemet).

Mätaren innehåller så många funktioner som jag inte har i huvudet. Tex mätning vid multiblixt om man skjuter av flera blixtar efter varandra och annat smått och gott. Ngt som jag uppskattar är att den även visar EV-värden som motsvarar Hblads EV-skala på objektiven.

Den är robbust byggd och ibland tycker jag dock att den är något stor. Hör av dig om du har någon mer specifik fråga.

En sak jag undrar lite över är om det är värt extrapengen för att få en Flashmeter V istället för Autometer IVF. Den kostar ju dubbelt så mycket. Är det många användbara funktioner man går miste om, eller är den helt enkelt bättre. Något måste det ju vara.

/Jonas :confused:

Av Minoltas hemsida får man inte så mycket hjälp. Av det jag kunde bedömma utifrån Scandinavian sida skulle jag gott klara mig med Autometern, har svårt att se hur de båda egentligen skiljer sig åt.

Jösses vad dyr Flashmetern är :eek:, själv köpte jag min för halva det priset av en kompis. Skulle nog inte köpt den annars.

En bra funktion, tror jag, som jag iofs inte har hårdtestat ännu, är att man kan mäta vid blixttagningar hur mycket av ljuset som är naturligt och hur mycket som kommer från blixten. Det är därefter lätt att justera mätaren till en balans som känns bra och ställa in kamera därefter. Det kanske man kan med Autometen också. Inget för snapshots precis...

Uppskattar dina svartvita foton förresten.

Seiconic är inte så mysiga tycker jag...
Minoltorna ska man nog bara köpa om man vill ha en mätare som man inte vill byta ut efter ett par år... se det som en investering...

direkt och infalland ljus

På min Autometer IV F finns det tre lägen. Non-cord, cord och ambient.
Känner mätarten själv av om det är direkt eller reflekterat ljus i "ambi"-läget ? De andra två är ju bara till för blixtljus.

När skall jag rikta mätaren mot motivet och när skall jag rikta den mot kameran ?

Mätaren känner själv av vilken typ av plastkon du sätter på den. Med den mjölfärgade välvda mäter du infallande och med den med ett hål i mäter mätaren reflekterande ljus. Det finns en liten pigg i mätaren som pressas ned när du sätter på konen för mätning av reflekterande ljus.

Min mätare, Flashmeter V, känner och avgör själv om det är naturligt ljus eller blixtljus den mäter. Men man kan även tvinga den att mäta ett visst ljus.

Det där med cord osv måste väl vara om man kopplar blixten till mätaren via sladd eller ej?

Tackar!
Då får jag införskaffa en dylik skiva med hål i. Köpte den begagnad, så det var med tysk bruks och uppenbarligen utan den mätskivan, som priset avsåg! ;)

Ja, det där med cord och non-cord är bara för blixt. I non-chord läget så väntar den på en blixt i 60 s.

M v h

// Christian

Jag fotografera i huvudsak i mellanformat och köpte en 4F 1994 jag har nog tagit sen dess en 2000 rullar och den har alltid mätt ok dock har jag den alltid inställd på - ½ steg.

När det gäller mätningen så använder jag den bara för infallande ljus dvs mäter från motivet mot kameran, Vid normal fotografering så mäter jag rakt upp mot himlen och använder det värdet är jag däremot i en skog eller dyligt mäter jag mot kameran. Den enda gången när infallande inte är bra är innan och efter solen finns uppe då måste man mäta reflekterande.

Non cord används vid blixtfotgrafering om du håller mätaren vid motivet mot blixten och löser ut blixten så får du värdet allså samma som cord men utan synksladd.

Alltså en mycket slitstark och bra mätare.

Steve

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar