Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ssabina

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat lära mig hur de olika ljusmätarna i min kamera (Canon EOS 400D) fungerar, men har en del problem och funderingar.. Jag ser ljusmätaren i sökaren (för det är väl den som har en plus- och minussida?), men förstår inte riktigt varför den flyttar sig i manuellt läge, men inte i de andra kreativa lägena..
När jag använder manuellt läge så ser jag att ljusmätaren ändrar sig tillsammans med mina bländar- eller slutarinställningar tills den står på mitten, och då vet jag att jag har en rätt exponering. Men när jag använder bländar- eller slutarautomatiken så ser jag inte att ljusmätaren förflyttar sig. Och det är Det som gör mig förvirrad.

Jag har förstått att när jag ändrar t ex slutartiden till den tid jag vill ha, så måste jag ändra bländaren lika många steg (eller är det fel?). Men finns det någon speciell slutare att utgå ifrån från början då?

Om det är någon som kan förklara det här för mig, OCH kanske kan visa mig bildexempel på hur en ljusmätare fungerar så skulle jag vara mycket tacksam!
/Sabina
 
När du kör på av eller tv så väljer kameran rätt tid eller bländare åt dig och då är den alltid i mitten, såvida du ej ändra exponeringskompensationen.
 
Det är bara i manuella läget det är en ljusmätare.
I andra lägen visar den inställd exponeringskompensation.
 
Personligen ser jag ingen vits med att köra manuellt och försöka få pinnen i mitten, tycker det är bättre att låta kameran själv ha pinnen i mitten.
 
Exponeringskompensationen tycker jag funkar ypperligt när man vill under eller överexponera.
 
Förstår inte varför alla fotolärare vill att man skall köra manuellt på kameran? Blir bilderna automatiskt bättre av det? Visst i studio och på natten är ju M det enda användbara? Har sett på tok för många felexponerade bilder som vänner tagit eftersom de använt M. Det är lite som att växla en bil med automatlåda manuellt javist är det coolt när man vill varva motorn och styla men annars är det mest bara skryt.
 
Inte en aning har aldrig träffat någon fotolärare, de kanske är lite insnöade. Tycker för att lära sig hur en kamera fungerar så ska man ta en parameter i taget istället för o ratta på allt samtidigt som man kan göra i M-läget.
 
Förstår inte varför alla fotolärare vill att man skall köra manuellt på kameran? Blir bilderna automatiskt bättre av det? Visst i studio och på natten är ju M det enda användbara? Har sett på tok för många felexponerade bilder som vänner tagit eftersom de använt M. Det är lite som att växla en bil med automatlåda manuellt javist är det coolt när man vill varva motorn och styla men annars är det mest bara skryt.

Det är snarare så att man skall lära sig hur det fungerar och lära sig ta kontroll över sin exponering.

M läget är det enda läget där fotografen har full kontroll över exponeringen, i andra fall är det kameran som bestämmer.

Ur min synvinkel är M läget ett måste när man kör blixt och när man fotograferar ex natur så kan man exponera efter ex himlen och sedan focusera på vad man nu vill.. Men det är en smaksak..

Bilderna blir automatiskt bättre när den som håller i kameran vet vad/hur han/hon skall göra..
 
Förstår inte varför alla fotolärare vill att man skall köra manuellt på kameran? Blir bilderna automatiskt bättre av det? Visst i studio och på natten är ju M det enda användbara? Har sett på tok för många felexponerade bilder som vänner tagit eftersom de använt M. Det är lite som att växla en bil med automatlåda manuellt javist är det coolt när man vill varva motorn och styla men annars är det mest bara skryt.

Det är ALLTID bättre att göra alla inställningar själv. Det är det enda sättet att få full kontroll. Det gäller ALLTING, inte bara foto. Det förutsätter dock att du verkligen VET vad du gör, annars blir det inte bra iaf.
Visst, vid tex sportfoto med växlande ljus kan det ju vara svårt att hinna med, men är du snabb nog är det fortfarande bäst med manuella inställningar.

Läraren vill att du ska lära dig hur de olika parametrarna tillsammans styr exponeringen. Det lär man sig inte lika bra om man som nybörjare bara skjuter programläge.
Att du sett många felexponerade bilder beror på att tekniken inte behärskas, kanske för att eleverna "fuskar" med programläge allt för ofta ;)

Vad det gäller att växla en automatlåda manuellt, är det samma sak där.
Kör du tex fullt lastad med ett tungt släp vill du inte att bilen ska växla själv. Det blir bättre om du gör det själv, speciellt om det är mycket backar.
Ofta vill man inte ens gå upp på högsta växeln. Bilen orkar precis gå upp på den växeln, bara för att direkt växla ner igen.
Det enda sättet att effektivt motorbromsa en automatväxlad bil är att manuellt växla ner, vilket är en annan anledning.

Sen tror jag inte det är så många "coola killar" som vill ha automatlåda på sin "coola bil" =)
 
När man kör med extern mätare är ju M bättre men man har ju inte mer koll med M om man går efter kamerans mätare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.