Annons

Ljuset vid arbetsplatsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Freddie skrev:
Någon som jag som mäter upp det omgivande ljuset med skärmkalibratorn (i detta fall en Eye-One)? Ger detta ett tillförlitligt resultat?

Tyvärr får du ju bara en rapport att ljuset ligger innnanför de toleranser som finns i ISO-normen. En del av oss skulle gärna se en rapport om vilka värden i lux och färgtemperatur som mätaren mätt upp.

Men annars är den helt OK, utmärkt att man lagt in en sådan avancerad funktion i ett program som inte bara vänder sig till de värsta experterna.

Stefan
 
froderberg skrev:
Jepp - och ett måste när man sitter och jobbar i ett cirkustält med stort vitt tak. Fast jag kanske borde måla kartongen svart eller grå på insidan...

Typiskt att reportrarna ska ha större skärmar.... :)

De borde titta lite på hur de sitter också. Inte bra att ha tangentbordet så nära bordskanten. Vad än mamma sa så är det bra att ha armbågarna på bordet.

Stefan
 
mipert skrev:
Glöm inte att skaffa en skärm till skärmen, gör underverk för skuggåtergivningen...

Då har du för ljus i ditt rum för övrigt. 32 lux är det optimala värdet för en CRT. Sitter du vid en lite ljusstarkare LCD kan du gå upp till 50 lux.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Tyvärr får du ju bara en rapport att ljuset ligger innnanför de toleranser som finns i ISO-normen. En del av oss skulle gärna se en rapport om vilka värden i lux och färgtemperatur som mätaren mätt upp.
Spydern ger värden för färgtemperatur (Kelvin) och ljusstyrka i programmet Optical.
 
stefohl skrev:
Då har du för ljus i ditt rum för övrigt. 32 lux är det optimala värdet för en CRT. Sitter du vid en lite ljusstarkare LCD kan du gå upp till 50 lux.

MVH/Stefan
Ja, jag väljer att sitta i ett ljusare rum och dämpar ljuset på skärmen istället.

När jag kör det gamla testet med att mäta mot ett vitt papper ligger mitt rum på 1/60 bl. 4.
 
stefohl skrev:
Tyvärr får du ju bara en rapport att ljuset ligger innnanför de toleranser som finns i ISO-normen. En del av oss skulle gärna se en rapport om vilka värden i lux och färgtemperatur som mätaren mätt upp.

Men annars är den helt OK, utmärkt att man lagt in en sådan avancerad funktion i ett program som inte bara vänder sig till de värsta experterna.

Stefan

Nu kanske jag missförstår dig...men visst får jag upp värdena med min kaliberingsutrustning för skärmen?
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    56.4 KB · Visningar: 313
Freddie skrev:
Nu kanske jag missförstår dig...men visst får jag upp värdena med min kaliberingsutrustning för skärmen?

Se där, nu såg jag att det var med EyeOne 3.2. Jag tittade på en äldre version. Så bra att de fått in de värdena.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Se där, nu såg jag att det var med EyeOne 3.2. Jag tittade på en äldre version. Så bra att de fått in de värdena.

MVH/Stefan

Innebär det att ljusstyrkan i rummet inte behöver vara exakt, att man kan justera det i programmet(skärmen alltså)?
 
Jerkan skrev:
Innebär det att ljusstyrkan i rummet inte behöver vara exakt, att man kan justera det i programmet(skärmen alltså)?

Nja, jag har trimmat ljuset i mitt rum för att jag ska få en exakt rätt skuggåtergivning, jämfört med mina utskrifter. Jag lägger alltså utskrifterna i mitt betraktningsljus och sedan fick jag höja ljusstyrkan i mitt rum från 32 lux till 50 lux för att få skuggåtergivningen på skärmen att stämma riktigt. När jag hade 32 lux blev skuggorna för öppna och genomtecknade på skärmen. När jag höjde ljuset lite grann i mitt rum fick jag lite mörkare skuggor på skärmen.

Så på det sättet är rumsljuset ytterligare en faktor som man kan använda för att trimma skärmåtergivningen. Men det bör ligga inom spannet från 32 upp till 64 lux.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Gör den det för omgivningsljuset också, inte bara för skärmen?

MVH/Stefan
Ja, jag har använt funktionen för att mäta upp ljusbord, bygglampor, betraktningsljus och annat.
Och jämfört med en Minolta färgmätare ger det samma värden (inom en rimlig tolerans förstås).
 
mipert skrev:
Ja, jag har använt funktionen för att mäta upp ljusbord, bygglampor, betraktningsljus och annat.
Och jämfört med en Minolta färgmätare ger det samma värden (inom en rimlig tolerans förstås).

Bra att allt fler program gör det möjligt att kolla omgivningsljuset. En mycket viktigare faktor än vad de flesta tror för att man ska se färgen på skärmen på rätt sätt.

MVH/Stefan
 
När vi nu är inne på kalibrering/profilering av skärm och omgivningsljus vill jag komma med ett litet råd angående Spyder.
Spyder är något ojämna i sin kvalitet och uppmätning, jag har 3 stycken. Jag har även tillgång till EyeOne och Binuscan stora kit för jämförelser hur bra Spyder fungerar..

När du har mätt upp och profilerat skärmen, gå ut på www.dpreview.com och kolla längst ner på en testsida.
Phil har där en gråskala utlagd, du bör kunna se alla fälten om skärmen är bra inställd. En liten vink om att skärmen ligger rätt från svart till vitt. (gamma 2.2 och 6500K kör Phil med)
Du kan även göra en bra gråskalekil i PS, då ser du hur jämt skärmen klarar av att visa gråskalan utan färgningar, alltså hur jämn din skärm är.

En kollega fick ner en ny Spyder förra veckan som mätte åt fanders,alldeles för kontrastrik profil genererades med dålig separation, den byttes ut och nr 2 fungerar utmärkt.

Mikael
 
Senast ändrad:
Lycklig slump

Då jg och min fru valde färg till kontoret föll vi för NCS 3000. Några månader tidigare köpte jag min första riktiga kamera. Vilken lyckträff... Svärfar hade med sig en beg Eizo från reklamavdelningen på sitt företag, passar nog också bra. Nu ska jag bara föreslå lysrör i taket, keps till skärmen och en kalibrator...
 
Japp- då har du förutsättningar för att se en bild så bra/rätt som möjligt.
Har svärfar någon mer Eizo som han vill bli av med?
Mikael
 
mipert skrev:
Ja, jag väljer att sitta i ett ljusare rum och dämpar ljuset på skärmen istället.

När jag kör det gamla testet med att mäta mot ett vitt papper ligger mitt rum på 1/60 bl. 4.

Bör vara 1/4 bl. 4 till 1/8 bl. 4 för att du ska få 32-64 lux. Så du sitter i ett rum som har en belysning på cirka 500 lux. Även med kepsen på kommer det vara svårt att få en riktigt bra skuggåtergivning, misstänker jag. Det gör det också ännu viktigare att du har rätt färgtemperatur på din rumsbelysning, eftersom ditt färgseende kommer att anpassas mot din rumsbelysning.

Sitter du i ett svagare ljus kommer ditt färgseende att anpassas mot den ljusaste punkten i rummet, alltså skärmen.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.